Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
Jag har suttit här i eftermiddag och läst egyptisk mytologi, och där är ju urvattnet och det vattenfyllda djupet och sånt en stor grej. Solen färdas på en båt över himlens vattenspegel och sådär. Så jag tänker att badhusbesöket kan ha en koppling till det: en gång per år steg kejsaren ner i en bassäng med kristallklart, mörkt vatten, och var försvunnen från solens nedgång till dess uppgång, eller i sju dagar, eller nåt. Hans ursäkt var att han i det mörka djupet talade med Num Den Fulländade, som en gång skapat allt liv av lera. Bad honom sända regnen ännu ett år och sådär. För det kanske skedde när torkan var som värst, i slutet av sommaren, så att vattnet i badhusets innersta, djupaste kammare, där detta skedde, var "det sista vattnet i världen"?Ett rituellt badhusbesök är ju mäktigt. En inre bassäng där bara sultanen får simma. Och undervattens tunnlar. Jag fastnade lite för grejen att mötesplatsen är den plats där kampen stod mellan drakan och st Göranfiguren. Det känns häftigt. Marken är fortfarande rostig av kämparnas blod, den brustna lansen sitter fastkilad mellan stenarna. Den gamla drakgrottan kan ju då ligga under badhuset.
Och i själva verket simmade han alltså bort genom en tunnel, och mötte tre eller sju eller nio ormambassadörer. Och det är fantastiskt bra att grottan eller kammaren är full av gamla ormskinn därför att det är en del av någon ritual att ormarna ömsar skinn. Jag vet inte om det är där kejsaren slogs med Draken, dock. Kanske.
Kanske har ormarnas "överstepräster" -- en svart kobraliknande orm, en lindorm med ben och klor, kanske en sorts flygödla, osv -- alltid genomfört en ritual i den där grottan. Tillbett den eviga flamman som brinner under vattnet, och den eviga förvandlingen. Och kejsaren bjöds helt enkelt in dit för att delta, eller sökte upp platsen, eller -- jag vet inte.
Jag tycker om tanken på att Rollpersonerna gräver i urgamla arkiv från kejsartiden, på jakt efter ledtrådar om dyrbara teserviser att bärga, eller magiska föremål, och snubblar över något mycket större:
"Det här var underligt. I början av sommaren år 763 i den tredje dynastin avrättades nästan trehundra grodor och paddor under en knapp vecka."
"Varför då?"
"Det står här att de var misstänkta rebeller och förrädare. Men... de är allihop murare, kakelbrännare, hantverkare. Jag känner igen namnen. Titta här. Många av dem arbetade samma år på en renovation av det privata, kejserliga badhuset. Ni vet den där bassängen där kejsaren tog ett dopp en gång om året och påstod att han kommunicerade med vattnet bortom världen?"
"Ja. Det Vattenfyllda Djupet. Det är en ribbit-ribbit, en bild för det medium som, ribbit, månen och stjärnorna rör sig genom. Ribbit."
"Hursomhelst. Kejsar Hapter III verkar ha avrättat nästan alla som arbetat på det projektet. Krukmakare, murare, eldmakare. Och inte bara dem. Titta på namnen. De andra som avrättades var deras familjer."
"Varför? Gjorde de något fel? Var han inte nöjd?"
"Det kan inte vara det. De måste ha... sett något de inte borde ha sett. En hemlighet som det var värt att döda dem för..."