Nekromanti DDM - Teman & Warforged

EchonCique

Hero
I brist på annat började jag fråga Lambi om DDM på IRC nyss och fastnade för en endaste typ av figurer - Warforged - då dessa såg minst dåliga ut. I mina ögon är figurerna till DDM hiskeligt fula och ingenting jag skulle börja spendera pengar på, dessutom är det brist på spelare i min närhet. Ingen vidare anledning att börja investera i det med andra ord.

Men.

Sen sökte jag efter Warforged och hittade nio figurer allt som allt, där alla saknar avståndsattacker och alla var uppbyggda enligt samma mall. Utöver det har alla dubbla närstridsattacker och avdrag på erhållen skada pga rustning.

<ul type="square">
[*]Warforged Bodyguard, 32p, AC 17, HP55, Speed 7
[*]Warforged Captain, 46p, AC 19, HP50, Speed 4, Commander 4
[*]Warforged Barbarian, 49p, AC18, HP85, Speed 6
[*]Warforged Scout, 8p, AC17, HP35, Speed 6
[*]Warforged Wizard, 19p, AC16, HP35, Speed 6
[*]Warforged Hero, 36p, AC22, HP80, Speed 4
[*]Warforged Fighter, 16p, AC19, HP30, Speed 4
[*]Warforged Titan, 151p, AC25, HP105, Speed 10
[/list]

Med detta i grund, kan man bygga något vettigt band utifrån detta som kan stå en chans att någon gång eventuellt kunna vinna en match? Ett förslag till warband på 200p skulle kunna se ut såhär:

1x Captain 46p,
1x Bodyguard 32p,
2x Scout 16p,
2x Hero 72p,
2x Fighter 32p ==== 198p samt Mithril Mine kartan

Om jag skulle börja köpa figurer skulle jag köpa inom ett specifikt tema och de två jag överväger är i sådana fall Drows och Warforged. Går det? Och jag antar att forumiter i sådana fall har figurer över de vill sälja av.. :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Sen sökte jag efter Warforged och hittade nio figurer allt som allt, där alla saknar avståndsattacker...
Warforged Wizard har ju spells som funkar på avstånd. Sant dock är att ingen warforged-gubbe har "vanliga" avståndsattacker som bågar o.dyl.

/Anders (som håller med om att warforged är coolt)

Rising

Vila i frid
Om jag skulle börja köpa figurer skulle jag köpa inom ett specifikt tema och de två jag överväger är i sådana fall Drows och Warforged. Går det?
Drows är mer eller mindre usla i nuläget, så då är till och med warforged bättre.

kan man bygga något vettigt band utifrån detta som kan stå en chans att någon gång eventuellt kunna vinna en match?
Njaej... Jag tror faktiskt inte det. Jag skulle fortsätta spela warhammer om jag var du, för med dina anspråk tror jag att du bara skulle bli besviken Det du föreslår här är ungefär som att säga "amen om jag bara tittar på porrfilm som inriktar sig på fontänorgasmer - DÅ kan jag säkert lära mig mer om den sanna vägen till kvinnans sensuella njutning!".

Liksom, så funkar det ju inte. I själva verket blir man bara törstig.

Lambi

Swordsman
Jag kan nog tänka mig att bli av med någon warforged här eller där. Drows har jag inte så många av direkt. Synd att Warforged Captain inte kan ta in Warforged Barbarian i Lawful Good. Jag skulle iofs inte hindra dig att spela med dom, menmen.

Warforged Hero ser tuff ut men är lite långsam. Fightern är ok, men inte mer. Jag skulle köra mest på Warforged Captain, Bodyguard, Barbarian, Wizard och Scout.

Något i stil med:
Captain 46
Bodyguard 32
Wizard x2 42 (21*2)
Barbarian 48
Scout 8
Fighter 16
12-poäng kvar på sista

..borde funka.

Eller...
Captain 46
Barbarian x2 96
Scout 8
Bodyguard 32
18 poäng på sista 3.

Om man håller hårt på alignments så testa något i stil med:
Warforged Captain 46
Warforged Herox3 108
Warforged Wizardx2 38
Warforged Scout 8
7 aktivationer, 200 poäng.
Med det här bandet får du kasta massa skräp med trollkarlarna på motståndaren så han/hon tvingas anfalla dig.

Captain, Wizard, Bodyguard och Fighter sitter jag och häckar på ifall du gör slag i stak... saken. :gremgrin:

Lambi

Swordsman
Temaband är generellt dåliga. Det finns få temaband som är riktigt bra. Det beror iofs på vad man menar med tema. Tema Helmed Horror funkar rätt hyfsat. 4 såna och lite krafs kommer man långt på. Tema Beholder-Soth funkar också, men det är ju inget tema egentligen. Tema kompetitivt warband brukar dock funka.

Folk (jag har försökt länge, men nu tycker jag mest att dom är dumma i näsan) har försökt göra dvärg-band. Det har aldrig gått väl, trots vilja från Wizards verkar det som. Gold Dwarf Soldier är en toppenpjäs, men den är aldrig på rätt ställe att vara toppen på så det faller direkt. Den är mao inte toppen.

Enda tema-banden som är uppe och slåss med toppen är de band som tar en bra figur och spelar skitmycket av den (-34 Githzerai Monk + Young Master (också en munk) t.ex).

De banden jag postade var mer en så här gör man det nog hyfsat, men inget av de banden skulle klarat sig särskilt väl i DanCon-turneringen. Det är warbands för plojspel, inte för att vinna matcher.

..och Rising, dina liknelser är som Krister på kassaapparaten. :gremgrin:

EchonCique

Hero
Njaej... Jag tror faktiskt inte det. Jag skulle fortsätta spela warhammer om jag var du, för med dina anspråk tror jag att du bara skulle bli besviken Det du föreslår här är ungefär som att säga "amen om jag bara tittar på porrfilm som inriktar sig på fontänorgasmer - DÅ kan jag säkert lära mig mer om den sanna vägen till kvinnans sensuella njutning!".
Men. Men. Nu blir jag ledsen :gremfrown:.

Du tar mig för en warhammerspelare? *hytter med näven*

Jag vill inte spendera massa pengar på ett spel som ingen i min omgivning spelar. Därför vill jag ha ett litet sött packe figurer av liknande natur jag kan ta med mig i handväskan till konventen. Som ett dedikerat Warforge krigsband som är bundet att förlora, men som gör sitt bästa i alla fall. Ungefär som mina dvärgar jag envist spelade i Bloodbowl, trots att deras antal omkomna spelare vida översteg antalet segrar laget fick ihop.

EchonCique

Hero
Om man håller hårt på alignments så testa något i stil med:
Warforged Captain 46
Warforged Herox3 108
Warforged Wizardx2 38
Warforged Scout 8
7 aktivationer, 200 poäng.
Med det här bandet får du kasta massa skräp med trollkarlarna på motståndaren så han/hon tvingas anfalla dig.

Captain, Wizard, Bodyguard och Fighter sitter jag och häckar på ifall du gör slag i stak... saken.
Oki .. och med 7 aktivationer menar du 7 figurer i bandet då? Och vad är det för spell som Wizards har som innebär att motståndaren tvingas anfalla en? Det verkar ju schysst att bygga upp en köttmur och lura till sig fiender så de kan bli shishkebab.

Behåll dem ett tag, tills jag bestämt mig? :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Och vad är det för spell som Wizards har som innebär att motståndaren tvingas anfalla en?
Vad som menades (antar jag) var att om man har en motståndare som kan attackera på avstånd (oavsätt om det är med magi eller pilar o.dyl.) så kan man inte räkna med att vinna genom att hålla sig undan på samma sätt. Ett band, som i warforged-fallet, båstående av hårda men långsamma närstridsfigurer måste på något sätt skydda sig mot avståndsattacker annars ligger de jäkligt brunt till. WFWn har förövrigt bara olika attackspells.

Oki .. och med 7 aktivationer menar du 7 figurer i bandet då?
Ja. Antalet aktivationer är en central del i de flesta taktiktänken (många är generellt bra).

/Anders

EchonCique

Hero
War Drums Starter ..

köpte jag idag. Gick ned till Spel på Djäknegatan och blev brydd då det inte stod War Drums på någon av de olika starters de hade där och butikssäljaren visste inte hur den såg ut heller. Så efter lite om och men visade det sig att starterspaketen med liknande gröna framsidor som War Drums Boosters var den jag skulle ha.

Kom nyss hem med en sådan starter och en Underdark Booster.

Öppnade startern försiktigt, såg till att ta ut böckerna och kartorna utan att få syn på vilka figurer som är med. Stoppar sedan ned handen försiktigt för att få tag i en luftfylld påse för att sedan ta ut denna ur boxen för att inspektera figuren ifråga. Gör så ett antal gånger och får ut ett knippe fula odöda vanliga figurer. Sedan får jag tag på en påse med mycket luft, försöker komma till något som känns som en figur i den men lyckas inte. Så jag drar ut den. Långsamt. Försiktigt. När den är vid ytan ser jag att påsen är jättestor, ser inget av figuren. Drar så ut den med ett ryck och tjena, vad är det där?

Det är ju en .. drake. Fick jag en drake? Wow! Kollar på den, vrider och vänder. Läser texten på undersidan av den "Large Bronze Dragon" .. schysst!

Det passar ju ännu bättre då vi skall köra ett d20-äventyr med drake i sig :gremsmile:.

I övrigt fick jag en till jättestor figur, en Hill Giant Barbarian med en trädstam meddels två tjocka långa spikar i sig som vapen. Den var större än draken, vilket inte säger lite. Ställa den ijämte Warpriest of Moradin som jag också fick är komiskt. Dvärgen kommer inte ens upp till höften på jätten :gremsmile:.

Underdark Boostern ..

gav mig inga Drows :gremfrown:. Däremot en Artemis Entreri som jag förmodligen aldrig kommer använda mig av, synd att den kostar 89 eller 215 poäng och verkar grym i strid..

Organ

Out of time, out of mind
Re: War Drums Starter ..

Men herregud människa! Vad fick du mer?!?! Du tror väl inte att du kan köpa en starter och en booster och bara redovisa fyra av figurerna? :gremwink:

Eller det kanske är en medveten strategi för att dölja det monsterband som ska göra dig till forumsmästare.....? :gremgrin:

/Anders (nyfiken i en strut)

EchonCique

Hero
min kompis har TUR.

Jag ville ha Drows. Jag fick ingen. Jag följde med min kompis till spelbutiken och pekade på vad hon skulle köpa, hon betalade, och vi hamnade hemma hos mig igen.

Sen öppnar vi hennes paket med samma andakt som jag öppnade mina. Ut ur hennes två boosters trillar 1x Winter Wolf, 1x Drow Arcane Guard, 1x Lolths Sting, 1x Spider of Lolth, 2x Mounted Drow Patrol. Hon ville ha drows och vargar, snacka om full pott. Hon borde gå och köpa en trisslott eller så nu.

Men .. tja.. vad jag har? Jag har nu 21 figurer i min ägo, varav de flesta passar in fint till Return to the Temple of Elemental Evil. Däribland då en drake, Half-Orc Paladin, Warpriest of Moradin, två vackra Gold Dwarf Soldiers, en Lantern Bearer, en Arcanix Guard och det var allt gott jag hade. Förutom då två stycken Mercenary Sergeants som jobbar där de tjänar mest pengar.

Det onda gänget däremot består av lite skelett och odöda såsom Skeletal Equiceph, Troglodyte Captain, Terror Wright, Goblin Blackblade, Karrnathi Zombie, Skeletal Legionnaire och hela TVÅ mäktiga Kobold Miners.

Nu vet du i princip vad jag har, nöjd nu? Jag ser inget större vinnande band jag kan sätta ihop av dessa figurer. Framförallt inte när jag skall byta bort de mot Warforged :gremsmile:.