Nekromanti DDM: Battle report 060411

Ram

Skev
Mötte M i ett par matcher i går.

Första matchen mönstrade jag
Large silver dragon
Cleric of Dol-Arrah
Cleric of moradin
Hill dwarf warrior x2
Man at arms

mot

Centaur hero
Rask
Ryld
Xeph x3
Wild elf raider

Karta: Dragon temple/shrine, inga tile points.

Jag vann initiativ och snodde sidan som skyddar mot cold. Under de första rundorna buffade Moradinprästen draken och Cleric of Dol-Arrah. De mindre killarna fick stå kvar bakom en vägg på min sida medan draken och CoDA avancerade in mot mitten. M hade stor respekt för drakens breath-vapen, alltför stor tror jag för han spred ut sitt band väldigt mycket och ville inte anfalla draken alls. Jag lyckades basa Rask och Wild elf:en uppe runt Tiamat, men Rask smet iväg så min drake fick nöja sig med ett lättare mellanmål (satte AoO:n dock). M:s övriga tunga hitters var lite väl inaktiva i kartans nederdel men till slut så gav de sig in i min hög av småkillar och började röja. Nu hade jag löjligt mycket tur dock. Cleric of Moradin fick in en Stun på Centauren och mina småkillar slog den ena kritiska träffen efter den andra där de egentligen borde ha missat. Draken tuggade en del på Rask mitt i templet och tvingade halvorken att morala men han klarade slaget. Med 15 HP kvar på Rask så tyckte jag att det var lika bra att låta draken ge sig på Ryld och Centauren i stället så dessa fick sig en paralyskon. Ryld missade och Centauren klarade sig. Småkillarna och CoDA högg ihjäl den paralyserade Ryld, Centauren dödade lite foderkillar och draken blev krittad av Rask. Den skulle bara ha missat moralen på en etta, men med tanke på vilken tur jag haft tidigare så hade jag inte blivit det minsta förvånad om den missat. Den klarade sig dock och resten var uppstädning. Draken dräpte Rask och flög bort och basade centauren. 130 Hp efter två helningar och AC 28 är nästan orättvist...

Den andra matchen var:
Beholder
Dark naga
Duergar champion x2
Blue x2

mot

Red samurai x3
Ryld
Abyssal maw x4

Karta: Field of ruin

Jag avancerade mot mitten i full fart (F2...) medan M gjorde detsamma i något högre fart. Runda tre fick jag min första LoS. M hade avancerat en samurai för att avfyra konen nästa runda och Beholder flyttade och drog in en eye ray. En 20 och en 60p disinigrate senare så vinglade samuraien ordentligt. Den klarade moralen dock. Men en 20 p negative energy senare så upphörde den utan att ha gjort någon som helst nytta. Maws:en gjorde självmordsrusningar in i Duergars med blandade framgångar för att sedan bli avrättade. De andra två samuraierna och Ryld avancerade och blåste av koner på Duergar och Nagas och klev sedan in i närstrid. En duergar föll tidigt medan den andra slog ned en samurai till 5 hp innan den försvann. Under tre rundor fick jag inte in en enda vettig eye ray... Nagan var även den illa skadad och Blues rensades upp efter en kasse missade confusions. Det såg ganska illa ut. Nästa runda dog min Naga, men då lossnade det från Beholdern. Båda samuraierna blev Slow:ade och rundan efter lyckades jag förstena Ryld. De två kvarvarande samuraierna var ganska sargade och några negativa ögonstrålar senare så var även de hädangångna. Beholdern stod då fortfarande på 75 HP.

Nästa gång blir det CE tror jag...

Lambi

Swordsman
Tuffur knivur!

Match #1

Large Silver ey? :gremcool: Mot relativt låga saves hos CG så är den nog inget att se lätt på. Rask och Centaur Hero har dock höga attackbonusar så dom träffar den ibland i alla fall.

Det känns ändå inte som en helt oväntad utgång. Men, körde ni på tid? Det är nämligen lite trixigt att sänka en Large Silver Dragon (med ökad AC och 2st 30 HP-helningar liggandes) på en timme kan jag tänka mig. Jag fick slita duktigt för att lägga undan en Large Red Dragon i forumsmästerskapen (men förlorade ändå matchen) på den tiden.
3 Red Samurais som stod på motståndarsidan andra matchen hade varit en annan femma. 3 eldkoner och eldskada är inget att leka med.

Centaur Hero tror jag nästan mer på i Epic. Jag har en sån själv och funderar ofta på att kasta in den, men det är bara för många poäng. I Epic kan den nog vara en taktisk del då den både är snabb, tål en smäll och kan ge hyfsat med stryk. Två avståndsattacker som inte fy skam heller sitter den på också. Men 79 poäng av 200 verkar läskigt.

Match #2:

Beholdern är vild. Mycket vild. Men tärningen bestämmer mycket och matchen kan svänga otroligt mycket. Jag gillar Beholdern framför allt i Epic där den inte utgör 40% av ens warband. Antingen kan man ha flera så man får mer jämn output av dom, eller så är det inte en sån stor del av ens styrka. Slow i kombination med lite melee-stöd är inte dåligt på något sätt.

4 vilda köttbullar (abyssal maw) i en match. Vilken fest! :gremgrin:

Nästa gång blir det CE tror jag...
Jag har också gått och blivit lite kåt på CE på senaste. Nyförvärv i lådan som Tiefling Captain, Wardrummer och Hill Giant Barbarian är bara sporadiskt använda och väntar på motståndare att mosa. Min nya favorit Quaggoth Slave har inte blivit utnött än heller.

Jag saknar för övrigt fortfarande Orc Warriors och Timber Wolves. *ringer i gong-gong'en* :tekopp:

Ram

Skev
Re: Tuffur knivur!

Det känns ändå inte som en helt oväntad utgång. Men, körde ni på tid? Det är nämligen lite trixigt att sänka en Large Silver Dragon (med ökad AC och 2st 30 HP-helningar liggandes) på en timme kan jag tänka mig.
Nej, vi körde vårt standard till-döds-scenario. Matchen blev ganska enkel, men det berodde nog till viss del på att M hade en enorm respekt för drakens breath-vapen. Hade han klivit in och svingat järnet så hade han kanske haft chansen...

Centaur Hero tror jag nästan mer på i Epic. Jag har en sån själv och funderar ofta på att kasta in den, men det är bara för många poäng.
Mja, jag vet inte... Det känns som om den inte har tillräckligt med bang-for-the-buck i Epic heller. Centauren är en lustig pjäs... Mot gubbar som inte är förstklassiga så äger den men så fort den möter riktigt bra gubbar så räcker den inte till. Alls.

Beholdern är vild. Mycket vild. Men tärningen bestämmer mycket och matchen kan svänga otroligt mycket. Jag gillar Beholdern framför allt i Epic där den inte utgör 40% av ens warband. Antingen kan man ha flera så man får mer jämn output av dom, eller så är det inte en sån stor del av ens styrka. Slow i kombination med lite melee-stöd är inte dåligt på något sätt.
Jo, den är riktigt bra. Däremot tycker jag inte den är kul att spela med längre... Eller kul föresten, den är väl rolig i sin slumpmässighet, men det känns inte som om det är jag som vinner när jag spelar den. Jag är lite besviken att ingen har huggit på den när jag erbjöd den för byte... :gremgrin:

Jag har också gått och blivit lite kåt på CE på senaste. Nyförvärv i lådan som Tiefling Captain, Wardrummer och Hill Giant Barbarian är bara sporadiskt använda och väntar på motståndare att mosa.
Själv har jag landat en HGB och en Orc champion :gremgrin: att spela tillsammans med mina samuraier eller kanske Ryld. Däremot sitter jag fortfarande utan Tiefling captain... Måste fixa det. Åjajustdet, en Wardrummer också.