Nekromanti DDM: Nåldyna

Ram

Skev
Fick en Nentyar hunter i en UD-booster. Måste testas! Jag tänkte mig följande stomme:
Nentyar hunter x1 47 47
Graycloak ranger x3 15 45
Goliath barbarian x2 32 64
Wolf x3 0 (minions)
Elf stalker x1 15 15

171 poäng så långt. Barbarerna skall mucka med de som vill komma in nära och slåss, Elf stalker har inbyggt magiskt vapen vilket är bra mot alla med DR och Graycloaks skjuter bra och tar med sig en kompis.

Till och börja med, är det en vettig mix? Skulle det vara bättre med en Stalker till? Något annat?

För det andra, vad fylla ut bandet med? Mialee borde nog vara med om inte den extra stalkern är med. Sen då? Centaur kanske? Jag hade turen :gremsuck: att dra en Xen'drik champion som rare i en booster och faktum är att den skulle kunna vara skaplig i det här bandet. Elf warriors känns självklara som utfyllnad. Någon som har några andra idéer?

//Glow - En Battle Plate Marshal säger att det är dags att damma av några dvärgar också! :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Finns det någon särskild anledning till att du inte har med HEBI:n? Det känns som om det vore bra med något som gör mer än 5 skada i avståndsattack.

/Dimfrost

Ram

Skev
På sätt och vis. Det känns som om HEBI är för dyr för det här bandet. För 43 poäng får jag nästan 3 Graycloaks + vovvar till. Men HEBI:n är ruskigt bra som du säger. Jag får testa med båda och se hur det går. Om CG kunde få en billig pjäs (~20 poäng) som sköt en gång för 10, gärna magic, typ LG:s Dwarf raider så skulle det vara guld för det här bandet.

Vad tror du om idéen med Goliaths som "närskydd"? Det känns som om det tar bort fokus ur bandet, men utan dem tror jag att bågisarna skulle bli översprungna av snabba, hårdslående killar.

Dimfrost

Special Circumstances
Två Goliath eller en FB tror jag kan behövas, ja. Annars vet jag inte riktigt, men det känns som att man inte behöver mer än kanske 2 15-poängs bågskyttar. Man måste ju hålla alla inom 6 rutor från commandern också.

/Dimfrost

Ram

Skev
Det är möe möjligt att du har rätt. Jag testar båda och ser vilken version som funkar bäst.

//Glow

Rising

Vila i frid
Först: Jag suger, så det här är typ en taktikguide från dårhuset. Läs och garva, om du vill:

Nentyaren blir väl egentligen som allra mest kostnadseffektiv tillsammans med vanliga Elf Warriors, eftersom det är slöseri med poäng att ta med varelser med mer än en avståndsattack. Visst, det är förstås bra med extra avståndsattacker, men Nentyar Huntern ger dem ju ändå bara ett enda gratisskott med sin förmåga. Så HEBI'n och Centauren tjänar inte lika mycket på Nentyaren som en hord med Elf Warriors.

Så det är där jag vill börja. Det borde vara stommen i warbandet. Nu behöver vi något för att komplettera bandet. Vad har en Nentyar Hunter + Elf Warrior-hord problem med? Jo;

1. De är många och små, vilket gör att de slukar aktivationer.
2. Varelser med hög AC.
3. Varelser med DR.
4. Templateskada, såsom eldbollar och breath weapons.
5. Midrange beaters. Nentyaren är bra på att slå ut ett enskilt mål, och hord med Elf Warriors är bra på att slå ut weenies, men medelstora slagpåsar har de problem med.

Punkt 1 betyder att jag hellre fyller ut Nentyarbasen med någon enskild tuffing än två medeltuffingar. Det talar för stora pjäser som Centauren och HEBI'n framför Graycloaken och Stalkern. Men framförallt talar punkt 1, tillsammans med punkt 2, emot Goliathen. Goliathen har redan problem med hög AC - precis som elf warriorna. Här kan man tjäna på att ta något som träffar oftare. Frenzied Berserkern låter vettigt, men jag tror inte den lirar så bra ihop med den avvaktande stridsstil som Nentyaren behöver. Rask vore bättre, och så även Centauren. Den kan både hänga på Nentyaren och rusa fram i närstrid mot hårdhudade typer. Och om vi har en stor Centaur, då passar det bra med en Crow Shaman. Dels jazzar han upp Centauren, och dels kan han faktiskt, om man har tur, få hjälpa till Nentyaren med sin kastyxa.

(Egentligen skulle jag nog allra helst stoppa in Archmagen, men eftersom archmagen själv har problem med snabba midrange beaters så får man nog inte lika bra synergi i sådant fall)

Det blir;

Nentyar Hunter 47
4 x Elf Warrior 16
Centaur Hero 78
Crow Shaman 26

Det blir 167 poäng och sju aktivationer. Då har jag med de nya reglerna bara en aktivation kvar. Och vad ska man då skaffa för 33 poäng. En Goliath? Nej, de lirade ju inte så bra ihop i det här bandet - även om det vore bra med ett extra mål för shamanen. En Celestial Pegasus då? Den har skydd mot magi och fungerar bra som sköld framför bågskyttarna. Jag tror egentligen att det är det bästa alternativet, men jag skulle nog ändå ta en Wand Expert för samtliga 33 poäng. Den kan ge blur åt centauren (vilket den behöver) och så kan den späka med magi mot alla de nesliga fiender som har DR och hög AC. Dessutom gillar den att stå i bakgrunden och vänta in motståndaren, och det här är ju det perfekta bandet för en sådan spelstil.

---

Så tänker jag.

Ram

Skev
Det är många bra idéer du har där. Jag gillar ditt warband bra mycket mer än mitt eget... :gremcrazy:

Jag gillar idéen med Centaur hero. Det påminner om ett annat band som jag såg för ett tag sedan. I princip var det Centaur hero + 3 Crow shaman. Upp till 75 avståndsskada per runda! Din idé kan faktiskt med mycket tur lägga iväg 120 ranged per runda om jag räknat rätt. Inte illa alls.

Den största nackdelen som jag ser är som du säger snabba, hårdslående killar. Om Centaren dör så dör nästan hela bandet och vissa av stödkillarna är ganska mjuka.

Jag gillar synnergin i ditt band mycket. Skall nog se om jag kan testa det lite också. Mutter... Hoppas Vulf vill byta bort sin Centaur (om han har den kvar).

Min egen andra version för 8 fig. blir nog:
Nentyar hunter 47
Graycloak ranger x2 30
Goliath barbarian x2 64
Wolf x2
Elf stalker x1 15
Half elf bow initiate 43

Dvs i princip exakt vad Dimfrost föreslog... :gremblush:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"Hoppas Vulf vill byta bort sin Centaur (om han har den kvar)."

Jag har bara en kvar nu, och den är jag rätt sugen på att behålla. Så du får nog slänga in något riktigt häftigt om jag ska skiljas från den.

Har du en beholder? ^^

- Vulf

Rising

Vila i frid
Det påminner om ett annat band som jag såg för ett tag sedan. I princip var det Centaur hero + 3 Crow shaman. Upp till 75 avståndsskada per runda!
Se upp bara, det är lätt att navigera en Crow Shaman i närheten av centauren, men med fler än en crow shaman så blir det faktiskt ofta så att man inte kommer åt att snake swiftnessa: För crow shamanerna måste ha närmast till just centauren - inte någon annan av shamanerna.

Den största nackdelen som jag ser är som du säger snabba, hårdslående killar.
Mjo, liite. Fast har de bara låg AC så är det rätt lugnt. Tänk om vi möter Goliaths, exempelvis. Även om de står i melee så kan jag räkna med att få in två Elf Warrior-pilar varje gång Nentyaren skjuter. Då gör hon 30 skada under sin runda och när Elf warriorna skjuter så gör de 10 skada till. Det räcker för att de skall fly eller för att kentauren skall kunna hacka vad som är kvar. Med blur på kentauren så har jag rätt god chans att stå emot de värsta angreppen för att sedan ta itu med dem snabbt.

Själv är jag mest rädd för areaeffekter. En elf pyro eller en drake skulle enkelt kunna bränna bort alla alvkrigare. Och att då försöka navigera snyggt med kentauren och kråkshamanen - när man förlorat så många aktivationer - det blir inte lätt.

---

Jag har en annan ide; att använda Nentyar Hunter tillsammans med Scorpion Clan Drow Fighter och Voice of battle (eller något annat som är bra på Stun) med ett knippe dragonclan ninjas. Det blir mycket skada om ninjorna både får kasta sina kaststjärnor på sitt eget drag och när Nentyaren hjälper till i sin egen runda. Två ninjor = 20+20 skada på sina eget drag, Nentyaren 10+10 skada och sedan 20+20 skada till. Boom!

...och sannolikheten att allt detta slår in är... öh... jaja... men det blir något att spöa Vitulv med, iaf...

Ram

Skev
Mjo, liite. Fast har de bara låg AC så är det rätt lugnt. Tänk om vi möter Goliaths, exempelvis. Även om de står i melee så kan jag räkna med att få in två Elf Warrior-pilar varje gång Nentyaren skjuter. Då gör hon 30 skada under sin runda och när Elf warriorna skjuter så gör de 10 skada till. Det räcker för att de skall fly eller för att kentauren skall kunna hacka vad som är kvar. Med blur på kentauren så har jag rätt god chans att stå emot de värsta angreppen för att sedan ta itu med dem snabbt.
I mångt och mycket sant som du skriver. Några saker att tänka på dock:
* Alvkrigare som skjuter in i Melee har bara runt 50% chans att träffa även en Goliath.
* En riktigt snabb kille, beater eller tile grabber, kan utan problem base:a Nentyaren. Då blir det inga pilregn den rundan!
* Även om den snabba, lilla killen inte når ända fram så är det inte alls säkert att det är Goliaths:arna som står närmast Nentyaren. Det går inte att manövrera, vet du...

På så sätt gillar jag min idé bättre (nu när Vulf inte har någon Centaur att byta i alla fall... :gremsmirk: ). Graycloaks är farligare på egen hand. Men som sagt, ditt band är mycket coolare!

//Glow

Rising

Vila i frid
Alvkrigare som skjuter in i Melee har bara runt 50% chans att träffa även en Goliath.
Det är därför jag ville köra med fyra stycken. Det är ändå bara 16 poäng - att jämföra med en Graycloak, men mycket effektivare när det gäller just den här commanderförmågan.

En riktigt snabb kille, beater eller tile grabber, kan utan problem base:a Nentyaren.
Det blir inte lika lätt när jag har så många alvkrigare att positionera runt henne, och alvkrigarna tar jag gärna och förflyttar innan de avlossar sina pilar (till skillnad från graycloaks och andra som man gärna vill stå stilla med för att kunna skjuta dubbla pilar) Men visst, om någon kommer med cleave så är det inte så kul.

Även om den snabba, lilla killen inte når ända fram så är det inte alls säkert att det är Goliaths:arna som står närmast Nentyaren. Det går inte att manövrera, vet du...
Jo, men eftersom jag har sån stor vidd på distansattackerna så borde jag ha något bra att skjuta med mot allt som dyker upp. Wand experten, kentauren och horden med alvkrigare är alla bra mot varsina typer av motstånd (särskilt när fienden kommer tillräckligt nära för att jag ska kunna zappa med båda stavarna) och med kråkshamanen så kan jag låta någon av kentauren/wandexperten få en extraattack för att ytterligare öka min anfallsflexibilitet. Det bör inte vara så svårt att slå hål i vad det än kommer för sköld framför det som Nentyaren själv vill skjuta på.

Nå, det är möjligt att du har rätt och att det är bättre att köra med lite pålitligare bågskyttar. Jag har ändå bara en enda elf warrior, så jag tar nog hellre och leker med ett band där jag kan använda min graycloak och en massa stalkers. Så för egen del hoppas jag att du har rätt!