Nekromanti DDO (Dungeons & Dragons Online)

EchonCique

Hero
Jag skrev upp mig som betatestare till spelet. Kom inte in i betan. Jag skrev igår upp mig på en testperiod över 7 dagar där man får prova gratis.

Inatt spelade jag så några timmar och är en hårsmån från att gå upp en level.

Det här är mina synpunkter.

- Jag dog av skratt när berättarrösten i det andra uppdraget i nybörjartavernan gestaltar en ond manlig sektmedlem som är skolad inom magin, med pipig falsettröst till skillnad från den mörka basrösten den haft tidigare. Det lät minst lika illa som i parodifilmen som seglat runt på internet om de två D&D-nördarna och hur de är äkta spelledare etc.

- Goda karaktärer frammanar ärkeonda kreatur som pets. T.ex clerics och mages som frammanar Hell Hounds och Fiendish Dire Scorpions.

- Grafiken är gammal och dålig. För att få duglig och bra grafik, krävs det högsta inställningarna och då gick det inte att spela pga slöheten i systemet. På min 3200+ AMD64 CPU med 2GB snabbt RAM och Geforce4 5800.

- Hiskeligt fult interface. Jag är van från WoW och EVE Online. DDO's interface är nog det näst mest ointuitiva och dåliga gränssnittet i ett MMO jag kommit över. Det sämsta är Saga of Ryzom.

- Trots min BBB-lina hade jag över 300 i ping mot servern. Vilket innebar att när jag väl genomförde min attack, så hade fienden flyttat på sig.

- Systemet är inte alls som det d20 man spelat och läst sig till.

- Nästa patch skall introducera Drows. Drows i Eberron. Vad pysslar de med?

- De få spelare jag träffade på igår och spelade igenom några uppdrag med verkar inte ha spelat datorspel tidigare. Ett uppdrag som klassificerades som livsfarligt klarade jag av själv utan att ens bli skadad.

- Flödet i karaktärens förflyttning är som om de har bundit det till en oktagon. Det går stappligt, stöttande och ryckvist att förflytta sig eller bara svänga på sig. Man är van vid fri förflyttning så man långsamt kan svepa över sceneriet, men inte här inte. Här flyttade man sig i fina jämna 30 grader varje gång man tryckte ned 'turn left/right'. Värdelöst.

Så totalt får detta spel betyget 1/1 i Fenix betygssystem. Den som pröjsar för det här spelet är .. nej. Jag kan inte förstå varför någon överhuvudtaget skulle tänka tanken på att betala en månadsavgift på det här spelet. Det är så dåligt rakt igenom att det finns inte.

Usch!

Boboliwsy

Warrior
Asså... så farligt är det väl inte?
Signade också upp mig för en sjudagarstest för ett tag sen och hade ganska roligt med det här spelet.
Nu är jag varken speciellt insatt i (eller intresserad av) D&D, så jag stötte inte på några irritationsmoment av typen "vad är detta? så här ska det inte vara i den här världen/systemet/whatever", men de andra sakerna du klagar på kan jag inte riktigt hålla med om...

- Berättarrösten tyckte jag var jätteskön, att dom ens hade med den gav spelet ett stort plus tyckte jag.

- Grafiken var helt okej. Fast jag körde på högsta (3500+ AMD64, 2GB RAM, Radeon X800XL). Min kompis som körde på medium klagade dock också en del på grafiken.

- Interfacet var väl lite småtråkigt, men det funkade tyckte jag... vad exakt var det du tyckte så illa om?

- Jag spelade på en amerikansk server och hade inga större problem med hög ping... ibland gick det lite hackigt, men över lag var det klart spelbart.

- Spelarna var över lag trevliga. Hade inga större problem att hitta grupper att äventyra med. Hela den sociala biten var ganska mysig i DDO tyckte jag. I WoW tyckte jag att folk tenderade att vara otrevliga och/eller barnsliga ganska ofta, märkte inget sånt här.

Sen det faktum att man slipper gå runt och grinda för att levla tyckte jag var riktigt skönt. Jag skulle nog ge spelet lite högre betyg, men ändå tveksamt om jag skulle betala för det... känns för platt för det, ingen crafting, ingen pvp, ingen egen fri utforskning av spelvärlden... det är det spelet faller på tycker jag.

//Boboliwsy - har sagt sitt och återgår till att diska.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag håller med dig i mycket av det du säger (jag har spelat betan i en och en halv månad och den skarpa versionen i ett par-tre veckor), men skulle inte sätta ett lågt betyg (vilket jag inte heller gjort – se nästa nummer av Fenix [3/2006]).

Men det här undrar jag lite över:

Yyy said:
[…] Drows i Eberron. Vad pysslar de med?
Eh … du vet att det finns drow* i Eberron, va? WotC har till och med gjort minis av två Eberron-specifika drow: Xen’drik Champion från Underdark och Scorpion Clan Drow Fighter från Angelfire.

<font size="1">* Observera den korrekta pluralformen. En drow, flera drow. </font size>

EchonCique

Hero
Eh … du vet att det finns drow* i Eberron, va? WotC har till och med gjort minis av två Eberron-specifika drow: Xen’drik Champion från Underdark och Scorpion Clan Drow Fighter från Angelfire.
Nope. Det har jag missat när jag läst igenom Eberron här hemma. Har du koll på vilken sida eller del i boken det beskrivs i? Men jag har undrat varifrån dessa två Drow kommer ifrån då de inte hängde med i det jag läst i Forgotten Realms :gremsmile:.

Och jo. 1/1 är lite väl lågt och satt baserat på hur besviken jag blev just där och då. Det kan säkert få en säg .. Intryck 4 och Innehåll 5. Det är bra grafik. Om man har en superdupermonsterburk, men att inte hantera det så att även mindre kraftfulla burkar klarar av det är oerhört omildrande omständighet i mitt fall.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Zykopat said:
Uhm... 1/1 är väl lika högt som 10/10 eller 100% :gremconfused:
Enligt Fenix betygsskala betyder det att produkten fått 1 i Intryck och 1 i Innehåll, eller något sådant. Det hade varit en rätt meningslös skala om det enda betyget man kunde få var 1 av 1. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag...

...vet inte vilken sida, men av vad min GM berättat för mig är drow placerade på Xen'Drik (sp?) och borde stå i neskrivningen kring det. De skall dock tydligen vara ytterst primitiva av sig och leva på en teknologisk nivå som motsvarar stenåldern.

EchonCique

Hero
I sådana fall ..

Kan det tilläggas att Xen'Drik beskrivs i ett stycke i boken. En mytisk kontinent med främmande varelser, myter, kulturer och historier. Det är ungefär vad som skrivs om Xen'Drik där :gremsmile:.

Jake Steele

Warrior
Har spelat DDO i en månad

"
Nope. Det har jag missat när jag läst igenom Eberron här hemma. Har du koll på vilken sida eller del i boken det beskrivs i? Men jag har undrat varifrån dessa två Drow kommer ifrån då de inte hängde med i det jag läst i Forgotten Realms .
"

"The elves of Arenal also trace their origin to these mysterious shores, and the dark-skinned elves called drow still live among the ruins of the giant civilisation"
-ECB p.223 Xen'drik

"Giant civilisation crumbles, the drow go into hiding in the Xen'drik countryside and the elves flee to the island of Aerenal"
-ECB p.224 History of the World -39.000

Så visst finns det Drow i Eberron, vilket är helt i linje med målet att det skall finnas en plats för allt som skrivs till D&D i Eberron.

Jag är ingen expert på PnP D&D men jag har spelat DDO i över en månad och det faktum att spelet har lyckets hålla mitt intresse så länge visar väl att jag tycker det är bra.

Berättar rösten är ju ett medvetet val och mer humoristiskt än allvarligt, vilket är ganska bra. Har du kört Deleras Tomb och hört Gary Gyjax, skulle inte vilja ha honom som SL! Inte Arneson, vad han nu heter, heller för den delen (Eastern excavations).

Vilken quest var det du körde solo och med vilken klass? Jag vet att trots att det sägs vara ett gruppbaserat spel så kan man klara flera uppdrag solo.

Jag kan inte riktigt fatta hur du kan ha en responstid på 300ms, jag kan köra Bitorrent för fullt (8/1mbit lina) och har ändå aldrig högre lag än 40ms.

Du säger att du inte känner igen D&D reglerna i spelet? Kan du vara mer precis på vad som stör dig? Jag tycker att de har lyckats ganska väl. T.ex. så kan rouges sneakattacka om de flankar, eller rättare sagt om monstret är upptagen med annat. Man har Spell Points från Unearthed Arcana (tror jag) istället för X spells/lvl per dag men det måste man nästan ha.

När det gäller grafiken håller jag med,det är ett jäkligt tungt spel och jag måste dra ner detaljerna så fort jag är untanför en dungeon eller i en skog. Nu blir inte skillnaderna så stora om man inte zoomar in på t.ex. rustningsdetaljer. Min dator har överhettat två gågner när jag spelat det här spelet, fick ta bort höljet för att kunna. fortsätta.

Slutligen så tycker jag att det är lite konstigt att du klagar på att clerics frammanar onda pets istället för att klaga på att det finns så få sorters fiende på lägre level och så få monstersorter som går att frammana. Skälet till att de frammanar just Hell hounds är ju att det inte finns några Dire Grävlingar, m.m alls i spelet.

A.

Jake Steele

Warrior
Re: I sådana fall ..

WotC har givit Turbine, skaparna av DDO carte blanche, eller något närapå när det gäller att utveckla Stormreach och Xen'drik. Det är medvetet lämnat vagt i ECB och saker från DDO kommer att arbetas in i rollspelsböcker. David Eckelberry har sagt att bland annat så kommer 'statskartan' eller områdena som finns i DDOs Stormreach bli officiella även för rollspelsböcker. (Vilket jag inte direkt applåderar)

A.

EchonCique

Hero
Re: Har spelat DDO i en månad

Så visst finns det Drow i Eberron, vilket är helt i linje med målet att det skall finnas en plats för allt som skrivs till D&D i Eberron.
Jojo. Jag tror på er, det är lugnt :gremsmile:.

Berättar rösten är ju ett medvetet val och mer humoristiskt än allvarligt, vilket är ganska bra. Har du kört Deleras Tomb och hört Gary Gyjax, skulle inte vilja ha honom som SL! Inte Arneson, vad han nu heter, heller för den delen (Eastern excavations).
Det gav mig en tragikomisk upplevelse snarare än en komisk sådan. Jag grät nästan över hur fruktansvärt dåligt det var.

Vilken quest var det du körde solo och med vilken klass? Jag vet att trots att det sägs vara ett gruppbaserat spel så kan man klara flera uppdrag solo.
Jag körde de första säg 5 uppdragen i staden innan man får access till själva staden.

Jag kan inte riktigt fatta hur du kan ha en responstid på 300ms, jag kan köra Bitorrent för fullt (8/1mbit lina) och har ändå aldrig högre lag än 40ms.
Det kan inte jag heller. Sitter på en 24/1mbit lina. Har spelat onlinespel sedan Quake kom ut för sådär 10+ år sedan och med det i bagaget kan jag bara säga att nätkoden i DDO suger. På dess forum skummade jag något om att de med låg grafisk prestanda i sina datorer fick högre responstid än de med bra grafisk prestanda i datorerna. Om detta är sant kan det således bero på att jag 'bara' har ett Geforce 6200 med 128MB RAM ..

Du säger att du inte känner igen D&D reglerna i spelet? Kan du vara mer precis på vad som stör dig? Jag tycker att de har lyckats ganska väl. T.ex. så kan rouges sneakattacka om de flankar, eller rättare sagt om monstret är upptagen med annat. Man har Spell Points från Unearthed Arcana (tror jag) istället för X spells/lvl per dag men det måste man nästan ha.
När jag stridit i rollspelet och med miniatyrerna har det varit statisk strid i klassisk anda. Det förväntade jag mig en del av även i DDO således, men där fann jag intet av detta. Fienderna rörde sig alldeles för snabbt och för 'mycket' för att matcha det jag vant mig vid från D&D sedan AD&D 2nd. Således behöver man bra grafisk prestanda för att kunna hantera dessa strider, vilket jag då inte har, vilket leder till att striderna såg väldigt konstiga ut. Dock funkade det ganska väl att bara stå och vifta med bredsvärdet.

Slutligen så tycker jag att det är lite konstigt att du klagar på att clerics frammanar onda pets istället för att klaga på att det finns så få sorters fiende på lägre level och så få monstersorter som går att frammana. Skälet till att de frammanar just Hell hounds är ju att det inte finns några Dire Grävlingar, m.m alls i spelet.
Då är det ju det som suger. Lite svårt för mig att veta vad det berodde på när jag såg det med egna ögon. Dåligt var det hur som haver :gremsmile:.

Jo just det.

Jag spelade en Warforged Barbar med Featet som maxade hans DR med 5 poäng. En stålplåts-Warforged.

Jake Steele

Warrior
Re: Har spelat DDO i en månad

"Jag körde de första säg 5 uppdragen i staden innan man får access till själva staden."

Om du menar de första uppdragen före man blir släppt förbi första grinden så är det inte konstigt att du kunde solo spela dem med en Warforged barbarian med DR. Jag kan nu solo spela dem med alla klasser men alla kan göra det med en krigare.

"När jag stridit i rollspelet och med miniatyrerna har det varit statisk strid i klassisk anda. Det förväntade jag mig en del av även i DDO således, men där fann jag intet av detta. Fienderna rörde sig alldeles för snabbt och för 'mycket' för att matcha det jag vant mig vid från D&D sedan AD&D 2nd. Således behöver man bra grafisk prestanda för att kunna hantera dessa strider, vilket jag då inte har, vilket leder till att striderna såg väldigt konstiga ut. Dock funkade det ganska väl att bara stå och vifta med bredsvärdet.

Jag har ju ingen miniatyr vana att jämföra med men jag tycker att flödet är väldigt bra. 'Riktig' strid är inte statiskt som i miniatyrspel (riktig strid fungerar inte heller som i DDO....), man måste röra sig runt för att minimera fiender som slår på dig (på högre levelar när det inte är kobolder utan jättar), rougen rusar runt för att sneak attacka utan att bli fastlåst. Man kan få fiender att snubbla så de förlorar AC och måste ställa sig upp (improved trip ska tydligen vara ett bra feat).

Men du har rätt i att ofta behöver man bara vifta med svärdet,särsklit på lägre levlar. På högre måste man ofta byta vapen för att matcha DR, fälla monster, välja om power attack ska vara av eller på, hålla koll på om magikern har aggro m.m.

Det är synd att spelet är så grafiskt tungt och hade sådan lagg att du inte orkade utforska lite mer.

A.