Rickard
Urverk speldesign
Den frågeställning du har, vhicta, fungerar inte så bra med just det systemet men det är en väldigt bra poäng du lyfter fram. I spel där deltagarna ska slå över en svårighetsgrad med tärning+modifikation (ex. Dungeons and Dragons) så passar din frågeformulering bättre. Jag kan/minns inte Trudvang bättre än att det är 1T20 mot färdighetsvärde, men när det kommer till kunskapsfärdigheter bör du snarare ställa dig frågan "Krävs det duglig kunskap för detta" och ställa en liknande fråga för varje modifikation. Jag tar nu siffrorna ur intet:
Du kan finna nivåbeskrivningar på sida 7 i Rollpersonshäftet men här nedan är nivå-tabellen.
(Jag tog sifforna från Matinee Chronicles, som är Matiné 1.8)
"Bör en lekman kunna detta?": Om ja, auto-lyckat.
"Bör en insatt kunna detta?": Om ja, +10.
"Är detta något som kräver specifik utbildning?": Om ja, ±0
"Är detta väldigt obskyr information?": Om ja, -10.
Till Matiné, som bygger på samma kärna som Trudvang, så hade jag nivåer på färdigheterna (samma som 2097s beskrivning av B-färdigheter). Spelledaren kunde i Matiné, utifrån färdighetsbeskrivningarna, bestämma ett färdighetsvärde som rollpersonen måste ha för att auto-lyckas istället för att slå ett slag. "En duglig måste klara av detta" och alla värden under det krävde ett slag."Bör en insatt kunna detta?": Om ja, +10.
"Är detta något som kräver specifik utbildning?": Om ja, ±0
"Är detta väldigt obskyr information?": Om ja, -10.
Du kan finna nivåbeskrivningar på sida 7 i Rollpersonshäftet men här nedan är nivå-tabellen.
Värde | Nivå | Beskrivning |
0-4 | 1 | Oerfaren |
5-9 | 2 | Duglig |
10-14 | 3 | Rutinerad |
15-19 | 4 | Mästare |
20+ | 5 | Erkänd mästare |
(Jag tog sifforna från Matinee Chronicles, som är Matiné 1.8)