Häromdagen hittade jag den gamla kultromanen "De blå regnens tid" i bokhyllan. Boken ifråga är en rätt udda fantasyhistoria författad av Björn Holm, en författare som mest är känd för välskrivna historiska romaner. I boken förekommer en mängd udda inslag, bland annat högteknologiska "lämningar" från forntiden och skumma varelser (grobianer, var-råttor och en sensmoral!). Kanske mest intressant är att boken är löst baserad på en D&D-kampanj, vilken förmodligen var av både annorlunda och kreativt slag.
Varför Björn Holm fick för sig att skriva ihop en sådan här historia vet jag inte, och såvitt jag vet har han heller inte återkommit till fantasy i sin övriga utgivning. Historien borde i alla fall kunna inspirera en del rollspelare, särskilt sådana som rör sig i postapokalyptiska världar av lo-tech-slag. Någon annan som läst den här mycket säregna boken och vill kommentera?
Varför Björn Holm fick för sig att skriva ihop en sådan här historia vet jag inte, och såvitt jag vet har han heller inte återkommit till fantasy i sin övriga utgivning. Historien borde i alla fall kunna inspirera en del rollspelare, särskilt sådana som rör sig i postapokalyptiska världar av lo-tech-slag. Någon annan som läst den här mycket säregna boken och vill kommentera?