Nekromanti De övergivnas armé

DAKRilla

Hero
Jag undrar bara vilka av er dom köpt denna bok, eller åtminstone läst den, om ni tror på de udda konspirationsteorierna i den och vilka era favorit utdrag ur den är.
Personligen så köpte jag boken från bol.se för 47 kr och den var värd vart enda öre.
Ett stycke (bland många) som jag reagerade på i boken var finns på sida 71, och jag tänkte att jag ska dra en del av det:

En Kultscen vid ett spelmöte kan se ut på följande sätt:
"Spellokalens kala väggar pryds endast av några uppförstorade bilder av den schweiziske konstnären Hans-Ruedi Giger föreställande en ormliknande satan i sexualakt med vita kvinnokroppar mot futuristisk teknobakgrund. Svarta och röda ljud pryder altaret, ett bord till hälften klätt i sammetsduk. På bordets andra hälft är en moderkaka placerad tillsammans med en skål fostervatten och vid sidan av denna ligger en dolkliknande järnkniv. Moderkakan är i själva verket djurinälvor som ska symbolisera moderkakan i besvärjelsen Fosterförvridning. [...]"

Ok, även om jag aldrig spelat kult och jag vet att en del rollspelare dekorerar sina spellokaler för att bygga upp stämning så tvivlar jag på att någon går så långt som våra vänner Didi och Björn beskriver för oss här. Eller kan detta röra sej om en av de oräkneliga misstolkningarna (dock avsiktliga) som försöker få personer som inte vet vad rollspel handlar om att tro att det rör sej om saker i stil med det som nämns i citatet ovan. Usch!

Azagthoth

Myrmidon
Jag köpte den för ett flertal år sedan för att jag var nyfiken. Här har vi det kanske mest kända och i mitt tycke bästa som skrivits om denna bok:

http://www.algonet.se/~enda/didi_.html

För övrigt har detta ämne debatterats ett flertal gånger tidigare, använd sökfunktionen och se efter.

Pale Imp

Swordsman
Talibaner [OT]

Detta kanske låter som ett sjukt utlägg, och jag har inte läst boken, utan bara stycken ur den. Men jag tycker närmast att det låter som om den perfekta rollspelaren är en talibansk självmordsbombare.

Vem vet, det kanske finns en hel del rollspel i mellanöstern??. /images/icons/grin.gif, och usama bin laden (eller hur hans namn nu stavas) kanske är en högerextrem rollspels-terrorist-fuhrer.

Dilandau

Myrmidon
Jorå, jag tjackade den strax efter att den kom. Mer bull-shit per sida får man leta efter.

DAKRilla

Hero
Då jag skrev detta inlägg så var jag säker på att detta disskuterats tidigare, säkert vid ett flertarl tillfällen. "Disskuterats", d.v.s. dåtid, och betyder att jag inte kan vara med reflektera själv eftersom just de disskutionerna är nedlagda.

LeJonklev

Swordsman
Äh såna där omständigheter som beskrivs i texen är ju för fan standard på alla konvent nuförtiden tack vare de skumma friformsscenarion som dominerar där.

Oj var jag dum nu? /images/icons/blush.gif Frågan är bara mot vem...

LL - precis hemkommen från GothCon och aldeles för trött

Rising

Vila i frid
Jag gillar deras syn på rollspelare

Alltså, det här låter kanske skumt, men jag blir alltid ASSUGEN på att spela rollspel när jag läser "de övergivnas armé". Alltså, i den boken är ju rollspelare HÄFTIGA!

Didi å Björns farhågor om rollspelare som samhällsfrånvända elitister som ägnar sig åt militärträning och bla bla bla, det är en nidbild om rollspelare som jag tycker är mycket "tuffare" än det gamla vanliga "rollspelare är verklighetsfrånvända töntar som dukat under deras Peter Pan-komplex och inte begriper sig på tjejer", eller någon sån skit.

Jag gillar idén om att rollspel är farligt. Jag gillar att känna mig som en rebell. Jag har aldrig varit så stolt som rollspelare som när en massa pedagoger satt i teve och läste högt ur Kult för att visa hur hemskt rollspel var.

Då var vi världens kungar.

Jag vill faktiskt att det ska komma ett nytt rollspel som gör rollspelshobbyn farlig igen. Inte genom blod, incest eller några sådana dumheter, men kanske genom att göra rollspelshobbyn mognare, farligare, mer politiskt medveten och lite... sexigare?

Jag längtar till nästa stora häxjakt på rollspelare inleds.

/Rising

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En sådan synpunkt kan jag verkligen inte...

...säga nått emot! Those were the days, när jag och Gunilla och Micke hängdes ut i Svensk Polis som mystiska provokatörer och suspekta element för att vi jobbat med Kult. Aaaah, då var man farlig (för enda och troligen sista gången i mitt liv). :) /M

Troberg

Sinister eater
Re: Talibaner [OT]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vem vet, det kanske finns en hel del rollspel i mellanöstern?

<hr></blockquote>

Eftersom jag har jobbat ganska länge i området och faktiskt aktivt letat efter arabiska rollspel så kan jag faktiskt nog säga att jag vet. Hittills har jag inte hittat något, men jag fortsätter leta.

Är mest intresserad som kuriosapryl (ungefär som att jag har en packe arabiska tangentbord), min arabiska inskränker sig till siffrorna, häslningsfraser och några maträtter.

/Troberg

Kameli

Warrior
HO HO HO!

Tja, den boken är bara patetisk....

vill ni ha mer av samma sörja kan ni surfa in lite på http://w1.836.telia.com/~u83602251/
där hittar ni även lite e-mail-adresser... Men skicka bara seriösa grajor i sådana fall, annars får vi bara mer skit i ansiktet :gremwink:

HO HO HO! Nu skall jag banda våra NeoTech möten å skicka till dom! DJURINÄLVOR? Skulle DET vara vidrigt?
Vänta bara tills dom ser min spelgrupp, den åsynen kan fanimej få ögonen att ruttna i hålorna på den mest förhärdade jävulsdyrkande, barnaoffrande, anrakist-faschistoida.... fuzzy heroes-spelare! (ni vet väl alla vikten av att offra minst tre jungfrur innan man åkallar Satan, deklarera eller spelar monopol?)

MVH David