De bästa hajfilmerna?

I och med att den här tråden började handla om hajfilmer så blev jag sugen att se lite hajfilm.
Bland demest skrämmande djuren vi har på vår planet i mitt tycke.

Så haka på och länka hajfilmer, men lämna gärna Sharknado och dylika filmer utanför! ;)

Och i mina ögon är Jaws den bästa hajfilmen av alla hajfilmer! Så den behöver vi inte ens lista. Det är en klassiker och ett mästerverk!

En "nyare" hajfilm som jag gillade var följande:

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Hajen 2 är självklart inte lika bra som föregångaren, men inte alls dålig.

Ingen renodlad hajfilm, men Åskbollen innehåller en del spännande scener med hajar.

Ingen bra film egentligen, men Jättehajen - Vindsurfarnas skräck är härligt underhållande! Steven Spielberg drog filmen och Universal inför rätta vilket ledde till att den plockades bort från bioduken.

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Liten sidonotis som måste påpekas i det här ämnet:
Under en period så var den sämst rankade filmen på IMDb en hajfilm vid namn Jurrassic Shark. Tror den har tappat pallplatsen vid det här laget, men den har fortfarande stabila 1,5 i betyg. Jag har sett den och ur ett kalkonperspektiv så är det ett måste att se den filmen innan en dör.
Den är fantastisk.

Froste

Veteran
Deep Blue Sea!
Var väl ok men kanske inte jättebra... men sen kom ju Deep Blue Sea 2! Och den var ju... ok, den var kanske inte heller jättebra, MEN den lade grunden för den ALLRA BÄSTA av djupa blåa hav, DEEP BLUE SEA 3 som är BÄST! I min extremt subjektiva åsikt är trean högt rekommenderad, efter att man sett tvåan givetvis (sorry not sorry).

Tarsus

Warrior
Det är inte en film, men på sjuttiotalet fanns det en serie som hette Hook Jaw som gick i den på sin tid ökända brittiska serietidningen Action som både lyckades ha med en blodtörstig vithaj à la Jaws (som nyss hade haft premiär när serien började) som biter folk itu och en läxa om konsekvenserna av att störa naturens balans. Den gick också i någon svensk serietidning, antagligen Agent X9.

Attachments

Hade hoppats att något jag inte sett skulle dyka upp.
Hoppet om att finna en glömd pärla rinner sakta ut i sanden.....

Inget mästerverk, precis, men första The Meg är ändå förvånansvärt bra (jämfört med vad jag hade förväntat mig). En habil actionrulle med monsterhajtema, varken mer eller mindre. Uppföljaren som kom härom året var däremot flera klasser sämre!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
USS Indianapolis: Men of Courage bygger på en historisk händelse: i juli 1945 sänktes en amerikansk kryssare av en japansk ubåt. Många sjömän som överlevde sänkningen föll offer för hajattacker innan räddningen anlände efter fem dygn.
"So, eleven hundred men went into the water, three hundred sixteen men come out, and the sharks took the rest, June the 29th, 1945. Anyway... we delivered the bomb.”

Ja, jag vet att det var i juli och att det är ett fel men tänker citera repliken rätt.

(För den som är intresserad av att veta så var hajattacker troligtvis den minsta orsaken, där de flesta snarare dog av uttorkning eller saltvattenförgiftning, där hajarna först gav sig på kadavren. Antal som dog av hajattacker vet man inte exakt, där det kan vara allt från ett dussin till över hundra)

Last edited: