Nekromanti DDD! (OT)

Nightowl

Champion
Eller spiken i botten för att citera Dickie Dick Dickens när han grep makten i Canastarica.
Va? Finns det någon annan människa som minns DDD? Eller ja, vafan, det är ju Mekanurg...

Erik, läste om sin DDD-samling i somras

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
På 1960-talet följde jag och storasyrran med spänning hans äventyr i radion.

Sedan fick jag tre DDD-böcker av mina föräldrar, sådana B Wahlströms med grön rygg.

Lasse O'Månsson bearbetade det tyska radiooriginalet till svenska och fungerande som speaker med Leif "Smoke Rings" Andersson. En cool Martin Ljung var DDD:s röst. :gremcool:

Organ

Out of time, out of mind
Även jag har en och annan DDD i bokhyllan. Martin rular! Coolt är även texten "Känd från RADIO" på omslaget. :gremgrin:

/Anders

Big Marco

Läskig
Jag läste flera när jag var ung. Även Bröderna Hardy, Biggles (jag har nog läst alla) och Tvillingdeckarna var vällästa Wahlströms-klassiker.

Nightowl

Champion
Radioserien gick i repris någon gång i min ungdom.

På böckerna stod "Mannen med det nervösa avtryckarfingret - *idolbild på smilande Martin* - han inte bara liknar - han är Martin Ljung!"

Koolt, men det där med avtryckarfingret stämmer inte annat än i första boken. Där mejar Dickens skoningslöst ned alla andra gangstrar som försöker kuckla med hans flickvän Effie. I resten av serien förblir han en mästerskytt, och orsakar genom sina planer indirekt ganska många människors död (alltid av typen "they had it coming" - han är en mästare på att provocera fram gangsterbråk mellan sina konkurrenter, t.ex.), men han skjuter aldrig mer ned någon.

De olika heist-komplotterna i varje bok var smått geniala, och om De Tre Musketörerna är ett lysande exempel på hur man kan ha en kampanj där alla är soldater och ändå fullständigt olika, så är DDD detsamma för tjuvar.

Han är också upphov till ett av mina favoritcitat, som jag därför naturligtvis inte minns exakt:
Om man när man när man begår en kriminell handling råkar begå en god gärning samtidigt, förtar detta på intet vis glädjen i den kriminella handlingen ifråga.
:gremgrin:

Erik

Feliath

Swashbuckler
Vafalls, boknasarjävul?!

Finns det någon annan människa som minns DDD?
Det är väl för böveln klart det gör? Om någon här inte minns DDD, det är väl då det är knas? Sådana förtjänar att matas med tända smällare. Jädrans bakdantare allihop.

/Feliath — han kallades Lampan emedan han inte var något ljus