Nekromanti DDM: Killen med pinnarna

Ram

Skev
Varför får Wand expert så lite uppskattning? Är det på grund av de spetsiga öronen? Den lila tröjan? De mesiga pinnarna?

Det är faktiskt en rätt trevlig mini. Riktigt mångsidig och med bra effekter från pinnarna. Ungefär så här kan en match med honom se ut:
Runda 1: Avancera och lägg Blur på en tuffing.
Runda 2: Avancera lite till och lägg blur på en annan tuffing.
Runda 3: Beroende på motståndet och polarna så får man endera lägga Magic Weapon på någon kompis för att komma igenom DR eller också börjar han skicka ur sig 10 poängs Acid attacker, 15 poängs eld-diton (bra mot Chraal) om nära eller kanske rent av båda om han står still.

Nackdelar: 33 poäng förpackade i en mycket klen förpackning.

Så några idéer till warbands:
Dire bear x2 88
Greenfang druid 50
Wand expert 33
Graycloak ranger 15
Timber wolf 0 (minion)
Elf warrior x2 8
Xeph warrior x2 6

10 Activations, 200 points

I princip ett beatdownband med lite artileri. Blur och regeneration på båda björnarna gör dem tuffa och elaka.

Wand expert 33
Graycloak ranger x4 60
Timber wolf x4 0 (minions)
Greenfang druid 50
Moon elf fighter 49
Timber wolf 5

12 Activations. Avståndsbaserad version med ett par killar med hög AC (för CG) som med Blur och Regeneration bör kunna hålla motståndarna borta från de mjukare alverna. Vargarna hjälper till och pluggar hål.

En annan pjäs som Wand Expert är trevlig med är Cleric of Garl Glittergold. Hans Commander Effect säger att varje gång som en motståndare missar så får han inte slå/skjuta något mer denna runda. Så en twist på ovanstående:

Wand expert 33
Cleric of Garl glittergold 31
Greenfang druid 50
Eberk, adventurer 16
Moon elf fighter 49
Graycloak ranger 15
Wolf 0
Wild elf raider 6

Alltför klent med activations och skulle nog behöva tweakas lite.

Så det kanske är dags att ge killen med pinnarna lite respekt? :gremgrin:

Rising

Vila i frid
En annan pjäs som Wand Expert är trevlig med är Cleric of Garl Glittergold. Hans Commander Effect säger att varje gång som en motståndare missar så får han inte slå/skjuta något mer denna runda. Så en twist på ovanstående:

Wand expert 33
Greenfang druid 50
Eberk, adventurer 16
Moon elf fighter 49
Graycloak ranger 15
Wolf 0
Wild elf raider 6
Om det här bandet funkar så vore det ashäftigt. Moon Elf + Greenfang är ju jätteroligt, om än oortodoxt, och jag är tveksam till huruvida det funkar.

Vad sägs om:

Wand expert 33
Clay Golem 56
Eberk, adventurer 16
Aramil, adventurer 13
2 x Graycloak Raider 30
Unicorn 21

Clay Golem borde vara perfekt som stoppare. Den har spell resistance och damage reduction, och dess höga AC ihop med enhörningen borde kompensera för att vi inte har någon regeneration i det här bandet. 8+2 aktivationer är bra med de nya reglerna om max 8 aktivationer, och graycloakarna+wandexperten borde med alla weenies ha goda möjligheter att stå skyddade medan de blästrar på med sina respektive distansattacker.

(Jag hade en annan idé om att köra med Greenfang och Displacer Serpents först... Det hade iofs varit roligt...)

Nå. Du hade en ball idé i alla fall. Men wandexperten ser väl redan en del spel? Jag tycker att han nämns lite i tid och otid på forumen. Till och med ihop med archmagen, vilket jag dock inte begriper alls hur det kan funka. Men så har jag ju inte spelat med min archmage ännu.

Ram

Skev
Hur menar du med funkar? Tänker du på Tactics? I så fall har du rätt, det funkar inte på Greenfangen. Commanders kan inte dra nytta av andra commanders command effects. Om du tänker på Conceal-och-miss-delen så skall den funka enligt den enade hjärnkraften på MaxMinis. Ja' ha' frågat. :gremgrin:

Clay golem är ett mycket trevligt val, men har två hakar i det bandet du beskriver. För det första så går han inte att Blur:a eller hela då han har Spell resistance all. För det andra känns det lite riskabelt med en Commander dependant tillsammans med en enda commander med bara 35 Hp. Men menar du att använda Wand expert som artilleri enbart så funkar det kalas.

Jag har inte sett Wand expert i så många band... Men jag har kanske bara kollat på fel ställen. Hur han skulle spelas tillsammans med Archmage har jag inte en susning om heller. Han känns som en sämre men mångsidigare CG-version av Gauth och det kan inte vara dåligt...

Rising

Vila i frid
Hur menar du med funkar?
Jag tänkte i ett brett perspektiv; hur de eventuellt kan komplettera varandra, ge varandra någon sorts synergieffekt och fungera som grund till bra warbands.

Clay golem är ett mycket trevligt val, men har två hakar i det bandet du beskriver. För det första så går han inte att Blur:a eller hela då han har Spell resistance all.
Just fan, vad dum jag är. Snacka om korkad kombo. Det syns att jag är pudas på DDM. Erm... Hur funkar Wand Expert i ett Go-Go-Goliath-band? Goliatharna har ju låg AC, vilket betyder att de ofta träffas, vilket betyder att de procentuellt borde tjäna mer på conceal än varelser med hög AC. Annars vet jag inte.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker det känns som att Wand Expert borde vara bäst som backup för ett normalt meleebaserat CG-band med FB, Goliath eller liknande, eftersom de redan har låg AC och kan behöva lite blur. Jag har funderat på att testa Thri-Kreen Barbarian också, och han behöver verkligen magic weapon. Med 8 figurer kanske det är enklare att rättfärdiga Wand Expert i stället för fler greycloaks och småkrafs, men helt säkert är det väl inte ändå. Det kan vara roligare dock.

Frågan är om han verkligen kan göra tillräckligt mycket för att vara så lättdödad för sin kostnad. Jag minns hur jag bara kunde ignorera Dantes stavsnubbe när vi spelade (i och för sig vann jag på regelfel, men ändå). :gremsmile:

/Dimfrost

Ram

Skev
Heh, Greenfangen och Moon Elf fighter tog jag bara för att de är de minis som jag hittat i CG som har bra AC (undantaget Drizzit, men han har redan conceal). Ingen taktik i mitt huvud alltså... :gremgrin: Någon som vet någon annan?

Ram

Skev
Jag vet inte... Det är egentligen en taktikfråga. Berserkes och Goliaths är rena beatdown-band. Det är ren kraft och fart som gäller. Vill man ha en mesig kille med pinnar där (like I said, no respect! ) eller vill man hellre ha en Goliath till? Jag menar, Nebin gör i princip samma sak till en billigare poäng och jag tror inte att jag sett honom i några Inspired frenzy eller Go-Go-Warbands... Nu pratar jag turneringsspel här förståss. Casual så tror jag det kan funka aldeles utmärkt. Men samtidigt så känns det bra. I stort sett så innebör det att de får ungefär 1/3 extra HP och framför allt med FB så borde det vara bra. Goliath:erna tenderar att springa iväg lite för lätt. Fast å andra sidan så borde dom stanna kvar och veva lite längre med conceal. Fast å tredje sidan så borde jag slutat svamla för bra länge sedan i det här inlägget... :gremblush:

//Glow, stolt ägare till tre Goliaths (och nej, jag har inte köpt dem löst, jag har fått en i en booster och bytt till mig två av dem!) :gremtongue: