Nekromanti DDM: Rate my warband

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har fortfarande aldrig spelat DDM på riktigt. Jag har spelat lite mot mig själv i brist på motspelare, och jag har hittat det warband som jag tror är det bästa jag kan sätta ihop. Däremot har jag ingen aning om det har en chans mot era specialistwarbands, så jag undrar helt enkelt, kan jag spela det här gänget mot någon av er och ändå erbjuda någon slags utmaning?

Flind Captain
Orc Warrior (2 st)
Mountain Orc
Carrion Tribe Barbarian
Winter Wolf
Chimera
Yuan-Ti Halfblood
Lolth's Sting
Kenku Sneak
 

alepulp

Veteran
Joined
3 Apr 2005
Messages
83
Location
Manchester, England
För det första så har du 10 minis - 2 för många.

Kanske du kan lista vilka minis du har så kan vi alla hjälpa till med att bygga ett starkt warband åt dej.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
CHAOTIC EVIL:

Black Dragon
Carrion Tribe Barbarian
Chimera
Deathlock
Flind Captain
Gnoll Skeleton
Horde Zombie
Kenku Sneak
Lolth's Sting
Mad Slasher
Mountain Orc
Ogre Zombie
Orc Warrior (2 st)
Quaggoth Slave
Roper
Taer
Troglodyte
Winter Wolf
Wrackspawn
Yuan-Ti Halfblood

---

CHAOTIC GOOD:

Catfolk Wilder
Crow Shaman
Elf Stalker
Elf Warrior
Guenhwyvar
Hunting Cougar
Lidda, Adventurer
Longtooth Barbarian
Undying Soldier
Weretiger
Wood Elf Ranger
Xeph Warrior

---

LAWFUL EVIL:

Dire Rat
Emerald Claw Soldier
Fiendish Dire Weasel
Goblin Adept
Inspired Lieutenant
Kobold Miner
Kobold Skirmisher (2 st)
Kobold Sorcerer
Kobold Warrior (2 st)
Myconid Guard
Sahuagin Ranger
Silent Wolf Goblin
Spectre

---

LE/CE

Warrior Skeleton (2 st)
Wolf Skeleton

---

LAWFUL GOOD

Caravan Guard
Cleric of Dol Arrah
Combat Medic
Dwarf Wizard
Gold Dwarf Soldier
Hill Dwarf Warrior
Man-At-Arms
Rhek
Sword Archon
Warforged Scout

---

LG/CG

Aramil, Adventurer
Eberk, Adventurer
Regdar, Adventurer

---

LG/LE

Dwarf Mercenary
Mercenary Sergeant


---

LG/CG/CE/LE

Timber Wolf
 

alepulp

Veteran
Joined
3 Apr 2005
Messages
83
Location
Manchester, England
LG tycker jag är starkast av dina faktions:

Sword Archon - din hitter
Cleric of Dol Arrah - lite tech (dismissal kan vara bra i dagens metaspel) och healing till Sword Archon
Aramil - använd ray of enfeeblement på motståndarens hitters
Warforged Scout
Gold Dwarf Soldier - fearless pga CoDA vilket betyder at han har +5 dmg från Sword Archon också
Dward Wizard - Slapping Hands
Man @ Arms
Hill Dwarf Warrior
193 pts/8 activations

använd Keep of Fallen Kings kartan
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Schysst, tack för hjälpen. Jag tänkte något liknande själv, fast med Combat Medic istället för Dwarf Wizard och lite andra skillnader. Finns det förresten någon anledning att ha Man-at-Arms istället för Caravan Guard?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mer allmänna frågor

Jag har några andra frågor om hur man bör tänka när man konstruerar warbands:

Hur viktigt är manöverförmåga? Har man en rejäl fördel om man har en massa snabba flygare, typ, eller gör det ingen större skillnad?

Är det en fördel att ha ett fokuserat band, typ bara en massa snabba beaters, eller bör man ha ett blandat?

Är det viktigt att ha så många aktiveringar som möjligt? Bör man alltid sikta på 8, eller går det bra att ha 7? Eller färre?
 

alepulp

Veteran
Joined
3 Apr 2005
Messages
83
Location
Manchester, England
Re: Mer allmänna frågor

Det beror på din spelstil och vad du är bra på. Själv tycker jag om komplicerade warbands med mycket manöverförmåga som, t.ex. Archmage warband med Inspiring Marshal.

Ett bra warband borde ha en variation av saker som den kan utföra - lite tech och mycket slag kraftig. Kom ihåg att turneringspel varar bara 1 timma - så du måste räkna ut hur du kan förlora mindre poäng an du vinner. I vanliga fall så spelar jag ungefär 6 rounds i en timma - men ibland mer, ibland färre.

Med vissa warbands så gynnar det dig at had fler aktivationer - t.ex. Archmage och Inspired Frenzy warband. Också warbands i LE som has Snig ofta har fler aktivationer än motståndaren.

En spelstil som jag har använt utgår från att stoppa motståndaren att vinna några poäng - jag vann UK Challenge Cup med den tekniken - det är en svår teknik att bli kunnig med, men på en timma så är den perfekt till Helmed Horrors. Skillnaded på 7 och 8 är inte så stor - men 6 är mycket sämre än 7.
 
Top