Nekromanti DDM: Battle report 051203 LSD

Ram

Skev
Hm, för att följa Lambis format:

Spelare: Jag och B.
Plats: I Ryd.
Spel: Till döds.
Karta: Fane of the drow (tror jag).

Jag testade min Silver drake:
1 LSD
1 Cleric of Dol-Arrah
1 Dwarf mercenary
1 Man-at-arms
2 Hill dwarf warrior
1 Mialee, elf wizard

mot

1 Chraal
1 Large blue dragon
3 Silent wolf goblin
1 Grim necromancer (summons Minotaur skeleton och Gnoll skeleton)
1 Destrachan

Som ni ser så är jag 7 poäng kort i mitt warband, men det hade ingen större betydelse. Vi spelade med de nya out-of-command reglerna så B spred ut sitt warband medan jag höll mitt lite mer samlat. Jag vann initiativet, la Magic weapon på draken och flög ut den mot mitten för att ge B ett stort mål att sikta in sig på. B avancerade några Goblins, jag flyttade några småkillar, B summonade sina undeads, avancerade med Chraalen och Draken och försökte smita runt med Destrachan på ena kanten. Jag höll mitt foder utspritt och i skydd.

Andra rundan brände jag av min köldkon mot Goblinerna. Jag inte hade mycket annat att skjuta på då odöda och Chraals är immuna mot kyla. Två av tre frös raskt ihjäl. B avancerade med Chraalen och andades på Mialee och Clericen. Mialee dog förståss, men även Clericen missade sitt save. Därefter blev det en ring av glada elakingar runt draken. Mycket svingande och några träffar, men inget allvarligt. Destrachanen stod mest och såg frustrerad ut på kanten och gick fram och bet en dvärg. Mitt foder stod bra där de stod. Som avslutning så la B en Curse of impending blades på min drake så att den nu var nere på AC 22.

Runda tre så tyckte jag att drakens läge var lite väl utsatt samt att det var dags att tugga lite på commandern. Till ljudet av en kasse AoO:s så flög jag bort draken till Necromancern och bet. Den lille faen klarade moralen dock. Medan B flyttade hela paparaziteamet efter min stora silvriga stjärna så passade jag på att avancera med Clericen samtidigt som jag helade upp den lite samt försöka mig på några charges med mina foderkillar. Silent wolf:en som hade fem HP kvar efter köldkonen vägrade dö medan Destrachan däremot tog i princip alla smällar som slogs på den. Livet är så ibland.

Runda fyra vann jag initiativet och tog ett sista bett på Necron varpå Chraal och de odöda tackade för sig. Diverse svingande gjorde att det mesta av mitt foder var dött, men de fick med sig Goblinen och Destrachan var så gott som död också. Clericen helade upp min nu ganska sargade drake som nu hade en ren match mot sin blå släkting. Därefter gick Clerien bort för att rensa upp Destrachanen.

Runda fem var mer eller mindre upprensning. Destrachan och drake fick de sista smällarna och det var över.

Eftermatchanalys: LSD är en väldigt förlåtande pjäs. Jag spelade den jättedåligt, men var ändå aldrig i närheten av att förlora egentligen. B:s warband var... Skall vi kalla det en taktiskt risktagning? Äh, att binda en Chraal och ett par undeads till en Grim Necro är ingen bra idé. Alls. Med en hårdare commander så hade han mycket väl kunnat vinna, men jag smickrar mig att tro att det inte borde ha hänt ändå då jag i det fallet hade varit tvungen att spela noggrannare.

Det var ett ganska trist band att spela mot med draken då de flesta killarna var immuna mot båda andningsvapnen, men även utan dessa så är LSD the house! Nästa gång blir det nog ett CG-band i stället.

Lambi

Swordsman
Kommentarer

Innan jag glömmer det: Var får man tag i alla balla kartor? Såg att man kunde tanka hem någon på wizards hemsida. Har ingen A3-printer, så det blir isf till att pallra sig iväg till ett tryckeri. Kan man köpa ett kart-pack? Har inte sett något dock.

Aja, nu till teh battle. Trevlig läsning! Tackar! Helt rätt att gå rakt på Nekromantikern. Han är på tok för vek för att ha mer än sina minions bundna. 20 eller 25 hitpoints med halvkass AC är inte direkt teh shit.

Jag är så avundsjuk på din LSD att jag snart måste gå och hämta mer kaffe några meter bort. Underligt dock att LBD inte gav mer fight än vad jag förstått det som. Han prickar duktigt och delar på ok skada för att vara en kloss. Går iofs inte att jämföra med haubits-pjäser som Helmed Horror eller Chraal. Fick han inte ens med några foderpjäser med lightning-vapnet?

Destrachan är cool som fan, men behöver lite bra backup för att inte falla till korta. Den har bra stuff, men behöver andrum för att fyra iväg bra.

Ram

Skev
Re: Kommentarer

Innan jag glömmer det: Var får man tag i alla balla kartor? Såg att man kunde tanka hem någon på wizards hemsida. Har ingen A3-printer, så det blir isf till att pallra sig iväg till ett tryckeri. Kan man köpa ett kart-pack? Har inte sett något dock.
Kartan var hans och ingick i någon rollspelsprodukt. Jag vet inte var man får tag i kartor faktiskt. Har för mig att någon sagt att man skall kunna köpa dem hos sin vänliga lokala plastgubbenasare, men min sådan har inga att erbjuda.

Däremot måste jag säga att det var roligare än jag trodde att spela på karta. Men det kan vara nyhetens behag, jag vet inte riktigt.

Jag är så avundsjuk på din LSD att jag snart måste gå och hämta mer kaffe några meter bort. Underligt dock att LBD inte gav mer fight än vad jag förstått det som. Han prickar duktigt och delar på ok skada för att vara en kloss. Går iofs inte att jämföra med haubits-pjäser som Helmed Horror eller Chraal. Fick han inte ens med några foderpjäser med lightning-vapnet?
Nae, han använde inte ens lightning-breath:en. Jag gav honom inga vettiga mål då mitt fodder var utspritt för att LBD och Destrachan inte skulle kunna vara alltför elaka.

LSD mot LBD var ingen vidare fight faktiskt. 15/13/13 på 10 mot AC 22 (efter Grims spell) tappar lite varje runda mot 17/12/12 för 15/10/10. Lägg därtill en helning från CoDA och det tar slut ganska fort.

Håller med om Destrachan i 12 figursspel, men jag tror att den får det svårt i 8. De flesta gubbar både tål mer och har högre saves.

Och min LSD är coolast! :gremgrin:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kartorna …

… medföljer WotC:s nya äventyrslinje Fantastic Locations. De äventyr som kommit hittills är Fane of the Drow (de kartor vi lirade med på SSK) och Hellspike Prison.

Lambi

Swordsman
LSD vs LBD to teh döden

LSD mot LBD var ingen vidare fight faktiskt. 15/13/13 på 10 mot AC 22 (efter Grims spell) tappar lite varje runda mot 17/12/12 för 15/10/10. Lägg därtill en helning från CoDA och det tar slut ganska fort.
I 1-on-1 är det inte mycket att hurra för nej. Men nu pratar du också LSD _och_ helning från CoDA mot en ensam LBD. Han borde haft lite mer backup än så. Vidare så stod ett glatt gäng och slog på LSD en sväng enligt sägnen ovan. LBD kostar också aningen mindre än LSD, vilket gör att dom inte borde dra jämnt. Iofs är LSD en kanonpjäs medan LBD bara är helt ok/bra.

Funtar på hur det hade blivit om det hade varit LSD mot LBD med två CoDA-helningar på LBD. :gremconfused: :gremtongue: :zeppelinare: :tekopp:

Lambi

Swordsman
Men jag då...

..som inte vill ha äventyren utan bara kartorna. Måste jag bli ledsen i ögat då? :gremfrown:

Finns iofs en hel del balla saker att skriva ut(från Wizards hemsida och lite här och var annars också) så det kanske får bli en liten räd mot ett tryckeri eller så.

Ram

Skev
Re: LSD vs LBD to teh döden

Jo, det stämmer, men med AC 24 så träffar inte småkillarna särskillt ofta. Jag tror att foderpjäserna slog in totalt 10-15 i skada på draken. Om han inte hade använt Curse:n på LSD:n så hade den fått stå kvar som experiment, att jag åt upp hans commander var bara för att jag var tvungen. Chraal:en var inte det bästa vapnet heller då draken är immune cold.

Omvänt med CoDA på LBD:n sida... Det hade nog blivit LSD ändå tror jag. I praktiken har vi i princip 150 HP mot 160 HP (100+2x30). Då talar ändå AC och to-hit för LSD. Men å andra sidan får man nästan två LBD för en LSD. :gremgrin:

Lambi

Swordsman
LSD be teh r0x

Jo LSD är inte helt otrevlig att ha på sin sida. En sån kostar dock ett par skjortor. MSD tror jag riktigt mycket på i 200. Synd bara att jag inte har någon sån. Får ta och kasta ut lite mer minis-miljoner ur min stackars ekonomi och se vad som händer. :gremsmirk:

Ram

Skev
Re: LSD be teh r0x

MSD:n är skitbra, men en helt annan typ av pjäs än LSD:n. Lite Duh!-varning här, men MSD:n är i princip enbart två mycket bra breath-vapen och därefter en flankare och irriterare. Inte mer än så även om det i sig räcker ganska långt. LSD:n är the total package. The mean mashine. The Rock!

Lambi

Swordsman
MSD > LSD?

MSD tar inte upp så tokmånga poäng vilket ger mer möjligheter i 200 poäng. Man har paralyse och cold i rikliga mängder, och sen har man en halv-ok skallbankare. Man kan få in så mycket mer annat vettigt då. Iofs skulle jag inte gråta floder om någon bara sådär gav mig en LSD, så jag ska inte säga att den är dålig. Jag tror däremot att jag skulle ha roligare med en MSD i längden. Vad den klarar på turneringar och andra top notch-band kan jag däremot inte svara på. :gremconfused:

Ram

Skev
Re: MSD > LSD?

Jag tror däremot att jag skulle ha roligare med en MSD i längden.
Well, det är faktiskt vad det handlar om i längden. Jag skall ovilligt erkänna att jag inte hade så kul spelandes LSD som jag hoppats... Jag har några band som är riktigt bra, men inte fullt så kul att spela (LSD, Beholder/Soth, Archmage (fast han har inte landat ännu)) som därför kommer att samla damm i min låda tills jag möter någon som uppskattar att spela mot dem, dvs sådana som spelar powerbands själva. De är inte så kul att spela på skoj med om du förstår vad jag menar...

Nästa gång blir det:
Rakhasha
Duergar champ x2
Efreeti
Skullcrusher ogre
Blue x2
Myconoid guard

i stället. :gremgrin: