Nekromanti DDM: Favvogubbe?

Ram

Skev
Alla har en eller ett par gubbar som är favoriter. Kanske inte den bästa gubben, men den som man är mest nöjd att man har.

Min är helt klart Greenfang druid av en hel bunt anledningar. För det första är han en bra gubbe helt enkelt. Ok AC, skaplig HP och skada och några riktigt hyggliga spells. Men framför allt så har den möjliggjort för mig att spela en massa gubbar som jag annars inte kunnat spela eller varit tvungen att spela på andra sätt. Dire bear så klart, men även Grayclaok ranger då jag inte har några vanliga vargar (jag har faktiskt en nu; tack så mycket, Dimfrost!). Visst, jag kunde spela bågisarna ändå, men då med vilda vargar. Därtill så har den gjort att jag kunnat spela Frenzied berserker även utan att vara superaggro.

Vilken är din?

Dimfrost

Special Circumstances
Föga förvånande: Frenzied Berserker. Hon var kärnan i det första riktigt bra bandet jag spelade (som jag vann forumsmästerskapet med), och jag gillar att hon är så pålitlig: hög anfallsbonus, fearless och låg AC (så att man kan räkna med hur mycket skada hon kommer att få). Sedan gillar jag verkligen snabba pjäser i allmänhet, för då får man mer val och kan lättare avgöra var striden kommer att stå.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Min favvo är faktiskt Giant Praying Mantis. Jag tycker varelsen i sig är skithäftig (jag älskar insekter) och personligen är jag jätteförtjust i modellen (även om det tydligen bara är jag som tycker den är snygg).

Men mest gillar jag den speltekniskt; den är så snyggt uppbyggd med sina styrkor och svagheter: Jättemycket skada - men dåliga träffchanser. Jättelåg hastighet och large - men flygande. Dålig tålighet och AC - men DR, spell resistance och elementtålighet. Det är så mycket balans inblandat. Å så incited, till råga på allt.

Tyvärr så suger den spelmässigt. Den är helt enkelt mer eller mindre usel att spela med. Incited går inte riktigt att arbeta sig runt (jag har redan tänkt på ett helt incited-band, men de blir inget bra), och den är för splittrad - inte tillräckligt stryktålig för att vara en skyddande figur, och inte tillräckligt snabb för att vara en beater. Men hade den varit billigare så hade den kunnat vara rolig att spela med.

---

Jag gillar också Grell, den är ashäftig. Synd att den inte är bättre, för jag hade verkligen velat spela med den oftare.

---

De gubbar jag hatar mest är tyvärr de som verkar bäst för mig och min spelstil; Greenfang och Archmage. Greenfang ogillar jag dels för att han saknar uppenbar nackdel - förutom kanske låg träffchans - och dels för att regeneration är en förmåga som uppmuntrar fienderna att springa snabbt (annars kan de fly och återhämta sig) och slå hårt (bättre göra mycket skada på få drag än att kunna hålla ut och göra låg skada på lång sikt) - och sådana snabba beaters var redan för bra innan Greenfang kom.

Samma sak med archmagen. Han sabbar för dem som är långsamma och de som spelar med stora giganter - men han åker på torsk mot snabba medelkostnadsbeaters - och de var ju, som sagt, redan för bra och för välrepresenterade innan archmage. Vad fan tänker wizards på? De ville väl göra beholdern bättre i metaspelet, men det hade de ju kunnat göra utan att ge fler fördelar åt quadband och inspired frenzy.

Jag tänker ju förstås fortsätta använda min Archmage och Greenfang, men det är inte riktigt roligt att spela med dem. Jag älskar dem inte på samma sätt som jag älskar mitt kobold + snigband eller så som jag älskade min Moon Elf Fighter + Genasi Dervisher en gång i tiden. När jag spelar med band jag älskar så känns det liksom viktigt att vinna. När Vitulv spöade mitt Greenfangband första gången så kände det nästan bara skönt. "Rätt åt den dryga skogshoran," tänkte jag.

Det kommer aldrig vara "rätt åt" mina Giant Praying Mantisar på det viset.

Lambi

Swordsman
Ny favorit - Rikka

Rikka är bra, riktigt bra. 31 poäng tuff brud i lyxförpackning. Hon dealar på hyfsat med skada och träffar det mesta. Spell Resistance, DR, Snabb. Nackdelen är den ohederligt låga leveln. Hon springer för minsta sak och är läskigt utsatt för stun och liknande. AC ligger på blyga 16, men det är vad man får räkna med för så mycket pjäs för 31 poäng. :zeppelinare:

Annars diggar jag Gitzerai Monk rätt hårt. Han är en bra vågbrytare. Snabb, läskig AC och specialförmågor som får motståndaren att göra i brallorna. :gremblush:

En tredje är Cleric of Dol Arrah. Han håller i vått och torrt. Läskig Commander Rating. Healing. Aura. Tål ok och kan skyffla på lite skada om det ska vara så. Har en ondsint spell för Outsiders också. Han är helt enkelt stabilsomfan. :gremsmirk:

Dom ovanstående är alltså pjäser jag har. Dom jag inte har tar jag är dåliga, fula, dumma, äckliga och inte mina. Usch! Fast vill någon ge mig en Greenfang eller så, så är jag inte den som är den.

Dimfrost

Special Circumstances
De gubbar jag hatar mest är tyvärr de som verkar bäst för mig och min spelstil; Greenfang och Archmage. Greenfang ogillar jag dels för att han saknar uppenbar nackdel - förutom kanske låg träffchans - och dels för att regeneration är en förmåga som uppmuntrar fienderna att springa snabbt (annars kan de fly och återhämta sig) och slå hårt (bättre göra mycket skada på få drag än att kunna hålla ut och göra låg skada på lång sikt) - och sådana snabba beaters var redan för bra innan Greenfang kom.

Samma sak med archmagen. Han sabbar för dem som är långsamma och de som spelar med stora giganter - men han åker på torsk mot snabba medelkostnadsbeaters - och de var ju, som sagt, redan för bra och för välrepresenterade innan archmage. Vad fan tänker wizards på? De ville väl göra beholdern bättre i metaspelet, men det hade de ju kunnat göra utan att ge fler fördelar åt quadband och inspired frenzy.
Fast varken Greenfang eller Archmage verkar vara fokus för några toppband när man läser turneringsrapporter och liknande. Greenfang är sämre än Inspiring Marshal när det gäller att kommendera bärsärkar, och djuren gör för lite skada. Archmage är intressantare, men tycks inte nått några vidare framgångar. Alla verkar spela LG eller LE nuförtiden, och det är ju positivt som omväxling. :gremsmile:

Så jag ser inget fel med de pjäserna. Det är bara Vulf som inte klarar av att slå Greenfang tillräckligt ofta. :gremwink: (Å andra sidan har jag varken spelat med eller mot en Archmage, så där kan jag inte uttala mig med tillräcklig säkerhet.)

/Dimfrost

Ram

Skev
Greenfang ogillar jag dels för att han saknar uppenbar nackdel - förutom kanske låg träffchans - och dels för att regeneration är en förmåga som uppmuntrar fienderna att springa snabbt (annars kan de fly och återhämta sig) och slå hårt (bättre göra mycket skada på få drag än att kunna hålla ut och göra låg skada på lång sikt) - och sådana snabba beaters var redan för bra innan Greenfang kom.
Vet inte om jag håller med riktigt. Jamenar, vi snackar 5 hp per runda här (om du inte spelar Fire Genasi Dervish (Combo!) :gremgrin: ). Därtill måste reggarna ut ur stridens hetta för att kunna hela sig och det innebär AoO:s. Men för att del, på matcher utan tidsgräns så är det väl lite annorlunda.

Här håller jag med dig dock. Jag spelade ett kul LG-band med Dragon samurai:s mot ett Arcmage-band på vassal och det sög bongo. Jag kom aldrig över huvud taget i närheten av den faen. Den är riktigt bra, men den är ta mig tusan inte kul, vare sig att spela med eller emot.

Mantis... Ja-a... Jag både är och är inte förvånad. Det känns Rising på något sätt, utan att känna dig annat än via forumet. :gremgrin:

En relaterad fråga: Vilken typ av gubbar faller ni för? Jag gillar allroundgubbar som Copper samurai, Dark traveler, Greenfang och Lich nechromancer t.ex. Jag är inte så värst förtjust i Berserkers, Goliaths och liknande utan tar hellre en Red samurai. Jag vill ha många förmågor på mina gubbar och jag gillar spells. Därtill har jag en förkärlek för gubbar med hög AC.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eftersom jag gillar LE allra mest så brukar jag föredra långsamma typer med hög AC och god träffchans. Jag älskar även figurer som har minions och sådana som har en enda kraftfull magi som tex en kon eller en blixt. Det blir ett extra ess i leken.

Snig tycker jag om, han har blivit något av en stående backup-commander i många av mina warband. Dessutom för han med sig extra aktiveringar och så länge som hans goblinsar håller sig nära honom så kan de bli riktigt giftiga.

Chraal är cool, men den figuren så tycker jag äntligen att LE faktiskt har en vettig chans att vinna mot andra band. Jag gillar att de har en dödlig kon som ett extra vapen. Enda nackdelen är att jag så sällan får slåss med min Orog War Lord.

Rising

Vila i frid
En relaterad fråga: Vilken typ av gubbar faller ni för?
Jag tycker du satte fingret på det ovanför, när du skrev "den är ta mig tusan inte kul, vare sig att spela med eller emot." Det är nog den bästa meningen jag sett om hur man inte skall tänka när man skapar kort/gubbar till ett samlingsspel. I Magic gjorde man ett jättemisstag i en av sina expansioner; man frågade spelarna vad de ville ha och de svarade med vad de tyckte att de "behövde"; alltså bra och snabba kort. Det ledde till helt galna masticores och Tolarian-akademier. Jättebra kort, men ingen tyckte förstås att det var roligt att förlora redan på första rundan.

Så... en bra gubbe är väl en som både är rolig att spela med och mot. Där måste jag säga att jag faktiskt gillar Goliathen. Jag har kunnat röja ordentligt med honom, men jag har också sett han dö på skitroliga sätt: Bland annat så blev han paralyserad av en Grell en gång och sedan totalt köttad av en Chain Devil. Kanske är Goliathen nästan den perfekta måltavlan för den kombinationen - eftersom det verkligen utnyttjar hans få men uppenbara svagheter. Det är synd att inte Dire Bears har låg save; det hade gjort dem roligare.

Rent generellt gillar jag kanske veka commanders med jättebra förmågor bäst. Det finns inte så många, men om det skulle komma fler så skulle gubbar som Dragonclan Ninja bli bättre - och det hade jag gillat.

Vad jag skulle vilja ha mest just nu är dock någon sorts gubbar som gjorde att hög speed blev värdelöst. Jag skulle vilja att dvärgband skulle fungera på det viset; bara en stor klunga med gubbar som sakta rörde sig framåt och som kunde räkna med att bli anfallna först - oavsett vem de mötte, och som därför gjorde skillnaden mellan speed:6 och speed:9 meningslös. Eller typ något liknande Warpriest of Hextor fast med förmågan att göra så folk får speed: 4. Bra mot en Orc Champion. Inte bra mot en Xorn.

Rising

Vila i frid
Nä, Greenfang är ju inte med på några toppband, men det dumma är att han har en nackdel mot de starka metaspelsbanden, medan han förmodligen har en fördel mot de flesta andra tier:2-band, såsom Steel Predator, Dual Beholder och liknande. Han fungerar alltså som en typisk blodsugarmoderat; han gör de starka starkare på de svagas bekostnad.

Han är alltså inte särskilt bruten i spelet, men jag tycker att han förstör mycket för metaspelet.

Liksom, jag kan förlåta Wizard för att de skapade Orc Champion - de kunde inte spelet så bra på den tiden. Men nu när de vet att det är ett par figurer med en och samma sorts egenskaper som ständigt placerar sig högt upp på turnering efter turnering, då måste de ju göra så att dessa figurer och dessa egenskaper blir sämre. Att göra nya gubbar som gör dem ännu bättre, det tycker jag är alltså är rent dåligt.

Dimfrost

Special Circumstances
Men borde inte dual beholders förstöra många fler band? Jag har svårt att tänka mig något annat än de absoluta toppbanden som har någon chans mot det...

Nåja. Allt handlar om att jag inte ser något problem med att Grell är totalt ospelbar. Det måste alltid finnas pjäser som inte är värda att spela med.

För övrigt har de ju gjort många gamla pjäser sämre genom att de släppte Justice Archon, eftersom det plötsligt blev något av en nackdel att göra 25-30 i skada. Och Graycloaks är sämre nu när det är så mycket DR, etc.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Men borde inte dual beholders förstöra många fler band?
Jag har aldrig spelat varken med eller mot dem, så jag har ingen aning. Jag litar på dig om du säger det, dock.

Det måste alltid finnas pjäser som inte är värda att spela med.
Tja... Jag kan förstå att det är omöjligt att göra ett spel med flera hundra gubbar utan att någon blir dålig. Det är liksom oundvikligt. Men jag tycker i regel så här:

Gubbar som på alla sätt och vis är sämre
Gray Ogre är en 2/2-varelse för en röd + två valfria mana, medan det finns andra varelser som kostar lika mycket och som bara är bättre - på exakt alla sätt och vis. Bland annat en varelse som är 2/2 och som har Regeneration.
Sådana här "sämre på alla sätt och vis"-gubbar tycker jag bara är usla. Så fort det uppstår så klankar jag ner på spelet.

Gubbar som fyller nya och än så länge dåliga roller
En del gubbar har en utpräglad funktion och är bäst på vad de gör - det råkar bara inte vara tillräckligt bra i det rådande spelet/metaspelet att göra det. Scorpion Clan Drow Fighter är ett bra exempel. Han är bäst på vad han gör, men han gör inte något särskilt bra. Sådana här gubbar tycker jag är okej om man sedan på något vis försöker göra dem bättre. Om det kom en billig varelse med Immune mot Cold som hade en träffsäker Range 6-distansattack som kunde användas mot vilken varelse inom range:en som helst, så skulle de tillsammans kanske kunna fungera som basen i ett utpräglat antichraalband, till exempel. Jag gillar att klura på hur jag ska använda sådana gubbar; som fungerar på ett nytt sätt som ännu inte är tillräckligt bra.

Gubbar som fyller gamla roller på dåliga sätt
Sådana här tvekar jag inför. Typ, vissa gubbar har verkligen bara en roll att fylla; gå fram och banka, stå i bakgrunden och zappa/skjut pilar, spring fram till victory tiles, osv. Om det då finns olika gubbar som tävlar för ett och samma jobb, men där några helt klart är för ofokuserade eller dåliga för jobbet, då spelar man inte med dem. Sådana gubbar kan vara svåra att göra bättre genom att införa nya gubbar i framtida expansioner, och därför tycker jag att de generellt är sämre än den typen av gubbar som jag talade om innan. Dock är den här kategorin av gubbar nästan omöjlig att undvika när urvalet av gubbar blir tillräckligt stort. Så det kan jag köpa.

---

Så... att grell är dålig, det tycker jag är okej. Det är en gubbe ur kategori:2, och den kan bli bättre (Nagan gör att den blir bättre i spelet, och figurer som Rikka borde göra att den blir bättre i metaspelet). Gray Ogre tycker jag däremot bara är usel.

För övrigt har de ju gjort många gamla pjäser sämre genom att de släppte Justice Archon
Japp. Suverän figur. Jag älskar min JA, men jag tog inte med den på min älsklingslista för att jag inte spelat med den tillräckligt mycket.

alepulp

Veteran
Hittills får jag väl säga att jag tycket bäst om Arch Magen - jag har spelat ett 60-tal spel mot allt ifrån nybörjare till de bästa (på Vassal också - säg hej nån gång Moonglow :gremlaugh:) - jag har förlorat 3 spel. Tillsammans med inspiring Marshal och Pyromancer så är warbandet nästan oslagbart. Jag har spelat mot de senaste LG gängen (dwarf baserade, Sword Archon med Justica Archons, Mounted Paladin osv), LE (Chraal gäng), CG (GFD gäng - med och utan FBs) - men inte så många CE Orc gäng. Dessa är nu utdaterade och Archmage kan vara glad för det - dom har jag haft speciellt svårt mot (snabba).

Mina andra favoriter numera är Gith Munken, Aspect of Kord, Dwarf Ancestor, Frenzied Berserker och, min allra favorit, Celestial Dire Badger :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances
Intressant. Jag hade annart trott att Inspired Frenzy borde slå archage-baserade band ganska hårt. Det känns som att två bärsärkar uppbackade av GMA borde kunna jaga ikapp och slå ihjäl en archmage. Går du in för att assasinera IM och sedan hålla dig undan, eller?

Fast nu såg jag att du hade skrivit att FB-banden tydligen byggde på GFD. Det är kanske en annan sak, då.

/Dimfrost, som vill ha en pyromancer :gremfrown:

alepulp

Veteran
Tajmingen av en GMA är den allra viktigaste biten på Inspired Frenzy warbandet, och den måste hända när IM har kommand över Frenzied Berserker. I vanliga fall anväder folk detta för att få bågskyttarna och Frenzied Berserker in på karten snabbt. Men Archmage banden jag använder har också avståndsattacker - Pyron och Graycloak Ranger. Pyron sällan kan stoppas att lägga en eldboll som skadar IM - om detta fungerar bra nog så förlorar han tillräckligt med poäng för en moralkontroll. ofta så är det tillräckligt. även om han stannar så måste han vara mycket försiktig att inte sitta kvar så att Archmage bandet kan komma in nära på - typiskt så använde jag antingen en GMA + flyg och två trollkonster - EMM + Acid Arrow - helt död (om ingen eldboll), GMA + EMM om bara 10hp skada från eldbollen - se om han springer, om inte, så ytterligare en EMM från swift aktion, om full skada så och långt borta så kan man DD in, swift aktion en EMM för att se om han springer, sen gömmer Archmage sej unden så långt borta så möjligt från Frenzied Berserkerna och hoppas att man vinner initiative (i vanliga fall så ligger IM mycket långt bakom Frenzied Berserker och detta fungerar bra... nästa initiativ, om man vinner, använder man för att ta kål på'n.

Det är mycket svårt att försvara sig från detta - bara genom att gömma sig mitt i FB:n (mycket svårt iom att dom är "medium" att göra detta) - då tar man kål på graycloak rangers bed EMM medan dom andra "turtlar" framåt. Många sätt att stoppa Inspired Frenzy med Archmage. Ett annat trick ligger i hur man använder fodder för att slöa deras ankomst mot dina stora poäng minis. Detta blir svårare med de nya 8 minis reglerna, men ett antal Xeph Warriors kan vara bra till detta. Jag tycker också om att lägga en Sword på åtminstonde en FB och se motståndaren verkligen oroa sig :gremlaugh:

Nog med detta - det är svårt, men två FBs är lättare än 3 Orc Champs - för det första så har bara två svärd :gremsmirk:

Jag tycker into om GFD som tier 1 mini - för många poäng i ledaren...

Ram

Skev
Jag håller med att Greenfang inte är tier 1. Möjligen i 100p...

Att du har vunnit såpass mycket med ditt Archmage-band tyder nog till ungefär lika delar på att bandet är bra och att du är bra/bättre än motståndarna tror jag. Tile-initiativet och första initiativslaget är jätteviktigt med det bandet du spelar och det kan som du skriver vara riktigt dödligt om det spelas rätt. Själv har jag aldrig lyckats slå Quadmed det och spelar bara kanske 40/60 mot IF och ännu sämre mot LSD (vet inte varför, jag rullar kass mot stora silversaker)... :gremblush: Vad tror du om övergången till 8 figurer? Blir bandet bättre eller sämre av det?

Föresten, funkar Vassal bra för dig? När jag väl får igång det så snurrar det bra, men det startar typ bara var femte gång och aldrig två gånger i rad för mig. Den klagar över någon virtual machine-komponent och sedan får jag blåsa på hela Java-paketet igen för att det skall funka. Det skulle vara kul att spela någon gång.

alepulp

Veteran
Du har helt rätt - 100 poäng är den bättre i, med även då så har den inte många bra anhängare. Jag har slagit Quad, men inte med Archmage - med kombination med Goliath Barbarians x 3, Inspired Marshall, GcR + vargar och Pyro. Mycket lätt att vinna då iom att man snart har aktivationskontroll. IF har jag aldrig förlorat mot - men jag har inte spelat specialister. Som sagt så brukar mindre bra spelare inte använda GMA speciellt bra.

8 minis är inte hjälpsam till AM - han behöver saker att gömma sig med, och gärna aktivationskontroll. Jag spelade mot en grabb igår kväll på Vassal som hade 3 x hunched giant i sitt band och vi spelade 8 minis - perfekt band för Archmage att komma upp mot - slöa motståndare och svaga kommanders. 4 turns senare hade jag 204 poäng och han ~65. problemet liggar med snabbare motståndare is 8 minis spel - speciellt munkar och quadfecta med Eye of Gruumsh.

Vassal - jag hade det problemet - ladda ner senast JAVA från Sun.com, se till att du har tillräckligt med minne - 512MB - och att du har bra grafikkort. Också bra att ha senaste SP och hotfixes på OS.

Ram

Skev
Mjo, det var med Archmage jag menade, annars har jag slagit Quad lite då och då. Jag har spelat lite drygt 50 matcher på Vassal totalt. Ett drygt tiotal med Archmage, ungefär lika många med IF och Quad, ett femtontal med Beholder/Soth (som jag suger på att använda, men jag blir sakta bättre), några matcher med Snake eyes och några matcher med diverse casual-band. Är inte direkt någon rutinerad gammal räv. Ännu. :gremgrin:

Jag har det senaste Java-packaget från sun.com... Jag misstänker att det är någonting med mitt grafikkort som spökar när jag skall köra, men jag kan inte hitta vad det är. Det som stör mig är att det funkar ibland. Om det var någon sur konflikt mellan hårdvara och appletten så borde det inte funka alls.

alepulp

Veteran
jaha - då förstår jag - :gremsmile:

Men det är en hel del spel. Kommer du ihåg namn på några mostståndare? Jag har bra vänner ute i Vassalvärlden som du kanske har lirat med.

Ram

Skev
Sorry, jag är oduglig på att komma ihåg namn, speciellt sådana som inte är "riktiga" så att säga. Den enda jag minns är en kille som hette Diamon eller någonting liknande som var förbannat otrevlig. Jag vet att två av de som jag spelat med är danskar och en kille är norrman men det är allt...