Lekfullheten i systemet
Jag vet inte om det har understrykts tidigare men spelsystemet är inte bara byggt på berättande i stor mån utan har ett annat moment inbyggt som funkade mycket bra på Repticon. Det momentet är satsningsmekanik.
Nej nej nej! Det är _inte_ ett system med massa marker som satsas, räknas, beräknas, malas eller tabeller som ska ses över, jämföras eller räknas på.
Systemet låter dig ta tag i ett tillfälle och välja: ja jag klarar det i detta nu och på så sätt vinna en konflikt. Det kan föreligga tidspress på ett sånt val också. Då det gäller vad som i de flesta spel kallas för färdighetsutövande så ligger satsningen på en mer strategisk nivå där man satsar en tärningspöl i två.
Misslyckanden straffar sig aldrig eller sällan (om premisserna är rätt) med misslyckanden utan med en direkt försämring av ens förutsättningar i äventyret antingen nu eller senare.
Oerhört kul att se hur spelare faktiskt valde att fortsätta en konflikt istället för att välja att vinna den då försämringar inträffade pga att utgången av konflitken inte föll ut helt till rollpersonernas fördel.
Den här typen av satsningsmekanik är snabb och enkel och ger en skön lekfullhet jag jagade länge i spelsystem.
Edit: Nästa bra grej lägger jag i
lucka 18 i Starchallenge julkalender.