Nekromanti De fördömdas sista hopp eon

Ymir

Liten kantbaron
Kraetyz;n163877 said:
Kamorfer då?! :(
kamorferna är koola men de är basically bara mindflayers med en culture gaming-twist. Tirakerna däremot tog det traditionella orchkonceptet, sprang runt hela bollplanen med det, hoppade igenom en köttkvarn och tog ett nattåg genom Balltofta, och kom tillbaka på andra sidan med ett koncept som skalat bort precis allt som gör tradorcher fattiga, och renodlat precis allt som gör dem coola, samtidigt som det vart kryddat med helt ny awesomesauce.

Cassius

Hero
Reddokk Fheg;n164073 said:
Glöm inte kamorianerna. vilka jag i alla tycker hör till de ballaste folkslagen. med sina djuriska inslag olika totem djur och inte hel främmande för kannibalism.

Varje gång jag dock läser om kamorianerna så kan jag inte annat än tänka på vilket ramaskri det varit om dessa hade porträtterats på exakt samma sätt men bott i en djungel och varit mörkhyade :)
Öööö no shit eftersom det hade varit extremt efterblivet. Eller vad menar du? "Tänk vilket ramaskri det hade varit om vi hade hittat på ett gäng gnidna, lömska barnarövare och sen sagt att de var judar. Då hade nymoralisterna verkligen fått panik!!!!!"

Cassius;n164340 said:
Öööö no shit eftersom det hade varit extremt efterblivet. Eller vad menar du? "Tänk vilket ramaskri det hade varit om vi hade hittat på ett gäng gnidna, lömska barnarövare och sen sagt att de var judar. Då hade nymoralisterna verkligen fått panik!!!!!"

Menar bara att som det är nu så är det inga direkta klagomål på kamorianerna. inte några som finner dem stötande eller på någotsätt nedvärderande mot någon folkgrupp i verkliga världen. inte vad jag vet i alla fall har inte hört något sådant någonsin. tror det värsta jag hört om kamorianerna är att jag faktiskt hört de som sagt att de ogillar dem

De är rätt brutala och grymma. utövar kannibalism i viss utsträckning. har djuriska drag. mer djuriska än något annat folkslag i Spelvärlden och bor i norr och är i ljushyade i överlag

Om de hade varit exakt likadan ENDA skillnaderna är att de placerats i en djungel i stället för en nordisk skog. och varit mörka i hyn i stället för ljusa. Då tror jag det hade uppstått rätt mycket kritik. och vad hade det varit för skillnad egentligen?

Kanske inte rätt tråd för denna diskussion så vet inte om den bör fortsätta. vi bör nog hålla oss till ämnet. skulle nog inte ha dragit upp detta till att börja med. men var bara något som dök upp i tanken när jag skrev inlägget om kamorianerna

Cassius

Hero
Reddokk Fheg;n164351 said:
Menar bara att som det är nu så är det inga direkta klagomål på kamorianerna. inte några som finner dem stötande eller på någotsätt nedvärderande mot någon folkgrupp i verkliga världen. inte vad jag vet i alla fall har inte hört något sådant någonsin. tror det värsta jag hört om kamorianerna är att jag faktiskt hört de som sagt att de ogillar dem

De är rätt brutala och grymma. utövar kannibalism i viss utsträckning. har djuriska drag. mer djuriska än något annat folkslag i Spelvärlden och bor i norr och är i ljushyade i överlag

Om de hade varit exakt likadan ENDA skillnaderna är att de placerats i en djungel i stället för en nordisk skog. och varit mörka i hyn i stället för ljusa. Då tror jag det hade uppstått rätt mycket kritik. och vad hade det varit för skillnad egentligen?

Kanske inte rätt tråd för denna diskussion så vet inte om den bör fortsätta. vi bör nog hålla oss till ämnet. skulle nog inte ha dragit upp detta till att börja med. men var bara något som dök upp i tanken när jag skrev inlägget om kamorianerna

Jag vet inte om du menar allvar men jag antar att du faktiskt undrar vad skillnaden är.

Stora delar av vår faktiska värld har drivits av en ekonomi som var baserad på att tillskriva vissa kategorier av människor dessa djuriska egenskaper för att sedan behandla dem helt jävla fruktansvärt. Dessa egenskaper ekar än idag och används än idag som förevändningar för att slå sönder nationer och slita deras rikedomar ur händerna på dem. Detta har en direkt inverkan på vår ekonomi idag och inte minst arbetsmarknad. Rättssystem och sjukvård påverkas av dessa historiska föreställningar. Ett barn som växer upp i Sverige med mörk hy kommer troligtvis få höra glåpord baserade på dessa föreställningar.

Att inte se den skillnaden är för mig fullständigt obegriplig.

Cassius;n164355 said:
Jag vet inte om du menar allvar men jag antar att du faktiskt undrar vad skillnaden är.

Stora delar av vår faktiska värld har drivits av en ekonomi som var baserad på att tillskriva vissa kategorier av människor dessa djuriska egenskaper för att sedan behandla dem helt jävla fruktansvärt. Dessa egenskaper ekar än idag och används än idag som förevändningar för att slå sönder nationer och slita deras rikedomar ur händerna på dem. Detta har en direkt inverkan på vår ekonomi idag och inte minst arbetsmarknad. Rättssystem och sjukvård påverkas av dessa historiska föreställningar. Ett barn som växer upp i Sverige med mörk hy kommer troligtvis få höra glåpord baserade på dessa föreställningar.

Att inte se den skillnaden är för mig fullständigt obegriplig.

Jag förstår den skillnaden och kan hålla med den på ett sätt. Rasism finns och vissa folk grupper har ju absolut varit och är mer utsatta. och även mer sårbara så att säga.

Men att tillåta att ett fiktivt folkslag kan porträtteras på ett vist sätt enbart baserat på var de bor i en fiktiv värd och deras hudfärg är ju det i sig en form av rasism.
Att ge olika rättigheter enbart beroende på ursprung och hudfärg är ju själva definitionen av rasism

Toman

Warrior
Snälla deraila inte tråden. Jag såg framför mig massa inlägg om hur andra spelat/upplevt/moddat äventyret (som jag själv precis börjat SLa) så dyker det upp massa sånt här :( :( :(

Templar

Mandalorian
Toman;n164386 said:
Snälla deraila inte tråden. Jag såg framför mig massa inlägg om hur andra spelat/upplevt/moddat äventyret (som jag själv precis börjat SLa) så dyker det upp massa sånt här :( :( :(
Så vad tycker du Toman om äventyret?

Toman

Warrior
Lite old school rälsat, men det har jag egentligen inget emot. Vi spelar via skype så tydliga ramar underlättar (och man kan läsa innantill utan att någon ser!).
Jag gillar framförallt miljöombytena blåsig klippa med borg i havet, vildmarken och ffa Takalor med både Tiban och djunglen.

De har precis anlänt till Solds Utö nu, borgen är större (se försättsbladet), fångarna fler och hur de hamnade i situationen gjordes annorlunda (nästan oundvikligt att det blir konstlat - men en inflygning är en inflygning). Blev iaf en hook av det som inte är med i i det skrivna äventyret.

Två av spelarna är Tiraker (jag varnade innan att det kan bli knivigt att spela tirak) så blir spännande att se hur de handskas med tirakfångarna och framför allt vad det kan innebära i sista delen.

En av rpna är Ehbronit och hans intryck av Soldarn hittills är för att uttrycka det milt si så där. Arkitekturen, anser han, med stenborgar, murar mm är häpnadsslående fult :)

Toman

Warrior
Spoiler mina spelare här:

Hjälp med idéer?
Jag har lite svårt att få till något intressant sätt att använda Istrin Likätare. Fler alternativa utgångar, olika sätt att befria eller inte befria honom. Konsekvemser?
Jag blev lite sugen på att blanda in en kamorf som avbryter de när de precis tar sig in i templet? Vad har han för motiv? För emot artefakten? För emot Istrin? Av vilken anledning? Något annat? Eller bara nyfiken? kan sluta som allierad eller fiende beroende på hur situationen utvecklas.

Ymir

Liten kantbaron
Här får du preliminära stats på kamorfjägare till Eon IV iaf!

Shikâra (jägare)
Elementarväsen/humanoid rang TBD

Jägare är yngre kamorfer som typiskt lever nära sitt släktes hemliga fästen och verkar som jägare, krigare och handelsmän. De arbetar målmedvetet för att skydda sina fästen och ordna de resurser dessa kräver, vilket ibland föranleder dem att bege sig in i andra folkslags samhällen i jakt på material eller kunskap. Inte sällan är de ganska nyfikna på världen, och kan lätt dröja kvar på en plats längre än de hade tänkt om de upptäcker något som fascinerar dem. Genom kamorfernas förenade medvetande besitter jägare emellertid en kuslig insikt i sin egen relativa sårbarhet, och vid tecken på fara använder de alla sina trick för att fly till en säkrare position, helst av allt tättbevuxna områden där deras kamouflage gör dem till dödliga motståndare.

Egenskaper

Amfibie: Kamorfer tar bara en fjärdedels påfrestningstakt från syrebrist och drunkning.
Dödlig precision: Jägare får med alla vapen +1 när de slår på tabeller för Allvarliga skador eller Vändningar.
Förenat medvetande: Kamorfer kan via sitt släktes förenade medvetande, eller ibland sina egna minnen från forntiden, under en scen tillgodogöra sig 3T6 i vilken expertis som helst. Detta kräver ett slag för Självkontroll mot en svårighet beroende på hur rimlig expertisen är; kunskap kamorfen mycket väl skulle kunna besitta är svårighet 12, medan extremt esoterisk och bortglömd, eller helt enkelt osannolik, kunskap är svårighet 20 eller mer.
Kameleontmän: Kamorfer har en viljemässig förmåga att skifta färg efter omgivningen. En stillastående kamorf i terräng eller i mörker får +3T6 på alla slag för att dölja sig; en kamorf som rör sig långsamt under samma förhållanden får +1T6. En kamorf i snabb rörelse får ingen bonus, men svårigheten att träffa den med avståndsvapen ökar med 4. För att denna förmåga ska fungera krävs givetvis att kamorfen bär begränsat med kläder.
Odödlig: Kamorfer är odödliga; när de en gång nått vuxen ålder åldras de aldrig mer på naturlig väg. De är immuna mot infektioner och alla kända sjukdomar. De har +2 läkningstakt och får sällan ärr. Drabbas de av blödning kan de varje runda slå ett Livskraftsslag för att se om den upphör.
Växelvarm: Kamorfer dubblerar påfrestningstakten från nedkylning och törst, och drabbas av nedkylning vid högre temperaturer än andra varelser. De drabbas även av 4 poäng påfrestning för varje dag som går utan att de får solbada eller kyla ned sig i vatten (beroende på klimat).

Språk: Jägare talar lemingo och skriver te’chana. De behärskar även i regel sakhra eller något eller några lokala människospråk.
Avtrubbning: Utsatthet +5, Våld +10, Övernaturligt +15
Sinnen: Syn 4T6, Hörsel 3T6, Lukt 4T6+2, Magiförnimmelse 3T6+2, Nattsyn 4T6

Färdigheter:
6T6 Fototropi, Hydrotropi
5T6 Simma, Områdeskännedom (fästet)

4T6+2 Hoppa, Klättra, Jakt & fiske, Lurpassa, Speja, Undersöka mysterier, Vildmarksvana
4T6 Gifter & droger, Gillra fällor, Gåtor, Handel, Harmonisera, Kulturkännedom, Skrämma tiraker, Smyga, Spåra, Stirra obehagligt
----------------------------------------------------
Närstrid Träffa Typ Skada Egenskaper
Dolk 4T6+2 Stick 4T6 Begränsad, Precis 2, Snabb, Vådlig
Klor 4T6+3 Hugg 3T6 Begränsad, Sargande, Snabb
Yzrî-svärd 4T6+3 Hugg 6T6+1 Kraftfull, Snabb
---------------------------------------------------
Avstånd Träffa Typ Skada Räckvidd Egenskaper
Kortbåge 4T6+2 Stick 4T6+2 Långt Bräcklig, Bågpil
Ikzal (Kastjärn) 5T6 Hugg 6T6 Medellångt Otymplig, Sargande, Splittrande 1
---------------------------------------------------
Försvar Tärningar
Bucklare 5T6
Undvika 4T6+2
--------------------------------------------------------
Skydd Hugg Kross Stick Grund
Läderarmskydd 10 10 9 7
---------------------------------------------------------------------------
Förflyttning 4T6+2
Intryck 3T6+2
Kroppsbyggnad 4T6
Självkontroll 5T6+3
Reaktion 4T6+2
Vaksamhet 5T6+1
Grundskada 3T6
Grundrustning 7
Livskraft 4T6

Daniel

Swordsman
Toman;n164947 said:
Hjälp med idéer?
Jag har lite svårt att få till något intressant sätt att använda Istrin Likätare. Fler alternativa utgångar, olika sätt att befria eller inte befria honom. Konsekvemser?
Jag tyckte det var häftigare att bara hinta om vad som hotade, med onaturliga skuggor spelade på väggarna och otäcka röster från andra sidan... Jag kan tycka att det oftast både blir kusligare och mer spännande att låta det som hotar från andra sidan vara kvar på andra sidan... Jag hade aldrig förberett för någon egentlig varelse att förkroppsligas, utan hade beslutat att Zabhir och hans följeslagare var de enda fysiska motståndarna för konfrontationen, medan de svaga livstecknen från Istrin Likätare var en stressande kuliss.

Toman

Warrior
Vidare approå. Någon som har ett bra upplägg till en utmaning/konflikt för att få ur Hadar hans historia?

Conan

انتفاضة
Evokee;n166752 said:
Vem är det som skrivit spelet?
*Bump*

Slår mig förresten som äventyr som skulle kunna bli riktigt bra i bokform. Rafflande sidvändare med riktigt smart och bra back-story.

dagbok

Veteran
Toman;n164947 said:

Hjälp med idéer?
Jag blev lite sugen på att blanda in en kamorf som avbryter de när de precis tar sig in i templet? Vad har han för motiv? För emot artefakten? För emot Istrin? Av vilken anledning? Något annat? Eller bara nyfiken? kan sluta som allierad eller fiende beroende på hur situationen utvecklas.

Jag har också funderat över Istrin Likätare. Mina tappra spelare har just tagit sig in genom templets huvudingång och på fredag kommer de förhoppningsvis i mål.
Jag gillar idén med att de på något sätt stöter på en så pass historisk karaktär som Istrin - men jag kan inte bestämma mig hur. Jag har läst Daniels loggbok över äventyret och han löser det väldigt bra genom att hinta om Istrins närvaro (se hans egna inlägg ovan). Just nu lutar det åt att det är vägen att gå. Ett tag funderade jag på om jag kunde ta över en av rollpersonerna med Istrin och på något sätt överräcka en lapp till spelaren om att denne nu är bunden till en urna i evigt mörker. Får inte riktigt till hur det rent speltekniskt och på ett utmanande sätt ska gå till. Mina spelare har hållt på med äventyret i 6 månader så jag vill inte gärna ta över en karaktär den sista kvällen och aldrig ge denne chansen att avsluta kampanjen på ett hedersvärt sätt.

Angående Hadar lät jag mina spelare försöka och misslyckas många gånger innan de slutligen "förtjänat" att komma i kontakt med Hadar och få denne att spilla historien. Detta efter att de förtjänat hans förtroende.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Ymir;n165693 said:
Här får du preliminära stats på kamorfjägare till Eon IV iaf!
Jävlar vilken blaffa med stats. Awesome, kamorfer är stronk.

Daniel

Swordsman
dagbok;n181037 said:
Jag har läst Daniels loggbok över äventyret och han löser det väldigt bra genom att hinta om Istrins närvaro (se hans egna inlägg ovan). Just nu lutar det åt att det är vägen att gå.
Tack! Ja, det blev ett lyckat upplägg i vår version, och dessa glimtar av den andra sidan är faktiskt något som förföljer Viktors rollperson Zehrak än idag.
Spoiler för mina spelare:

I vårt pågående äventyr, som utspelar sig i staden Jarla, har det förekommit sammandrabbningar med en samling mystiska lönnmördare och det har hintats från vidskepliga stadsbor att deras ledare är en ålderdomlig demon som tagit människoskepnad och stigit upp ur Avgrunden för att göra sig rik på guld och ädelstenar i Mundana.

I själva verket är det absolut ingen demon, det är bara en vanlig dödlig men mycket hemlighetsfull lönnmördarledare som lyckats bygga sitt rykte väldigt skickligt. Spelarna verkar dock helt inställda på att det faktiskt rör sig om en demon och de är väldigt tveksamma till att bråka med honom eller våga söka upp honom i hans tillhåll i katakomberna. Zehrak har ju fått en liten inblick i förekomsten av demoner, och detta minne plågar honom ännu.

Ska förresten påpekas, om du inte la märke till det själv, att en del av replikskiftet mellan Istrins ande och Zabhir är en pastisch stulen rakt av från Ghostbusters II: https://www.youtube.com/watch?v=GP2JPwbtq0g