Nekromanti [DDM] Hjälp Hunk bygga warband

Hunk

Hero
Igår spelade jag mitt livs första parti D&D Miniatures. Jag spelade med ett Chaotic Evil Warband bestående av följande gubbar:

Flind Captain (53 p)
Orc Champion (39)
Cithyanki Fighter (35)
Cultist of the Dragon (29)
Forest Troll (20)
Kenku Sneak (6)
Orc Archer (8)
Drow Fighter (10)

Genom betydligt mer tur än skicklighet lyckades jag faktiskt vinna tämligen överlägset, men jag insåg snabbt att min lagkomposition inte var optimal (Cultist of the Dragon var t.ex. en riktigt sugig figur).

Eftersom det spelas en hel del DDM av Stockholmsforumiter och att det är vetenskapligt bevisat att Stockholmare är smartare än oss lantisar, ber jag er ödmjukast om hjälp att sätta ihop ett par kompetenta warbands utifrån den bifogade exelfilen över mina figgar. Förslag på figurer jag skall försöka byta mig till emottages också tacksamt!

//Henrik

Dimfrost

Special Circumstances
Oj, en orc champion! Det är den första jag har sett i Sverige... :gremsmile:

Det känns som att CE är din klart starkaste faktion. Det hade varit bra om du hade haft en billig commander, som Tiefling Captain eller Drow Sergeant, men flinden är inget dåligt budgetalternativ. Red Samurai är en annan figur du ska hålla ögonen öppna för, liksom Abyssal Maws (bra fempoängare som gör mycket skada och som lätt fyller ut de sista platserna på ett warband).

Flind Captain 53
Orc Champion 39
Hill Giant Barbarian 78

Där har vi 170 poäng. Vi ska alltså ha in fem figurer på de resterande trettio poängen.

2 Gnoll 6
2 Hyena 8
Cursed Spirit 11
Quaggoth Slave 10
Kenku Sneak 6
Deathlock 12
Troglodyte Thug 11
Warrior Skeleton 3

Det är vad vi har att arbeta med. Jag skulle nog föredra troglodyte thug, cursed spirit och 2 hyeonor, och köra på 7 figurer. Hyenor är bra eftersom de har speed 10, så de kan lätt springa iväg och sätta sig på en victory area första rundan. Ett alternativ är att byta ut troglodyten mot en quaggoth slave och hyenorna mot två gnoller och en warrior skeleton.. (Orc Warriors är mycket bättre än gnoller, men de finns bara i Harbinger och är riktigt svåra att få tag i. De är något att leta efter om man ska satsa på CE dock.)

Om du köper mer nya figurer bör du kunna få ihop ett bra LE-band, eftersom det finns många bra uncommons i LE i framför allt Underdark (Duergar Champion, Dark Naga) och Angelfire (Chraal). Du har en bra grund med Helmed Horror och Human Blackguard.

Som ett alternativ skulle du kunna hitta på något med Hezrou i CE. Grimlock Barbarian är också spelbar. Githyanki Fighter är lite för dyr och har för lite HP.

(För övrigt är det allmänt känt att stockholmare suger på DDM. :gremgrin:)

/Dimfrost, som dreglar över orc champen...

Hunk

Hero
Tackar för hjälpen! Hade ingen aning om att Orc Champion var så ovanlig - fick den nog med den första boostern jag köpte för 2-3 år sedan (och har sedan legat väld dold i en låda därhemma). Då vet jag att jag inte skall byta bort den!

Min motspelare hade hittat en regel någonstans som sa att man inte borde använda Large figurer och uppåt i 200-poängspartyn. Själv har jag inte läst igenom reglerna, så det kanske bara var något han fått för sig?

Har en bekant som har en hel del Harbinger och skall kolla om han har några orc warriors över. Han har dock sina figgar mest för rollspelet och där är ju orcher alltid bra att ha, så det är möjligt att han inte vill befria sig från några sådana.

Eftersom jag just nu sitter ca 1 1/2 meter från 30 oöppnade boosters DDM är det ju inte helt omöjligt att en Underdark eller Angelfire booster kommer att öppnas under eftermiddagen...

Återigen, tack för hjälpen!

Ram

Skev
Min motspelare hade hittat en regel någonstans som sa att man inte borde använda Large figurer och uppåt i 200-poängspartyn. Själv har jag inte läst igenom reglerna, så det kanske bara var något han fått för sig?
Lite mitt emellan faktiskt. Det finns en regel som säger att man inte får använda Huge-figurer från Giants of Legend eller Epic-figurer i 200p-spel. Men vanliga större figurer går aldeles utmärkt.

Organ

Out of time, out of mind
Har en bekant som har en hel del Harbinger och skall kolla om han har några orc warriors över. Han har dock sina figgar mest för rollspelet och där är ju orcher alltid bra att ha, så det är möjligt att han inte vill befria sig från några sådana.
Om han bara har dem till rollspel och inte bryr sig om att de är eftersökta som minispjäs kanske du kan byta till dig hans eventuella OWs mot andra, mindre eftersökta orcfiggar. Det finns sådana som är både billigare och snyggare så du kan ge honom ett-två till ett i byte och fortfarande göra alla inblandade nöjda.

/Anders

Hunk

Hero
Bra förslag! Jag tänker i alla fall inte försöka lura honom på något sätt, eftersom han är min butiks hittills största kund och jag därför har ekonomiska skäl att hålla mig väl med honom (dessutom råkar han vara trevlig...).

Hunk

Hero
Re: [DDM] Hjälp Hunk välja booster

Eftersom jag sitter en meter från ett gäng oöppnade boosters lyder frågan:
Vilket skall jag öppna nästa gång av Aberrations, Deathknell, War Drums och Angelfire om jag vill fortsätta boosta mitt CE-lag? Vilket skall jag öppna om jag i stället vill skapa ett juste LE-gäng?

Hunk

Hero
Lysande tips!

Tack vare Dimfrosts lysande tips vann jag en överlägsen seger i går kväll! Vet inte om segern är värd särskilt mycket, då min motståndare experimenterade med ett CG-lag, fast han egentligen har bäst LE-gubbar och ingen av oss är heller särskilt haj på reglerna än. Dock måste jag säga att Hill Giantbarbaren rockade fett! Nu måste jag dock hitta en juste commander...

Tack för hjälpen, Dimfrost! Det märks att du är dubbel forummästare!

Dimfrost

Special Circumstances

Svårt att säga. Egentligen är det de första serierna (harbinger, dragoneye, archfiends) som är bäst för CE. HGB i Wardrums är något av det bästa som hänt CE på länge, i alla fall när det gäller commons och uncommons. Wardrums har ett par bra rares i Orc Wardrummer och Obould. Annars finns det inte så mycket spännande alls, faktiskt.

För LE skulle jag nog satsa på Underdark, kanske med ett booster Angelfire och ett booster Wardrums för lite variation. Deathknell känns inte så bra alls faktiskt.

/Dimfrost

Hunk

Hero

Underdark låter som ett bra alternativ, men där har vi så få boosters kvar i butiken att jag inte vill sno dem från potentiella kunder... Får väl se till att beställa in fler!

Dimfrost

Special Circumstances

Ah, ja, jag såg inte att du inte nämnde det bland alternativen. Jag antog bara att du hade att välja mellan de set som är "i tryck" eller åtminstone som går att beställa.

/Dimfrost