Nekromanti DDM - Oskuldens tidevarv

EchonCique

Hero
Nu är oskulden inom detta området tagen, erfarenheten skall vi inte orda så mycket om just här eller nu. Denna rapport skall reflektera en strid som utspelades mellan mig och Bearnie igår. Han har inga figurer vilket innebar att jag satte ihop ett band till honom, ur den låda full med common-figurer. Denna låda innehåller långt över hundra figurer som har ett gemensamt - de är vanliga - och de är billiga. Ur detta skulle vi bygga ett lag som hade en chans mot mina dvärgar..

Lagen blev som följer:
Bearnie - En stor front i Bulette med understöd från alla goblinoiders avståndsattacker, vilket jag visste skulle kunna plocka en eller två av mina figurer innan det blev tid för närstrid. Vilket Bearnie också noterade när vi började spela.

1x Troglodyte Captain - 53pts - Commander 5
1x Bulette - 57pts - Vi ignorerade Difficult 20 på figuren.
2x Goblin Underboss - 28pts - Commander 3
1x Goblin Blackblade - 12pts - Sneaky lite skit
2x Hobgoblin Archer - 11pts - Komplement

Yyy - Valde bort Moradins krigspräst eftersom dess förmåga är för bra på denna nivå vi spelar på. Halvorken fick därmed chansen att leda ett gäng tappra krigare och se en stor drake rusa i täten för att plocka ut småfienderna. Magikern hade på pappret schysste besvärjelser jag ville testa och se om de visade sig vara bra även vid provet. Har inga avståndsattacker förutom koner och utandningsvapen som i princip inte används annat än då fienden klumpat ihop sig.

1x Half-Orc Paladin - 48pts - Commander 3
1x Large Bronz Dragon - 65pts - Bra kamrat
1x Warforged Wizard - 19pts - Nyfiken på dess besvärjelser
4x Gold Dwarf Soldier - 17pts - Schyssta vapen

Initiativ - Kort kan sägas att Bearnie vann alla initiativ förutom första. Jag slog som en kratta helt enkelt.

Karta: Fire & Stone eller vad den heter där jag valde att börja utanför byggnationen.

Första rundan: Jag positioner alla mina figurer i övre startrutan och avancerar så mot den lilla öppningen mot kanten in i byggnaden, då hans Bulette endast har en möjlig väg att gå. Den vägen vill jag inte gå :gremsmile:.
Bearnie kontrar med att ställa sin Bulette precis innanför frontentrén och positionera sina goblinoider runtom denne för att få skottvinklar mot mina figurer.

Andra rundan: Jag fortsätter mitt avancemang och på grund av hjärnsläpp ställer jag draken så att den kan beskjutas av två av hans goblins. Bakom draken följer resten av gänget på. Bearnie däremot börjar inleda sin taktik om att gömma sig och sticka fram ur skuggorna för en snabb attack och sedan dra sig tillbaka. Avvaktande spel i övrigt.

Tredje rundan: Han avlossar mer skott mot min drake och den dvärg som täcker min ledare och magikern. Han försöker även skjuta mot min lilla skvadron med tre dvärgar som har stannat kvar en bit bakom sina kamrater. Han öppnar upp plats för sin Bulette i riktning mot draken.
Jag fortsätter mitt avancemang med draken och ställer mig i skydd nedåt korridoren som buletten står i och avlossnar mina elektriska blixtar mot hans Bulette och två goblins. Min magiker smyger fram och avlossar sin andra Lesser Sonic Orb mot en stackars goblin som dör. Mina tre dvärgar rör sig nedåt mot hans ena av två victoryareor, redo att charge'a om någon av hans figurer rör sig dit.

Fjärde rundan: Bearnie vinner initiativet. Han hoppar på min drake med sin bulette och vispar in massiva 45 poäng skada. Draken är skadad av den goblin som dog i rundan före och klarar som tur är sitt moralslag. Han fortsätter annars sitt hit'n'run med goblinoider, men lyckas inte skada något då alla mina han skjuter mot har AC21. Min dvärg vid draken dödas dock av en goblin :gremfrown:.
Mina stackars figurer gör sig så redo för närstrid och jag skickar in draken och min halvork in i närstrid med buletten som visar sig vara riktigt svår att träffa. En del skada utdelas. Min magiker smyger upp och ställer sig så att hans Bolt of Disruption har en rak linje genom tre av Bearnies figurer. Han avlossnar en och skadar två.

Femte rundan: Han rör alla sina figurer förutom en Hobgoblin Archer mot min drake och halvork, vilket innebär att hans äckligt stinkande kapten sinkar min Halvork ännu mer. Hans Bulette fortsätter mangla min drake. Hans Archer rör han mot den övre victoryarean och når denna. Under min fas flyttar jag upp mina tre ensamma och övergivna dvärgar så de möter en goblin underboss, en annan går mot första victoryarean och den tredje springer efter hans Archer. Min magiker rör sig i riktning för att kunna smeka in sin andra Bolt of Disruption mot buletten och hans kapten. Jag chansar på att min drake skall klara sig undan att bli träffad men .. misslyckas kapitalt med detta. Smeker således in 15 i skada på min egen drake och hans Bulette. Vilket lämnar min drake med 85 erhållna poäng skada och 'bara' 60 på hans Bulette.

Sjätte rundan: Hans Bulette dödar min drake och jag gråter draktårar. Hans goblins har nu börjat falla för mina övriga figurer och min härliga magi från magikern och draken. Hans kapten börjar bearbeta min halvork som ser ut att lida ett nederlag. I övrigt slåss han mot mina två dvärgar på andra håll på kartan. Jag routar hans Underboss. Hans archer verkar gå en tuff framtid till mötes medan hans ena Underboss piskar in riktigt med skada på min stackars gulddvärg. Jag vevar tillbaka men min Halvork kan inte träffa en ladugårdsvägg under den här striden. Min magiker är nu helt utan besvärjelser och har ingenting att göra i närstrid med Bearnies troglodyte då han måste slå 20 för att träffa. Således rör han sig mot min andra victoryarea.

Sjunde rundan: Statiskt. Han bankar på mig och hans Underboss rör som routat rör sig mot den gamla victoryarean som jag nu har en dvärg som vaktar, jag bankar på honom och dödar hans archer. Nu får han inga mer victorypoints för den! Jag får två denna rundan istället för en de senaste rundorna.

Åttonde rundan: Han dödar min halvork och i övrigt gör han ingenting förutom ställa sin underboss i victoryarean. Själv gör jag ingenting och vi kasserar in 2 respektive 1 victorypoäng. När rundan är slut står jag som segrare på 211 poäng och han hade fått ihop 190.

En enormt jämn kamp som visade sig vara riktigt rolig och ge en hel del variation. Det som förstörde för mig var hans Bulette som fick in en praktfull träff på min drake vilket lämnade mig inget val än att stå och ta duellen där på plats. Sedan träffade min drake knappt honom, trots sin relativt höga attackbonus. Hans avståndsattacker pockade en del poäng och var ett mindre problem till början. När jag började gömma mig så han var tvungen komma ut ur skuggorna kunde jag istället gå i närstrid med honom. Det som slutligen avgjorde var att han inte lyckades få ihjäl min ena dvärg med sin Underboss under de sista rundorna. Hade han fått ihjäl den hade han vunnit och inte jag. Så en oerhört jämn och spännande kamp som under hela tiden var riktigt jämn.

Kudos till min Warforged Wizard vars besvärjelser var riktigt sköna!

Lambi

Swordsman
Tufft. Blackblade-Underboss verkar vara en tuff kombo.

En liten kommentar är att huge-figurer normalt inte får spelas i 200-poängsspel. Det kan man förstås skita i liksom Diff 20. Det blir nog generellt svårare att ha en Huge än att möta en.

Warforged Wizard är riktigt ball. Inte så mycket som har resistens mot Sonic. Gold Dwarf Soldiers var jag helt såld på förut, men numera är jag inte så säker längre. Dom ser bra ut på papperet men Speed 4 förstör hela tiden när jag försöker använda dom.

En enormt jämn kamp som visade sig vara riktigt rolig och ge en hel del variation.
Visst svänger det lätt? Man kan ibland tro att man har matchvinsten inbokad till kvällsmackan och vips så sitter man med arslet i brevlådan. Likadant tvärtom. Man känner nästan för att ge upp när man inser att man faktiskt kan ta en Attack of Opportunity för att tvinga moralslag på en hyfsat viktig pjäs eller något och sen är det game igen. Det gillar jag med minis. Man får hela tiden minimera riskerna och maximera output. Slumpfaktorn tvingar en till det.

Hjälpte Draken commandern mycket? Det borde ge en del skillnad imo.

Foggmock

Myrmidon
ta en Attack of Opportunity för att tvinga moralslag på en hyfsat viktig pjäs eller något och sen är det game igen.

Ingrediens i varje vettigt figurspel och inget som är unikt för DDM.

Fogge - resident forumfigurspelsdrygo

Lambi

Swordsman
Kastar in ännu en oskyldig rapport

I helgen blev det lite splatter i minis. Vi slumpade färdiga warband och kartor.

Anders mötte Alvar, där Anders lirade:

Snig
Sniglets x3
Beholder x2
Kobold Miners x3(?)

..och Alvar körde:
Inspiring Marshal
Archmage
Warforged Barbarian
Satyr
Lite Xephs

Alvar vann efter 1 mordenkainen på en beholder (double activation har en liten nackdel där) och ett par lyckade saves. Kartan var Teleportation Temple.

Sedan mötte jag Alvar där jag lirade:

Brass Samurai
Aspect of Kord
Half-Ogre Barbarian x2
Wild Elf Raider x3
Medium Astral Construct

..och Alvar lirade:

Inspiring Marshal
Frenzied Berzerker x2
Rikka
Wizard Tactician
Xeph x3

Karta: Tomb of Queen Pedigre Pal

Spö fick jag, men inte så jag får skämmas. Alvar vann initiativ runda 2 och dödar mitt Astral Construct med en bärsärk. Rikka hoppar in den här rundan också. Jag knatar fram och drar breath weapon från samurajen på Wizard Tactician och Inspiring Marshal. Commandern drar, medan tactician står kvar. Sedan fram med Kord på double-move och basea tactician. Kord får 30. Tactician tar AoO för att kasta bigby, conceal är skiten(TM) och en bigby är inbokad. Kord missar savet och får 30 i skallen. Moral klarar han iaf. Sen är det initiativ och Alvar vinner utan commander. Sploff. Tack och hej Kord. Sen rockar mina Half-Ogre Barbarians loss och sänker det mesta. Brass Samurai hänger på. En enda whirlwind blev det (1 Xeph fick hänga på). Rikka + Xeph mot Brass Sam på slutet men Alvar vinner på VP.

Sen tar jag upp revansch mot Alvar.

Han har:
Balor
Red Samurai
Taer
Cursed Spirit
Quaggoth Slave x2
Drow Arcane Guard

Jag har:
Young Master
Githzerai Monk x4
Aramil
Man at arms
Hill Dwarf Warrior

Drow Outpost.

Promenadseger trodde jag. Men icke. Jag sprang bara runt med en munk för att sänka Balor och kom framifrån med en (AoO från en Quaggoth som går upp till 35(!)). 2 criticals med Young Master i närheten och 60 är inbokat. Balor missar 2 stun saves totalt. En Red Samurai får en critical men klarar stun. 2 koner är inbokade. Dom svider (2 munkar + Young Master i båda). Vi sploffar loss och 1 munk springer av banan, sedan mosar Balor en till småbitar. En tredje springer runt men är inklämd. DÅ! Just DÅ! Då började miss-orgien. Vi hade ett par pjäser kvar och stod och missade. Vi snittade säkert på 5 under 5-6 rundor. De få träffar jag fick in gick bort på conceal (Balor var instängd av cursed spirit och drow arcane guard). Klockan är mycket och vi vill bara att jag ska dö (det ser inte vidare bra ut efter att Balor klarade moralslag och sänkte lite munkar). 1 munk och young master mot cursed spirit, drow arcane guard och balor. Jag blir hackefärs till slut. Mitt misstag var nog att bara sänka 2 criticals i Balor. Trodde i min enfald att jag kunde sänka honom resten, men neej. +9 to hit är inte mycket att erigera sig för. Han enslaveade Aramil på 10 HP utan spells kvar för övrigt.

alepulp

Veteran
Re: Kastar in ännu en oskyldig rapport

Några tier 1 lag där som ni testat!

Dual Beholder är lite illa idag med all constructs - men, med Dark Naga, kan vara stark. Beholder behöver inte dubbelaktivera - han "KAN" dubbel aktivera - ditt val... det kan göra stor skillnad i ett entimmars spel! Men att ha ett svärd på beholder tar bort en sort del av the warbandet.

Ditt GAS bygge är mycket standard - jag har kört med det ett 30-tal gånger och tycket om det. Ett skönt byte är att ta bort Hill Dwarf Warrior och lägga in Jozan - Cure Light Wounds och Command kan komma till nytta ibland.

Lambi

Swordsman
Re: Kastar in ännu en oskyldig rapport

Jo det är tanken. Jag har snickrat ihop massa warbands som är åtminstone hyfsade och sen testar vi dom. Vi slipper sitta evigheter och klistra ihop dom och alla får hyfsade band åtminstone. Även de som är med ibland och inte har jättebra koll.

Jag och Alvar körde en CE-match med quad mot Dual HGB som du hittar här . Vi slumpade ut warbands då också.

Warbands som ligger kvar oanvända är:
* Naga + hitters
* Rakshasa + hitters
* Shuluth + hitters
(där hitters består av 1 Helmed Horror, 3 Chraal, 4 Duergar Champs, 1 Efreeti, någon Large Duergar - som mest, det är dom jag har iaf), en Dark Moon Monk ligger också och spökar.
* Greenfang+Pegas+Björn+Evermeet Wizard
* Couatl+Marut+Bodyguard

..sen ska vi testa 500, men där lär det inte gå att bygga lika många band. Speciellt i CE. Har bara Nightwalker och Balor som kan ge mer än 100 poäng där.

Epic Shuluth + Beholder eller Epic Soth + Beholder tror jag dock kan bli skoj, liksom Couatl+Epic Rikka+Epic Justicator+Marut.