Nekromanti DDM: När kommer Underdark till Svea Rike?

Lambi

Swordsman
Någon som har en aning eller tre? November 2005 står det bara på SF-bokhandelns hemsida. Jag är lite intresserad om det är på förmiddagen eller eftermiddagen den 10/11. Det verkar ju vara galet balla minis i den boostern. :gremgrin:
Ge hit! Nyss! :gremelak:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En dungeon-expansion till Svea Rike?

Det var oväntat! :gremwink:

/tobias

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Denna vecka … (ANT)

Åtminstone enligt Micke Petersén.

Som ju blivit exkommunikerad av katolska kyrkan.

Och därför borde veta.

Lambi

Swordsman
Shit pommes frites!^3

Jo, det är det högsta beviset på sann kunskap. Jag är på. Kanske ska chansa och dra dit på lunchen imorgon eller på fredag. Det vore ju så tokballt om man kunde få sin första booster redan då. Ska hålla utkik på deras hemsida iaf.

*drägglar ohämmat*

Ram

Skev
Re: Shit pommes frites!^3

Jag köpte mina första två Underdark-boosters i går så i riket (Linköping) finns de redan. De kommer nog till Stockholm så småningom också... :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Var i Linköping? [NT]

Jag hörde att Seriebörsen sålde men det är också allt så vitt jag vet.

DODswe4

Hero
Skynda annars tar det slut

ja vi känner ju alla Moonglow, han kommer snart komma och köpa hela lagret

Ram

Skev
Re: Skynda annars tar det slut

Meh! Jag kom inte ens i närheten av toppen i snoppmätartråden. Men av fullblodssvenskarna ligger jag tvåa efter Dante just nu dock. Halvbritter räknas inte! :gremwink: :gremgrin:

Däremot skulle jag kunna tänka mig att ställa upp i en Magic-mätar-tråd dock. Jag tror jag har någonstans mellan 12000 och 15000 kort och då har jag ändå sålt av cirka 5 kg (!) de senaste åren. :gremooo:

DODswe4

Hero

du ser du kommer köpa alla bosters för att få mer en alla andra, sen ska du ta över världen med dessa, jag visste det "hoppar up och ner" :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremtongue: :gremwink:

Ram

Skev

Mjo... Det tråkiga är att det är inte omöjligt att du har rätt. Nördiga samlarspel och jag är ingen bra blandning... :gremgrin:

//Glow - Kunde ha fått en hyfsad bil för de pengar han plöjt ned i dumheter.

alepulp

Veteran

He he - det gör vi definitivt inte... Men, som samlare så är jag knappast speciell - titta på samlingarna på maxminis websidor - de räknas i 10tusental... :gremconfused:

Ram

Skev

Nej, det har du rätt i, där ligger man ännu mer i lä. Men man "vill ju vara den största fisken i sin egen damm". :gremgrin:

Lambi

Swordsman
Finns på SF-bokhandeln i gamla stan nu.

Ryckte in Roper, Half-Fiend Ogre och Balor idag.

Githzerai Monk verkar riktigt bra, Grimlock barbarian likaså.

Först tänkte jag, fan vad tråkig när jag spanade på Roper. Det försvann dock. Den är ju ap-tuff, MINST. Det blir dock ett jävla gamble på var den hamnar, så man vill kanske inte använda den i turneringsspel.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Finns på SF-bokhandeln i gamla stan nu.

Wandering monsters är inte så heta, tillsammans med Difficult och Incited något som pajar en massa stora monster. Fast de flesta hade nog inte varit så värst bra ändå. Själv har jag bara köpt ett booster och fick en Dromite Wilder, tillsammans med Ropern nog ett av de 4-5 sämsta raren i setet. Och inga av de riktigt bra uncommonsen heller.

En kul grej var att affärsinnehavaren hade vägt alla boosters (nåja, det var bara en case) för att kolla hur mycket de skiljer sig åt. Alla låg runt 85-95 g, typ, utom ett som vägde kring 160. Det öppnade han, och det innehöll 3 large uncommons och ett large rare. Mycket plast men inga bra figurer, känns ganska rättvist. :gremsmile:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Jag fick också Dromite Wildern. Jag plockade en lätt booster på gammal vana, jag är så van vid att tunga boostrar brukar betyda Dire Bear och jag trodde att Ropern också var en sådan där tung uncommon man använde för att lura cherrypickers. Det var nog dumt gjort; nästan alla rares jag vill ha i det här settet är ju stora och tunga. Fick dock en Naga och en Xorn, så jag är ändå lite halvnöjd.

Om jag vore nybörjare så skulle jag dock inte köpa några Underdarkboostrar utan fortsätta med Angelfire. Underdark har nämligen massor av vanliga och ovanliga figgar som är usla utan en beastmaster till commander.

Ram

Skev

Mja... Jag tycker att underdark har såpass många bra uncommons att det ändå skulle vara värt för en nybörjare att shoppa lite. Fakum är att jag nästan tycker uncommon:sen nästan är den största andledningen att köpa UD över huvud taget. Ganska många rares är rätt sugiga och bara några få är riktigt bra. Men när uncommon-slotten har Dark naga, Half orc paladin, Duergar champion, Githzerai Monk, Elf stalker, Nentyar Hunter, Satyr, Wizard tactician, Xorn, Skeletal Equiceph (till Grim necro), Troglodyte Captain, Drow arcane guard, Grimlock barbarian och Winter wolf så känns det som om man borde få något bra i de flesta boosters.

PS: Byta bort Dark Naga? DS

Rising

Vila i frid

Jo, men Angelfire har inte dåliga uncommons heller. Jag tycker till och med att de har viktigare uncommons. Chraalen och Justice Archonen klår många av de gamla banden, medan Underdark mest har modifierade versioner av gamla gubbar; Elf Stalker - Graycloak Ranger, Skeletal Equiceph - Minotaur Skeleton, Orc Skeleton - Orc Warrior, texempel. Det kan göra det roligare att spela med Angelfiregubbarna om man har kompisar som äger de gamla versionerna. Nagan är dessutom inte så rolig om man inte har någon aberration med rätt sorts specialförmåga. Det fanns bättre uncommon-allroundcommanders i Angelfire.

Å så förstås, det skulle suga att ha monitor lizards, dire bats och sådana där spirit folk fighters om man inte redan hade någon beastmaster. Det finns färre stumpers i Angelfire.

Köper man Angelfireboostrar kan man ju sedan byta till sig de bra uncommonvarelserna i Underdark från ens erfarnare vänner.

Angående Nagan så tror jag att Vitulv kan vilja ha den i sitt Grellband, och i så fall skulle jag vilja möta honom med den. Å så har jag en egen sjuk idé om att spela med naga+grell+chokers. Så... om vi får en vardera och om jag därefter får en dublett, då kan du få byta till dig den.

Ram

Skev

Jo, men Angelfire har inte dåliga uncommons heller. Jag tycker till och med att de har viktigare uncommons. Chraalen och Justice Archonen klår många av de gamla banden, medan Underdark mest har modifierade versioner av gamla gubbar; Elf Stalker - Graycloak Ranger, Skeletal Equiceph - Minotaur Skeleton, Orc Skeleton - Orc Warrior, texempel. Det kan göra det roligare att spela med Angelfiregubbarna om man har kompisar som äger de gamla versionerna.
För all del. Men att få tag på Graycloaks, Minotaur skeletons och Orc warriors (håller inte med helt om den jämförelsen...) är inte en helt trivial uppgift. Därtill tycker jag att Duergar champ är så gott som i samma klass som Chraals. JA:n däremot är helt i en klass för sig. Jag är lite kluven som sagt. Anglefire och Deathknell var bra expansioner och jag tycker bättre om dem än Underdark, men UD har ändå mycket att ge.

Nagan är dessutom inte så rolig om man inte har någon aberration med rätt sorts specialförmåga. Det fanns bättre uncommon-allroundcommanders i Angelfire.
... Vilka då? Cleric of Dol Arrah är strålande och Bugbear Champion of Erythnul är helt ok, men Dark naga, Nentyar hunter och Half orc paladin är alla riktigt bra och Troglodyte Captain är också helt ok. Därtill är inte Nagan kass ens utan Aberrations. Två saftiga lightning lines och ett par slaps plus Sleep poison och Conceal ger en sjujäkla commander!

Angående Nagan så tror jag att Vitulv kan vilja ha den i sitt Grellband, och i så fall skulle jag vilja möta honom med den. Å så har jag en egen sjuk idé om att spela med naga+grell+chokers. Så... om vi får en vardera och om jag därefter får en dublett, då kan du få byta till dig den.
Låter bra. Öppna på! :gremgrin:

Rising

Vila i frid

att få tag på Graycloaks, Minotaur skeletons och Orc warriors (håller inte med helt om den jämförelsen...) är inte en helt trivial uppgift.
Det påstod jag inte heller, vad jag däremot påstod var att man kunde få möta förlagorna om man spelar med erfarnare kompisar, och då kan det ju vara roligare att ha några figgar som beter sig på helt andra sätt än att bara ha kopior av förlagorna. Nu tycker jag visserligen att Elf Stalker verkar riktigt bra (och även Orc Skeleton, även om många på amerikanska forum menat att den mer eller mindre är ett hån mot de spelare som missat Orc Warriorn), men ingen kan ju påstå att alla CE-beaters som kommer i det här sättet kan mäta sig med Orc Championen.

Duergar Champ är dock något helt annat. Den är toppen (enligt mig näst bäst i settet (Rikka är bäst)), men det är ändå en typisk CE-beater, fast i LE - inte något nytt såsom Chraals eller Justice Archons. Sannolikheten måste ju vara större att det kommer liknande bra beaters i de kommande setten än att det dyker upp en ny Chraal eller en ny Justice Archon?

Vilka då?
De du nämner. Jag vill verkligen ha en Nentyar Hunter, men det är ingen allroundcommander jag skulle ha velat ha när jag var nybörjare och bara hade råd med ett par få boosters. Det finns många ordentligt dyra kolosser i Underdark också - fler än i Angelfire om jag inte misstar mig, och det är inte så kul när man fortfarande bara spelar 100-poängsmatcher.

Så... Alltså, jag dissar inte Underdark - för egen del och framförallt för spelet i stort så tycker jag att det är ett toppenset - men så länge som det finns Angelfireboostrar så skulle jag rekommendera de framför Underdark för nybörjare. Om det hade funnits en lite billigare och simplare Greenfang Druid som uncommon i Underdark så hade jag däremot förmodligen rekommenderat det settet - bara man köpte ett knippe boostrar och hade några att byta med, så att man kunde försäkra sig om att få någon att använda med ens Natural Soul-pjäser.