Nekromanti De Drabbade vs. X-Men

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har nu sett tre avsnitt av den svenska thrillerserien "De Drabbade". Jag tycker fortfarande att den är ganska bra, men kan inte skaka av mig en viss känsla. Känslan är att professor Charles Xavier i vilken sekund som helst kan komma inrullande på sin rullstol och säga: "Du är en mutant, du har begåvats med märkliga krafter. Vill du använda dem för mänsklighetens bästa?"

För ärligt talat: är det inte bara superhjältar, där långkalsongerna har ersatts av kameraföringen, färgsättningen och ljudspåret från "Riket"?

/tobias

Storuggla

Champion
" Känslan är att professor Charles Xavier i vilken sekund som helst kan komma inrullande på sin rullstol och säga: "Du är en mutant, du har begåvats med märkliga krafter. Vill du använda dem för mänsklighetens bästa?""

Ska jag vara ärligt så skulle jag hellre se Magneto då, han är oändligt mycket coolare. Men jo, nog finns det vissa... öh, massor av liknelser, ja. Skönt att se att man inte är ensam om att ha märkt det.

Storuggla, Skanör!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ska jag vara ärligt så skulle jag hellre se Magneto då, han är oändligt mycket coolare.
Konflikten mellan Xavier och Magneto är dessutom intressantare än den artificiella konflikten mellan ljus och mörker som presenterats hittills i De Drabbade. Man vet fortfarande inget om de olika ledarnas mål. De kunde lika gärna ha hetat Cowboys och Indianer, eller Lag Ingo och Lag Floyd.

För övrigt är Xavier mycket :gremcool:-are än Magneto. Vad skulle du helst vilja kunna? Läsa och styra tankar eller bända ut gem utan att använda händerna? :gremsmile:

/tobias

Nightowl

Champion
För övrigt är Xavier mycket -are än Magneto. Vad skulle du helst vilja kunna? Läsa och styra tankar eller bända ut gem utan att använda händerna?
Filmen har förstört det hela för mig: Ian McCellan (stavning?) ger mig ståfräs. :gremtongue:

Erik

Storuggla

Champion
Sir Ian McKellen [NT]

Om du ska ståfräsa över honom så kan du väl ändå skriva hans namn rätt :gremtongue:

Storuggla, skulle inte gå långt som till fräs men...

Storuggla

Champion
"Konflikten mellan Xavier och Magneto är dessutom intressantare än den artificiella konflikten mellan ljus och mörker som presenterats hittills i De Drabbade. Man vet fortfarande inget om de olika ledarnas mål. De kunde lika gärna ha hetat Cowboys och Indianer, eller Lag Ingo och Lag Floyd."

Jepp. Det är svagt. "De är onda!" "Varför?" "För att han är det!" - det blir tjatigt.

"Vad skulle du helst vilja kunna? Läsa och styra tankar eller bända ut gem utan att använda händerna?"

Magneto vs Xavier ligger inte i deras krafter, utan i deras pathos. Xavier är en mesig liten liberal tönt som är så snäll att han inte skulle kunna köra över Sharon ens, medan Magneto är arg. han är indignerad. Han är den där ondskan som vi ska se upp med, den som vi själva kanske kan falla för. Sen kan man dra paralleller mellan Magneto och ett visst land om man är politiskt lagd eller Troberg.

Storuggla, gissa landet

Nightowl

Champion
Att vara neo-nazze i Marvel Comics...

Det är inte superhjältarna du skall vara rädd för. Magneto är jude. Victor von Doom är en rom*. Do the math!

Erik

*Zigenare, för de politiskt inkorrekta.

Kimon

Swordsman
Själv anser jag att om Charles Xavier finns med i en svensk produktion, måste han spelas av Mark Levengood.

Nee... Håkan Södergren som Xavier och som Magneto: Hardy Nilsson.

"Upp i mittzon, Cyclops"

Eleas

Hero
"Vad skulle du helst vilja kunna? Läsa och styra tankar eller bända ut gem utan att använda händerna?"

Njåe, visst är Xavier tuff. Men medan han är såpass vek att han fick skiten spöad ur sig av ett gäng studenter, har Magneto förmågan att flyga, öppna vulkaner, paralysera folk, slita deras blod ur kroppen, och till och med skapa energiurladdningar i bästa Havok-stil.

--Björn, osäker på om inte Magneto är lite väl mäktig

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Filmen har förstört det hela för mig: Ian McCellan (stavning?) ger mig ståfräs. "

Då är det alltså sant att det är de onda killarna som får alla snygga bru....eller öh.... :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Xavier är ju alldeles för snäll. Han gör ju inget vettigt utom när han i tid och otid blir besatt av olika väsen och ondingar. Magneto känns på något sätt mer mänsklig. Vem skulle inte bli bitter och velat ändra världen om man hade levt hans liv och haft hans krafter? Skurkar som har andra motiv än nattsvart ondska är oftast mer underhållande och fängslande.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"I synnerhet som Sir Ian inte är intresserad av brudar heller... "

Så det är så man ska tolka Gandalfs trollkarlsstav och spetsiga hatt? :gremblush:

Evil Peter

Hero
Njåe, visst är Xavier tuff. Men medan han är såpass vek att han fick skiten spöad ur sig av ett gäng studenter, har Magneto förmågan att flyga, öppna vulkaner, paralysera folk, slita deras blod ur kroppen, och till och med skapa energiurladdningar i bästa Havok-stil.

Paralysera folk i all ära men visst måste det vara mycket roligare att kunna kontrollera deras handlingar? Om man hade Xaviers förmåga skulle ingen kunna ha några hemligheter för en och när folk inte gör som man vill ser man till att de gör det ändå. :gremsmile:

--Björn, osäker på om inte Magneto är lite väl mäktig

Jo, han är fruktansvärt mäktig men Xavier ligger på samma nivå. De har bara olika förmågor.

Staffan

Myrmidon
Men Maggan är ju å andra sidan död i nuvarande kontinuiteten. Genosha blev uppätet av ett gäng superutvecklade sentinels eller nåt sånt, och Magneto med den.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Njåe, visst är Xavier tuff. Men medan han är såpass vek att han fick skiten spöad ur sig av ett gäng studenter, har Magneto förmågan att flyga, öppna vulkaner, paralysera folk, slita deras blod ur kroppen, och till och med skapa energiurladdningar i bästa Havok-stil."

Men han har en larvig kostym vilket gör att Xavier får mer respekt i vilket fall... :gremtongue: