Nekromanti DDM: feature tiles

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
En kort fråga bara:

Får man använda dubletter av en feature tile eller måste man ha tre olika?

Jag hittar ingenstans i reglerna eller FAQ:en att man inte får ha flera likadana.

- Vulf, gillar Mushroom Tangle

Dimfrost

Special Circumstances
Man måste ha tre olika men jag är inte säker på exakt var det står. Du kan alltså inte spela med tre Mushroom Tangle, men en Mushroom Tangle, en Creeping Tangle och en Ancient Temple bör väl räcka rätt långt. :gremsmile:

/Dimfrost

Vitulv

Man måste ha tre olika men jag är inte säker på exakt var det står.
Fan också, det där är rätt basal information så man tycker att det borde stå i reglerna. Varför inte under, tja jag vet inte, setup?

Jävla idioter.

Du kan alltså inte spela med tre Mushroom Tangle
Dammit! Goddammit!

Vilken är ancient temple? Den har inte jag.

--

När jag ändå har dig på tråden, hur fan ska jag spöa Risings warband med Greenfang Druid och tre Dire Bears? Det är fullständigt hopplöst.

- Vulf

Ram

Skev
Vad har du för pöjkar att tillgå? Ett antal berserkers tillsammans med en Inspiring Marshal och en kråk shaman och några greyclaoks borde fixa biffen...

//Glow

Vitulv

Jag har varken Inspiring Marshal eller Frenzied Berserker.

Först körde jag en Death Knight/Aspect of Nerull kombo, men det var lönlöst.

Nu tänkte jag prova på att köra med Mordenkinen, Gauth, Skullkrusher Ogre, dubbla Duergars och Thayan Knight.

Problemet med Greenfang+björnar är att det inte har några svagheter. Höga och många attacker, snuskmycket skada, hög AC, höga saves, många hitpoints, hög hastighet. Tja, som sagt, jag hittar inga svagheter. Dessutom är commandern duktig på att slåss, så han är svår att assasinera. När man väl får kål på honom så är man dessutom redan inbegripen i full närstrid med björnarna.

- Vulf, bedrövad

Ram

Skev
Aramil kan vara en skaplig början kanske.

Problemet här är helt enkelt att det band som du möter är ett av dem som ligger strax under de tre bästa banden som finns. Bara ren power slår dem på regelbunden basis. Beholder-band kan ha tur och slå dem. Half elf hexblade ock Half-Illithid Lizardfolk kan ställa till det hela lite. Eller kör Red Wizard + Deathlock x11 om du har dem... :gremgrin:

Vitulv

Tja, jag har red wizard och deathlock x3

Det blir ju rätt schyssta magic missiles måste jag säga. Red Wizard funkar nog bra med goblin adept också, och spellstitched hobgoblin zombie.

Synd att inte halfling wizard är LE :gremgrin:

- Vulf

Ram

Skev
Eller varför inte Renegade Warlock. :gremgrin: Adepten är trevlig, men DC för Burning hands är lite väl låg.

Dum fråga kanske, men har du några Eye of Gruumsh, Ogre ravenger eller Orc champions? Det du behöver för att piska björnbak är några som slår rejält hårt. Alternativt kan en vanlig horde med Snig, Urthok, småpojkar till Snig och en kasse Orc savages kanske lösa problemet. Eller ett antal Half-elf bow initiate kanske?

Rising

Vila i frid
Problemet här är helt enkelt att det band som du möter är ett av dem som ligger strax under de tre bästa banden som finns.
Det är typ min slutsats också, och jag tycker nog att det är det sämsta med D&D:minis hittills. Liksom, Wizards visste att det bara var en handfull pjäser som dök upp i varenda turnering, men istället för att begränsa dessa bands effektivitet genom att göra pjäser som utnyttjade deras svagheter, så hittar de alltså på ett nytt starkt band man kan bygga med enbart en Rare som enklast besegras med just den handfull av tråkiga band som dyker upp i turnering på turnering, och så får de istället banna Drider Sorcerern och ändra i grundreglerna för att göra minions sämre.

Liksom, jag hoppas verkligen att det inte är något som kommer upprepa sig. Vad de borde ha gjort är ju att skapa pjäser som får ett strategiskt övertag gentemot den tråkiga rakt-på-taktik som de vanligaste turneringsbanden använder.

/Rising
som själv försöker slå sin Greenfang med en grell, en köttsköld av concealade kobolder samt billiga småvarelser som kan utdela mycket skada på paralyserade björnar. (typ Silent Wolf Goblin för 12 poäng som kommer utdela automatiska 30 poäng skada (utan Snig!) om de får börja intill den paralyserade. (kan någon hitta mer bang for the buck i LE?)

Kluret blir att få Grell att träffa. Jag undrar om inte Grim Necro kan fungera. Dels Curse of Impending Blades, och dels kan han summona en Cursed Spirit som sänker björnens save, är svår att döda och som kan summonas bakom björnar för att erbjuda flank åt grellen. Det går förmodligen inte, men det blir åtminstone ett roligt band. En vacker dag låter kanske wizards de roliga banden också bli bra att spela med.

Ram

Skev
Liksom, Wizards visste att det bara var en handfull pjäser som dök upp i varenda turnering, men istället för att begränsa dessa bands effektivitet genom att göra pjäser som utnyttjade deras svagheter
Fast på sätt och vis gjorde de det. Båte Ettin-killen och Zombie white dragon är skapliga som motmedel mot hårdslående band med låg AC (i Ettins fall). Problemet är att de är förhållandevis kassa mot andra band.

Jag tycker att spelskaparna har gjort ett antal misstag i desigen. Berserkern är för bra. Hon slår för hårt för för lite poäng. Kombinera detta med Fearless, 95 hp och en death strike för att göra det ännu värre och vi har en ganska saftig stridsmaskin. Därtill har de fantastisk support av framför allt Insipiering Marshal men även de fördömda Graycloak rangers. Large Silver Dragon är en designmiss såtillvida att den inte har save=10 som alla andra stora figurer har. Det finns fler problem som skulle behöva trimmas in. Marshallen som sagt. Dridern, även om den är fixad nu.

Mitt förslag har alltid varit att fixa dessa problem via errata, främst av kostnad men även kanske mha lite buggrättningar. Berserkern skulle kosta 65-70 poäng. Dridern skulle kosta runt 45 poäng. Marshalen skulle erratas med "enheter som använt GMA kan inte attackera denna runda" eller någonting liknande. LSD:n skulle bli avsevärt mer hanterbar med Save=10. Graycloaks skulle kosta 25 poäng. Och lawful good skulle få en vettig pjäs eller två! Fast det är iofs inte någon errata... Och de två förhanstittar man fått från Angelfire ser rätt bra ut och en av dem är LG.

De designmissarna är anledninen att jag inte kommer att satsa någonting på DDM. Jag kommer att köpa mig några boosters till och spela med det jag får. Känns iofs rätt ok, för jag vill inte göra en Magic till. Skulle kunna få en skaplig bil för de pengarna som investerats i små fåniga papperslappar...

Vad gäller Grell-bandet... Ser väl ok ut men som du säger, det svåra är att få in en paralysering. När man väl lyckats med det så är själva avrättandet en bagatell... :gremwink:

Rising

Vila i frid
Berserkern är för bra. Hon slår för hårt för för lite poäng.
Hade hon varit långsammare tror jag hon hade varit okej. Fast jag vet inte hur über hon är. Jag har hört folk som spöat FB-band med en stor hord Abyssal Maws, liksom.

Problemet på elitnivå är väl att det finns för mycket spelmekanismer som uppmuntrar hårdslående varelser. Snake's Swiftness på ens egen sida och Regeneration på motståndarsidan, exempelvis.

Den enda spelmekanism som uppmuntrar det motsatta än så länge är typ Bleed, och blodhulken är väl inte tillräckligt bra för att göra någon skillnad.

Jag skulle vilja se en minion för pluttpoäng som tålde två träffar. Alltså, två träffar, punkt. Oavsett vad man slog honom med. En sådan skulle kunna bromsa upp en FB duktigt, samt balansera ut massor av de pjäser som i nuläget anses för bra.

En tiopoängare som tålde fem HP med en lika stark deathstrike som den meleeattack som blev dess bane vore också kul. Honom skulle man vilja slå ut med en så liten attack som möjligt, och det skulle crappa att anfalla honom med en FB eller en Orc Champion.

Och... om jag skulle balansera ut silverdraken så skulle jag väl göra en LE-commander som sänkte alla motståndares Level till max: 8. Det vore bra mot de som i nuläget är über, men skulle inte påverka småttingarna alls.

Vi får hoppas att wizards besöker det här forumet och kollar in alla våra balla idéer. :^)

/Rising
som dock tycker att spelet är skitkul på den nivå som han själv spelar på. Där funkar de flesta pjäser och man kan prova massor med roliga warbandidéer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Wizards visste att det bara var en handfull pjäser som dök upp i varenda turnering, men istället för att begränsa dessa bands effektivitet genom att göra pjäser som utnyttjade deras svagheter, så hittar de alltså på ett nytt starkt band man kan bygga med enbart en Rare som enklast besegras med just den handfull av tråkiga band som dyker upp i turnering på turnering, och så får de istället banna Drider Sorcerern och ändra i grundreglerna för att göra minions sämre."

För det första vill jag bara säga att jag ständigt förvånas över vilka horder av figurer ni sitter inne med. Det är väl fördelen med att ha ett jobb och en lön antar jag. :gremsmile:
För det andra så håller jag med om att det suger att det finns ett fåtal kombos som i stort sett spöar allting 99 ggr av 100. Kör Dimfrost sin fetaste 200p:s warband med två Frenzied Berserker och Inspiring Marshal så mosar han allt som jag kan sätta emot. Själv har jag givetvis valt att satsa på de factions som inte har några superduperdödliga warband. Men nog är det bra mycket roligare att spela varierat än att bara köra med de allra dödligaste av optade warbands hela tiden?

Dimfrost

Special Circumstances
Problemet med Greenfang+björnar är att det inte har några svagheter. Höga och många attacker, snuskmycket skada, hög AC, höga saves, många hitpoints, hög hastighet. Tja, som sagt, jag hittar inga svagheter. Dessutom är commandern duktig på att slåss, så han är svår att assasinera. När man väl får kål på honom så är man dessutom redan inbegripen i full närstrid med björnarna.
Björnens mest uppenbara nackdel är nog Wild, alltså att man måste kombinera den med Greenfang Druid; åtminstone tror jag att det var så WotC tänkte när det konstruerade den. Men annars så är ju AC rätt låg (17 är inte mycket för 44 poäng; det är inte så lågt så att det är bra att använda horder av småkräk typ Abyssal Maw (eller Ettin Skirmisher, för den delen), som mot Frenzied Berserkers, men ändå inte särskilt högt), och skadan är åtminstone inte särskilt hög. Alltså är det bra att använda figurer som har mycket HP, låg AC och hög skada, utan något vidare krav på hög attackbonus. Därmed är ju LE och LG illa ute direkt, som vanligt. Det blir ju de vanliga gubbarna som är bra mot björnar: Ogre Ravager, Eye of Gruumsh, Orc Champion, Frenzied Berserker, Goliath Barbarian, Red Samurai. Den sistnämnda är uncommon och kostar mindre än två dollar, skaffa några såna. Annars bör väl Aramil vara bra, precis som Moonglow sa, och även Gold Dragons försvagningsvapen funkar hälften av gångerna. Då kan nog LG ha en chans.

Ett gäng Gauths och Hexblades kanske kan funka, men jag misstänker att björnarna är för snabba.

Snig, Urthok och ett gäng Goblin Skirmishers kan vara ok. Kanske även Flind Captain tillsammans med en hord Carrion-Tribe Barbarians och liknande?

Jag tror att det inte är något fel på björnarna, men däremot på Greenfang Druid. Det ska vara en nackdel att tvingas spela med en Beastmaster för att kunna ha med björnarna. Framför allt borde en sådan commander vara lättare att ha ihjäl.

/Dimfrost

Ram

Skev
walium said:
För det första vill jag bara säga att jag ständigt förvånas över vilka horder av figurer ni sitter inne med. Det är väl fördelen med att ha ett jobb och en lön antar jag.
Heh, jag har en kompis kompis som är samlare. Han har minst en av alla utgivna figurer utom Large silver dragon och Beholdern. Han rollspelar med dem... :gremconfused: :gremgrin:

walium said:
Men nog är det bra mycket roligare att spela varierat än att bara köra med de allra dödligaste av optade warbands hela tiden?
Jo. Det var det jag menade när jag skrev "inte satsa på" ovan (såklart :gremgrin:). Det är nog roligare att testa att spela med lite halvkassa gubbar och bara ha kul i stället för att satsa på att få ihop de absolut vassaste och elakaste banden.

dimfrost said:
Jag tror att det inte är något fel på björnarna, men däremot på Greenfang Druid. Det ska vara en nackdel att tvingas spela med en Beastmaster för att kunna ha med björnarna. Framför allt borde en sådan commander vara lättare att ha ihjäl.
Men... Fel? Det är helt enkelt en bra pjäs och ett bra warband. Då den ändå bara är ett del av ett andra klassens warband så ser jag inga problem med att den ser ut som den gör...