Theo
Hero
bödelsdrängar och drakar, vidunder, tortyrknektar och benrangel
Jo, den är ju vad jag minns på samma undermåliga nivå som "De övergivnas armé". Jag hade kunnat förstå att de kunnat kokats ner till några få paragrafer och publicerats som insändare i en tidning, men som böcker..Det mest obegripliga med boken måste väl vara hur den kunde publiceras?
Jag har väldigt lite positivt att säga om "De övergivnas armé", men jag tror att den är en forskarinsats värdig ett nobelpris när den jämförs med "Tolkien och den svarta magin".Jo, den är ju vad jag minns på samma undermåliga nivå som "De övergivnas armé". Jag hade kunnat förstå att de kunnat kokats ner till några få paragrafer och publicerats som insändare i en tidning, men som böcker..
Kan ligga en del i det. Hemska tanke.Jag har väldigt lite positivt att säga om "De övergivnas armé", men jag tror att den är en forskarinsats värdig ett nobelpris när den jämförs med "Tolkien och den svarta magin".
Logiken var nog att böcker med Tolkiens namn på brukade sälja bra.Det mest obegripliga med boken måste väl vara hur den kunde publiceras?
Jag rekommenderar ett bibliotek: LIBRIS - Tolkien och den svarta magin ... (kb.se)Det har varit en personlig dröm för mig att läsa den här boken i snart 15 år då jag först hörde talas om den. Jag har sökt efter den på cirka 50 antikvariat. Ska följ Aden här livebloggen med spänning
Ja, alltså om jag bara gick på titeln hade det varit god chans att jag plockat åt mig den i en bokaffär.Logiken var nog att böcker med Tolkiens namn på brukade sälja bra.
Man kan säga vad man vill om hans översättning av Lord of the rings och man kan säga vad man vill om det vansinniga innehållet i denna bok, men jäklar i mig vilket språk han har!!"Pojkleken "Dungeons and Dragons" utföres av tonårslymlar i förklädnad till bödelsdrängar och drakar, vidunder, tortyrknektar och benrangel".
Hmm den finns ju faktiskt på universitetsbiblan i Lund, ska fan se om jag kan låna den därifrån, verkar vara en specialbeställning man skall göra.Jag rekommenderar ett bibliotek: LIBRIS - Tolkien och den svarta magin ... (kb.se)
Du kan troligen fjärrlåna den från Malmö stadsbibliotek också: https://malmo.se/Uppleva-och-gora/Biblioteken/Lana-och-hantera-lan/Fjarrlan.htmlHmm den finns ju faktiskt på universitetsbiblan i Lund, ska fan se om jag kan låna den därifrån, verkar vara en specialbeställning man skall göra.
min favorit av hans yttryck i den boken är “omättliga engelska maffiaspindelns drängtjänst”Man kan säga vad man vill om hans översättning av Lord of the rings och man kan säga vad man vill om det vansinniga innehållet i denna bok, men jäklar i mig vilket språk han har!!