Nekromanti DDM: Drider Sorcerer bannad

Dimfrost

Special Circumstances
Enligt den senaste versionen av turneringsreglerna är Drider Sorcerer bannad (=förbjuden att använda, alltså) från alla turneringsformat. Dessutom är Sandstorm-tilsen förbjudna.

I och för sig bryr väl inte jag mig alltför mycket om det här, trots att jag bytte till mig Vulfs Drider rätt nyligen. Vi spelar ändå inga turneringsformat (vi har aldrig testat Assault, till exempel), och till skillnad från Magic (där de allra flesta spelar efter turneringsreglerna, oavsett om de har planer på att vara med i någon turnering eller inte) känns det som om det inte påverkar så mycket att spela med otillåtna figurer. Dessutom är Dridern knappast för bra på den nivå vi spelar, utan Orc Champions och sådana grejer.

Diskussion (eller snarare klagomål) kring saken finns bland annat att tillgå här.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Nån som har en teori om anledningen? (NT)

Tja, Dridern är otroligt bra för kostnaden (30); den skulle antagligen spelas om den så kostade 55 poäng. Det har varit mycket snack om att Dridern borde bannas, fast då antagligen samtidigt som Large Silver Dragon (för att den är för svår att döda på entimmes turneringsmatcher, och för att dess Level 16 gör att LE-strategier som bygger på misslyckade saves blir ospelbara), Graycloak Ranger (för billig, helt enkelt) och Inspiring Marshal (av samma anledning som Dridern, nämligen att den ger för mycket extra rörlighet för för lite poängkostnad; dessutom är Grant Move Action bättre när det gäller förflyttning än Driderns Transposition). Nu känns det bara omotiverat, eftersom CG ändå var mer dominerande än CE med Drider.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Det finns fyra pjäser som är ohemult underkostade, som jag tror att Wizards ångrar lite smått (Guy Fullerton medger iaf att de är problematiska): Orc Warrior, Drider Sorceror, Graycloak Ranger och Evermeet Wizard.

De två senare har de redan försökt vingklippa genom att införa regeln om att man får vinstpoäng av mördade summonade monster och medföljare. Dridern trodde jag att de försökte vingklippa med beholdern, men det fungerar ju inte så.

Orc Warriorn... Tja, den har blivit sämre allteftersom då det kommit många småvarelser med ranged attacks, men den kommer nog fortsätta att vara med i alla CE-bands man läser om på minisforum.

Dimfrost

Special Circumstances

Evermeet är inte så farlig eftersom den dör om man så bara andas på den, men jag antar att den kan bli problematisk om (när?) de bannar Inspiring Marshal. Denna är dock otroligt effektiv. Grant Move Action är bara för bra.

Orc Warriors är hyfsat balanserade nu när folk spelar med Graycloaks och Elf Warriors. De är ju fortfarande bästa trepoängsgubben, men det var värre innan Aberrations när folk inte spelade CG.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Evermeet är inte så farlig eftersom den dör om man så bara andas på den
Jag vet inte riktigt vad den gör, men jag har läst att Guy Fullerton listade fyra pjäser som han medgav att wizards hade problem med, och det här var de fyra.

Dimfrost

Special Circumstances

Evermeet Wizard: http://www.hordelings.com/figures/figureView.php?figure_id=157

Och även om Guy tror att Evermeet skulle bli för bra om de övriga powerfigurerna bannades så är det LSD, Drider, Inspiring Marshal och Graycloak som de flesta snackar om när det gäller saker som ska (skulle) bannas. Främst LSD verkar folk rikta in sig på. De flesta är förvånade att de bannade bara Dridern, eftersom CG har varit mer framgångsrikt än CE på turneringar den senaste tiden.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Främst LSD verkar folk rikta in sig på. De flesta är förvånade att de bannade bara Dridern, eftersom CG har varit mer framgångsrikt än CE på turneringar den senaste tiden.
Du hänger på gay forum. På mina forum så är alla överrens om att trifecta piskar alla bands rumpa förutom dual HEBI-band, och även dessa är enkla att modifiera sig till.

LSD är, som jag brukar säga, bara bra som frimärken.

CG är bara bättre än CE på turneringar i typ... Ankeborg. Alla balla katter vet att CE regerar på alla coola tävlingar för de äkta proffsen med svart bälte. Din pajas.

Dimfrost

Special Circumstances
Sandstorm inte bannat

Det var tydligen ett misstag att tilesen från Sandstorm var bannade, det har ändrats från officiellt håll nu.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances

Ingen spelar ju dubbel HEBI längre, det är ju dubbla FB som gäller.

Och jag tror att folk gnäller på LSD mycket för att den förstör så mycket för potentiellt skojiga LE-band, som typ beholders. Alla sådana band som bygger på misslyckade saves kan ju lägga ner direkt mot en silverdrake, som med level 16 och nån cleric som ger save +3 med en spell endast missar saves på en etta.

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
Vafan pratar ni om?!?!?!?!?!?

Dual Hebi? Dubbel FP? LSD? Ojjjojoj... nu blev det mycket förkortningar som är rena kinesiskan för en minis-newbie som jag. Nån som kan filla in mig på lingot?

/Anders (vill bli lika cool som Dimfrost och Rising och kunna svänga sig med saker som: "Öh jaba körde värsta feta dubbel-våffla combon med en Orc Berserker, en Clay Golem å Snig senaste partit. Snubben trodde han va nått å slängde upp beholdern men jaba gjorde DISCH å packa fett med dunk åt killen. Jao liksom.")

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Vafan pratar ni om?!?!?!?!?!?

Half-Elf Bow Initiate
Frenzied Berserker
Large Silver Dragon

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Vafan pratar ni om?!?!?!?!?!?

Alltså, det var inte meningen att försöka utestänga någon genom en massa coola termer. Jag tänkte att inlägget ändå var helt ointressant för de som inte var tillräckligt insatta (och även då var det rätt trist :gremsmile:).

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Alla sådana band som bygger på misslyckade saves kan ju lägga ner direkt mot en silverdrake, som med level 16 och nån cleric som ger save +3 med en spell endast missar saves på en etta.
Joo... Det är lite synd att D&D Minis baseras på D&D på sätt och vis, eftersom det hade varit spelmässigt intressant med en massa kombinationer som inte reglerna är särskilt bra på; såsom en jättestark varelse som ändå hade usla saves. Är man bra på en sak så blir man ofta någorlunda bra på allt annat också.

Nu för tiden har väl ingen varelse en save högre än 10? Varken min stora elddrake eller Glabrezun har det i varje fall.

Jag tror att man i framtiden kommer ändra mycket på fraktionernas egenheter. Liksom hög meleeskada (som CE är bra på) är bara dåligt om man antingen har problem att träffa (vilket de inte har), om fienderna har många bra hordvarelser (vilket vore det sätt som jag hade balanserat det på, men nu har ju CE Orc Warriorna, så de är ju bäst när det gäller weeniesarna också) eller om fienderna har elaka rangers; men om det tricket skall funka så behöver CE-varelserna vara långsamma (vilket de inte är). Så CE äger. De enda som verkar kunna toppa CE är varelser som typ FB (som ju egentligen är en CE-varelse som råkat hamna i fel fraktion) och liknande. Att vinna över CE genom att vara ännu mer CE än vad CE själva är, det kallar jag inte riktigt för strategi. Så jag hoppas att det inte är vad de andra fraktionerna kommer att bli i framtiden.

PS. Du som är hundra ggr bättre än jag: Tror du att Deathknight/Aspect of Nerull-kombon kan vinna någon mark i turneringarna? Alla var ju snabba på att döma ut dem från början, men kanske är de bättre än vad man tror ihop?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Dimfrost och Rising, värsta miffon

Haha, ni är ju värsta spelmiffona! Nu förstår jag varför jag alltid torskar mot er när vi spelar. Ni kör värsta analyserna med snajdiga förkortningar och sådant medan jag typ "öhh, Flind är bra för han gör massa skada, döhh" eller "fnöhh, jag vill bara ha halflings i mitt warband för det ser schysst ut om pjäserna passar ihop, möhh".

Och ni typ ´ba "wow, schyssta bananer vilka stats den pjäsen har för så lite poäng och vilka kombos man kan bygga sen"

Och jag liksom "möh, aboltarej! aboltarej igen!"

Och ni bara snackar typ "amen vad du suger Vulf, du kan ju inte ha en pjäs för femtio poäng bara för att bolta liksom"

Åjaba, "nähä"

- Vulf, går och spelar med Dante istället. Vi är ungefär lika dåliga :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances

Nu för tiden har väl ingen varelse en save högre än 10? Varken min stora elddrake eller Glabrezun har det i varje fall.
Jo, Beholder och Gold Dragon har level 11, men de verkar akta sig för att ge högre save än så i alla fall.

I övrigt har väl en hel del CE-varelser just svårt att träffa, åtminstone mot LG som kan få upp AC kring 23-25 sådär. Det råkar bara vara så att några få är bra på att träffa (Red Samurai, Orc Champion, Eye of Gruumsh) så att det går att ignorera hög AC. Spelar man inte mot just dem borde hög AC vara en okej stragegi mot CE.

Och på senare tid (GoL och framåt) har ju inte CE fått några varelser som gör riktigt mycket i skada, så den tiden är nog över till viss del.

Tror du att Deathknight/Aspect of Nerull-kombon kan vinna någon mark i turneringarna? Alla var ju snabba på att döma ut dem från början, men kanske är de bättre än vad man tror ihop?
Jag tror inte att det är något som slår de bästa turneringsbanden, men det kan säkert vara bra i övrigt. Det vill säga, jag har ingen aning alls. Jag bryr mig inte värst mycket om LE. :gremsmile:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Men... (T)

Det är lite synd att D&D Minis baseras på D&D på sätt och vis, eftersom det hade varit spelmässigt intressant med en massa kombinationer som inte reglerna är särskilt bra på
...du är ju Rising! Mannen med superkraften "überspelskapande"! Varför gör du inte en egen regeluppsättning? (Få nu bara inte några ideer med tajta superhjältetrikåer...)

DODswe4

Hero
Nångång ska jag lära mig frstå allt det hät och spöa er alla MOAHAHA. Njäe mera alvarligt skulle jag gärna testa spelet nångång.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Dimfrost och Rising, värsta miffon

Jag kan glädja dig med att jag inte heller har någon överdriven koll på läget. Även om jag emellanåt försöker nå upp till Dimfrosts nivå av taktiskt tänkande så lyckas jag ytterst sällan. Men har förstås vanan inne efter alla år av Magic-missbruk. :gremsmile: