Massiv bok. 300 sidor i tre spalter. Knappast något jag skulle spela. Tveksamt om jag ens skulle orka läsa även om den säkert kan vara intressant både ur ett designmässigt och historiskt perspektiv. Jag blev dock nyfiken på de inkluderade spelvärldarna Known World och Hollow World. Aldrig hört de namnen förr i samband med DnD.
Rules Cyclopedia är åtminstone BECM av BECMIreglerna, plus info om världen, så mer kompakt än att ta med sig 8-10 häften. Known World dök upp i Expertreglerna i Sverige och är som sagt den värd där alla D&D-moduler till klassiska D&D utspelar sig förutom då att några Immortalsäventyr var ute bland planen. Jag är osöker på när den började benämnas som Mystara men jag tror det var i Dragon i den långgående artikelserien om besättningen på ett magiskt flygande skepp där man besökte tidigare okända delar av världen, de som inte avhandlades i Gazetteer-böckerna. Där besökte man först området som skulle komma ut som kampanjmiljön Red Steel till AD&D 2 och denna artikelserien låg till grund för boxen Champions of Mystara. Mystara kom senare som kampanjmiljö till AD&D 2 den också.
Och ja, Hollow World är alltså insidan av planeten Mystara som man kan komma in i via hål i polen (polerna?) och via grottor. På insidan har världens gudar (Immortals) räddat undan tidigare civilisationer och gett dem ett område var. Den hade en kortlivad tillvaro med grundbox, tre expansioner och fyra äventyr.