De bästa svenskspråkiga megakampanjerna

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,390
Location
Helsingborg
Man kan ju, som vissa galna människor ( :cool: ) gjort, göra om det till en megakampanj genom att använda MM-kampanjen som ram och låta de andra dyka upp allt efter som de vandrar in i Zonen, utöka med alla zonkompendierna och Grå Döden, för att avsluta med att skjuta ut alla i rymden...
...och sedan byter man till Mutant Chronicles. Det var så jag hade tänkt att avsluta Undergångens arvtagare-kampanjen.

(eller ja, ett rymdskepp hade landat med rollpersoner som spelarna spelat i Mutant Chronicles ett år tidigare)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
893
Jag gillar MÅ0 och har spellett 15 sittningar. Men någon megakampanj har inte spelet, precis som du antyder. Varje låda erbjuder en egen kortfattad metaplott där man förväntas skapa nya rollpersoner. I första lådan är man muterade människor som skall överleva i en storstad och söka sitt ursprung. När man tar sig an andra lådan, Genlab Alpha, så kan de rollpersonerna inte plötsligt förvandlas till muterade djur instängda i en forskningsanläggning i Dalarna.
Jo, hur tänker man kring ex Ad Astra som tar sitt avstamp i metaploten om Eden från först år nollboxen? Den är ju väldigt mycket som en traditionell, rälsad kampanj och tanken är att du ska kunna spela samma karaktärer från Arken som sedan joxar runt ute i solsystemet.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,554
Jag har bara läst dem, men det känns väll rätt?
Hur då? I O4Ö exv innebär ju det att varje orakel måste hittas på mindre än en sittning mer eller mindre, det är ju inte möjligt utan facit, eller helt utan något som helst rollspelande? I svavelvinter är ju varje enskild del mer än en sittning, och det finns ju fler delar än fem i äventyret liksom. Visst där går det att hoppa över halva, men även då är ju huvudlinjen bra mycket längre än fem sittningar.
Jag hade aldrig förväntat mig att hela konfluxsviten skulle ta mindre än ett år att spela igenom, så allt under 50 sittningar känns orimligt. Av de poddar som spelat kampanjen har vi VSR som tog 4 säsonger och säkert 300 avsnitt att ta sig igenom, Crucible Gaming Group som ör på O4Ö efter nästan 150 avsnitt och Vi fumlar som jag tror också är på O4Ö efter över 200 avsnitt.

Att klara hela kampanjen på 20 sittningar låter som att knappt ett ord har sagts i varenda scen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,660
Location
En mälarö
Jag gillar MÅ0 och har spellett 15 sittningar. Men någon megakampanj har inte spelet, precis som du antyder. Varje låda erbjuder en egen kortfattad metaplott där man förväntas skapa nya rollpersoner. I första lådan är man muterade människor som skall överleva i en storstad och söka sitt ursprung. När man tar sig an andra lådan, Genlab Alpha, så kan de rollpersonerna inte plötsligt förvandlas till muterade djur instängda i en forskningsanläggning i Dalarna.
Fast i begreppet kampanj finns väl inte kravet att spelarna ska kunna spela genom det med samma rollpersoner? Det handlar väl snarare att delarna på något vis ska hänga ihop, något som öppnar upp för hopp i både tid och rum. Ta 26 Draconis Strain-kampanjen till Alien till exempel. Dess tre delar är det ju uttalat menat att spelarna ska spela med olika rollpersoner. Det är till och med så att man spelar färdiggjorda sådana som följer med varje kampanjdel.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
178
Location
Fisksätra
Hur då? I O4Ö exv innebär ju det att varje orakel måste hittas på mindre än en sittning mer eller mindre, det är ju inte möjligt utan facit, eller helt utan något som helst rollspelande? I svavelvinter är ju varje enskild del mer än en sittning.
Jag var 14 när Svavelvinter kom. Det tog en helg att spela. Förra året tog det oss åtta sittningar, såsom skildrat här på forumet.

Oraklets 4 tog kortare tid därför att Shagul (= forumets Mekanurg) mördade Nastigast, så jag såg till att sällskapet aldrig åkte dit.

En av de få svagheterna i Konfluxsviten, tycker jag, är att det visar sig vara hyfsat betydelselöst om ett par orakel stryker med.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,867
Jag tror ordet du söker här är heltidsjobb, inte kampanj. (-;
Heltidsjobb blir det bara om du spelar många timmar på kort tid. Jag har spellett drygt 170 pass med min lokala spelgrupp, men utspritt över 11 år så det har alls inte varit ett heltidsjobb. Ingen megakampanj heller för den delen eftersom vi växlat spel då och då. 🙂
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,505
Location
Kullavik
Man kan ju, som vissa galna människor ( :cool: ) gjort, göra om det till en megakampanj genom att använda MM-kampanjen som ram och låta de andra dyka upp allt efter som de vandrar in i Zonen, utöka med alla zonkompendierna och Grå Döden, för att avsluta med att skjuta ut alla i rymden...

Jag skall berätta hur det gick om vi någonsin blir klara. :rolleyes:
Det där har jag också funderat mycket kring, innan Ad Astra dök upp. Var mer inne på att Grå Döden övergick i MUA och sedan Mutant Hindenburg :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Hur lång är en mega-kampanj, undrar ni?

Tja, Horror on the Orient Express var 30+ spelmöten.
Korpens Klagan: 27.
Eyes of the Stone Thief: 57.
Min egen homebrew till Hjältarnas Tid: 38.

Paladin är nu uppe i 28, och kommer att ta minst 10 till.
Det stora Mutant-experimentet, well... Vi spelade ju igenom mini-kampanjerna först. Elysium tog 11 spelmöten, Genlab Alfa 10, och Maskinarium 12. Nu är huvudkampanjen uppe i 9 (10 i kväll), och jag vågar inte gissa hur många fler det kommer att bli. :p
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,867
Hur lång är en mega-kampanj, undrar ni?
Jag har spellett två kampanjer på vardera 45 spelmöten. För mig är det långt men inte mega.

I The Enemy Within där jag är spelare är vi uppe i 55 spelmöten och än är det mycket kvar så om vi inte tvingas avbryta kommer det att bli mega.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,505
Location
Kullavik
Vi har spelat ungefär 55 spelmöten hittills i den Konflux-kampanj jag spelleder och då har vi sista kampanjdelen (D5K) kvar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Det där har jag också funderat mycket kring, innan Ad Astra dök upp. Var mer inne på att Grå Döden övergick i MUA och sedan Mutant Hindenburg :)
Fast från GD till UA är väl ett hopp på flera hundra år?
 
Top