Nekromanti DC Online

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fortsättning på diskussion i annan tråd...

CromX said:
Det
låter nog nästans som att du ska låta DCUO va och spendera pengarna på
nå annat istället :gremsmile:
Börjar nog göra det, ja... Turligt nog kommer ju Guild Wars 2 och Secret World nåt tag...

CromX said:
nu spelade jag bara CoH några dagar efter att det hade släppts. Men det
jag störde mig mest på i CoH var kontrollerna och det långsamma tempot i
striderna..

i DCUO så har du en primary och en secondary attack, vänster och höger
musknapp. I mitt fall då jag kör martial arts så slår och sparkar jag på
vänster musknapp och kastar kaststjärnor på höger.

Dessutom måste jag sikta dit jag anfaller, jag behöver inte vara bra på
att sikta för att träffa men lite ansträngning kräver det iaf :gremsmile:

angående tempot så tänk dig Diablo eller något annat Hack'n'Slash spel.
så gillar du ett lite lägre tempo kommer du nog inte gilla DCUO :gremtongue:

annars känns kontrollerna riktigt smidiga trotts att det går ganska
snabbt.
Tja, mitt idealspel vad gäller stridssystem är Final Fantasy X, vars strider är helt taktiska; spelarens förmåga att sikta eller reagera plockas bort ur ekvationen helt till förmån för turbaserade, taktiska val. Det är rentav så att jag tycker att CoH är lite för hektiskt ganska ofta =)

CromX said:
Nu har ju jag också lite svårt att föreställa mig hur man ska överträffa
Batman och Superman :gremsmile: Men SoE hävdar ju att spelet är som roligast i
End game så det återstår ju att se.
Jag är så anakronistisk att jag oftast spelar spel för storyn; fördelen CoH hade var att eftersom mytologin och världen skapades specifikt för spelet så kunde man låta historien liksom utspela sig i spelet. Vi har haft utomjordiska invasioner, konspirationer etc. och det mesta går att spela igenom. Till skillnad från, säg, WoW där man 99% av tiden på sin höjd kan läsa sig till bakgrundhistoria för olika saker, men själv spendera sin tid med att fiska och leverera pajer och grisar.

I DC och marvel finns ett liknande problem; DC-universat har, antar jag, haft lika många om inte fler konstiga utomjordiska invasioner, dimensionsanfall, konstiga skurkar etc. Det känns helt enkelt lite som att vad man än hittar på så har det liksom redan gjorts av Stålis eller Läderlappen eller Blixten eller nån av de andra.

Jag hade samma problem med bordsrollspelet Gestalt, som är en spelvärld till HERO System (samma som är till grund för bordsrollspelet Champions). Författaren har beskrivit en rik värld, men eftersom allt det coola i spelvärlden redan gjorts av hans spelgrupp, och han skrivit in det i spelvärldenm, får jag lite känslan av att "jahaja, men vad ska jag här att höra?"

CromX said:
Min första reaktion då jag gjorde min första karaktär var nog att
utbudet var lite fattigt... Orsaken till det är att jag skulle vilja
kunna välja på flera förmågor (tänk Champions online t.ex. där det finns
hur många som hellst som man dessutom kan kombinera med varandra..)
Just förmågor är jag inte så intresserad av; tänker mer på mantlar, handskar, dojjor, huvuden etc...

CromX said:
Man får nämligen ny gear och nya
vapen medan man spelar. Den nya utrustningen och de nya vapnen man får
gör också att man ändrar i utseende under spelets gång. Men för varje ny
pryl man får så får man en ny "stil" och man kan även använda en gammal
stil på en ny pryl om man vill. Så man måste inte byta utseende om man
inte vill.
Bra det, iaf. Fast jag föredrar nog den fullständiga friheten i CoH, där "gear" inte riktigt finns med på det sättet. Jag känner nog att det passar både mig och genren bättre att inte fokusera så mycket på att man typ hittat en +2 hammare; istället blir man bättre på sina förmågor, och utseendet är helt frikopplat från ens utrustning. Låter som DCUO lägger sig i mitten; å ena sidan inte WoW's julgranseffekt där man går omkring med rosa axelskydd och lila hammare för att det är de grejer som ger mest plus, men å andra sidan inte heller friheten att faktiskt designa sin char som man vill ha den...

CromX said:
Men överlag verkar DCUO vara ett mera
PvP baserat spel
Väldigt många MMO's känns oerhört PvP-fokuserade. Jag fattar det inte riktigt, är det verkligen så kul att mäta cyberpenis mot andra spelare? Finns det inget bättre sätt att stärka självförtroendet?

Jag gillade CoH's lösning. Vissa zoner, som är frivilliga att vara i, är PvP-zoner. Du måste vara en viss level för att få komma in i varje zon, och är du över en viss level så nerfas du ner. Säg att man har en lvl 25-35-pvpzon. Man måste då vara 25 för att komma in, och är man 50 så blir man 35 när man går in. Det tyckte jag var skitbra; pvp är väl ändå roligast när det är ungefär jämnt motstånd? Eller?

CromX

Veteran
Turligt nog kommer ju Guild Wars 2
Åh ja! GW2 ser jag verkligen fram emot :gremsmile:

I DC och marvel finns ett liknande problem; DC-universat har, antar jag, haft lika många om inte fler konstiga utomjordiska invasioner, dimensionsanfall, konstiga skurkar etc. Det känns helt enkelt lite som att vad man än hittar på så har det liksom redan gjorts av Stålis eller Läderlappen eller Blixten eller nån av de andra.
Jo så är det nog, i DCUO så baserar det sig kring att Braniac invaderar jorden. Det är väl inte direkt första gången han bestämmer sig för att hitta på nå sånt :gremsmile:
Just förmågor är jag inte så intresserad av; tänker mer på mantlar, handskar, dojjor, huvuden etc...
Det finns ett relativt stort utbud som skulle kunna vara mycket större :gremsmile: men meningen är väl att man ska hitta nya stilar allteftersom man spelar.

är det verkligen så kul att mäta cyberpenis mot andra spelare?
Men går inte alla MMOs lite ut på det :gremsmile: Om man inte gillar PvP så vill man iaf ändå ha den bästa rustningen och det mest glänsande svärdet :gremtongue: Om inte det så handlar det om vem som dödat den stora elaka draken först.
Jag gillade CoH's lösning. Vissa zoner, som är frivilliga att vara i, är PvP-zoner. Du måste vara en viss level för att få komma in i varje zon, och är du över en viss level så nerfas du ner. Säg att man har en lvl 25-35-pvpzon. Man måste då vara 25 för att komma in, och är man 50 så blir man 35 när man går in. Det tyckte jag var skitbra; pvp är väl ändå roligast när det är ungefär jämnt motstånd? Eller?
Där kan man väl säga att DCUO misslyckats en aning, har hänt att jag stött på villains som är 10 levels över mig som spöat mig på sekunder... Men det har iofrs också hänt att villains 10 levels över mig börjat hacka på mig och har jag ändå lyckats ta ner dom :gremsmile:

däremot så är det inte hela världen att bli knockad, 10 sek senare så är man på fötter igen och fortsätter med det man höll på med och utan penalties.

men absolut! PvP är roligast om man möter likvärdiga motståndare :gremsmile:

krank

CromX said:
Men går inte alla MMOs lite ut på det :gremsmile: Om man inte gillar PvP så vill man iaf ändå ha den bästa rustningen och det mest glänsande svärdet :gremtongue: Om inte det så handlar det om vem som dödat den stora elaka draken först.
Haha, det är inte riktigt så jag spelar dem iaf =)

Jag spelar egentligen på två sätt:

Dels spelar jag en hel del solo. Då är jag ute efter att plocka så många av spelets quests som möjligt, läsa vad storyn är bakom varje quest, och helt enkelt spela för att det är kul att spela. Jag bryr mig inte så mycket om att vara först, störst eller bäst; när jag solospelar gör jag det enbart för min egen skull.

Dels spelar jag en del med kompisar. Då samlas vi och bygger ett party, och kör quests. Det roliga då är att samarbeta, att tillsammans lyckas överkomma hinder man inte hade klarat utan de andra. Och så är det ganska kul med kommunikation medan man spelar, lite som att snacka strunt medan man spelar brädspel...

Det där tävlingsmomentet har jag aldrig riktigt gett mig in på...

Simon

Swashbuckler
Och hur var det nu igen, vad var det du hade emot Champions online? (Jag har själv just en nytändning där, nämligen.)

krank

Simon said:
Och hur var det nu igen, vad var det du hade emot Champions online? (Jag har själv just en nytändning där, nämligen.)
Dels tyckte jag karaktärsskaparen var för begränsad, sen gillade jag inte kontrollerna riktigt (kändes MYCKET mindre polerat och trevligt än CoX). Sen blöev jag inte så impad av vare sig grafisk stil eller de plots man såg i början heller. Delvis bygger nog också min skepsis mot spelet på att jag misstror alla spel som bygger på redan etablerade spelvärldar; i och med att Champions är en rollspelsvärld så finns det redan mycket definierat. MMO-sskaparna får en massa skit att förhålla sig till; onödigt bagage så att säga, som kanske inte alls passar MMO-mediet.

Jag har dock bestämt att testa lite free-to-play när jag får lite tid.