Nekromanti De fyra genrerna

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har funderat lite på en sak. Jag kan bara komma på fyra genrer som kommersiella rollspel håller sig inom:

Fantasy
Brutalt många kommersiella rollspel. D&D, DoD, Eon, jaja listan är oändlig.

Sci-Fi
Finns i några olika varianter. Jag väljer dessutom att stoppa in nutidsrollspel i denna genre (fråga mig inte varför, men de känns ofta lite Sci-Fi). Finns några sub-genrer t.ex. Space-opera, postapokalyps m.m.

Skräck
CoC, Vampire, Chock, Kult

Historiska rollspel
Troligtvis, och märkligt nog, den minsta genren. Western, Viking.

Varför är det så begränsat? Är vi rollspelare en hyfsat homogen grupp som har dessa genrer som intressen? Finns det inga andra genrer som skulle vara intressanta för oss? Inom litteratur och film finns det ju fler saker att välja mellan. Varför inte bland rollspel?

Om någon valde att göra ett rollspel inom en ny genre. Vilken genre (av de icke-ovanstående) bör denne välja för att spelet skall sälja?

/Vulf - som inser att han använt ordet "genre" i olika böjelser nio gånger i detta inlägg. Finns det någon bra synonym för att undvika upprepning?

kalcidis

Hero
Selassie I fe mash up yuh fe nah dweet

men det är bara de genrena eller crossovers som finns. För historia innehåller allt det som funnits. Sci-Fi det som kan komma att finnas och fantasy allt annat (då definitionen är ganska omöjlig att bestämma). Skräck är en känsla i någon av dessa tre. Nutid inkluderade du i Sci-Fi. Det finns inget kvar.

Annars skulle jag viljat housa för Bad Muthas: Tales from the Funk från Chapter 13 som är ett nutida fantasyspel som utspelar sig i 70-talets amerika med blaxploitation-stylee på allting. Lär sälja vackert och är annorlunda som satan.

Kimon

Swordsman
Genre 5 o 6?

Cineastiska spel

Feng-Shui, HKAT ...

Serietidningsinspirerade

GURPS Supers, Marvel Superheroes, TMNT ...

Eller sorterar jag i fel fack?

Vitulv

Re: Genre 5 o 6?

Eller sorterar jag i fel fack?
Nej det gör du inte, jag hade inte tänkt på dem bara. Även om jag nog skulle sortera in superhjälteliren i Sci-Fi. Jag har aldrig spelat något cineastiskt.

/Vulf

Ulfgeir

Swashbuckler
Var hamnar humorbaserade spel som Toon , Macho women with guns och Svenil?

Eller för den delen spel som James Bond, Top Secret eller Delta force?

/Ulfgeir

Vitulv

Var hamnar humorbaserade spel som Toon , Macho women with guns och Svenil?
Tja, jag vet inte riktigt. De ska väl ha en egen genre antar jag. Jag har aldrig spelat något av dem. Har de sålt i någon större omfattning eller är de mest spel som gamla rollspelare köper för att de vill ha "allt"?

Eller för den delen spel som James Bond, Top Secret eller Delta force?
Rent spontant skulle jag stoppa in dem i Sci-Fi även om de inte är det. GrisodlarSci-Fi som Neotech ligger väldigt nära nutidslir och tangerar i hög grad de spelen du nämner (häver jag ur mig utan att ha spelat något utav dem).

Bra synpunkter har du i varje fall. Jag får nog ta och omvärdera mitt första inlägg. Det finns uppenbarligen fler genrer än jag tänkte på.

/Vulf.

Ulfgeir

Swashbuckler
Toon har väl sålt en hel del. Vet inte riktigt med de andra.

Var ju något nytt att kalla Neotech för grisodlar-Sci Fi.

Ett problem är ju att vissa genrer överlappar. Exempelvis Twilight 2000 är ju dels ett post-apokalyptisk spel, men samtidigt har det ju krigsspelsinslag.

Tack för omdömmet. =^_^=

/Ulfgeir

L337

Warrior
Re: Selassie I fe mash up yuh fe nah dweet

Åker man runt i överbestyckade bilar som i Interstate 76?

Staffan

Myrmidon

Nja, som jag förstår det så är i alla fall "cineastiskt"/"realistiskt" på en helt annan axel än de genrer Vitulv räknar upp. Både Exalted och Eon är fantasy-spel, men Exalted är bra mycket mer cineastiskt än Eon. Både HKAT och Millenium's End är nutidsspel, men Millenium's End är bra mycket mer realistiskt.

Superhjältespel är dock en giltig extra-genre, tycker i alla fall jag. Även om de ofta har drag av sf så tycker jag de står på egna ben - många har ju även drag av fantasy (till gamla Marvel-rollspelet fanns det ju t o m ett magisupplement).

Troberg

Sinister eater

Nja, som jag förstår det så är i alla fall "cineastiskt"/"realistiskt" på en helt annan axel än de genrer Troberg räknar upp.
Antagligen, eftersom jag inte räknat upp några... :gremconfused:

Vitulv

[OT]

Vi är så lika varandra att de förväxlar oss Troberg. Är du min försvunne tvillingbror?

/Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: [OT]

Vi är så lika varandra att de förväxlar oss Troberg. Är du min försvunne tvillingbror?
Du menar något i stil med att du skulle vara min goda dubbelgångare? :gremshocked:

Staffan

Myrmidon

Nu begriper jag inte alls vad du menar. Det står ju klart och tydligt "de genrer Vitulv räknar upp" i mitt inlägg. Juh :gremgrin:

kalcidis

Hero
you've got a plan to stick it to the man.

Du åker i skitfunkiga bilar med leopardmönstrad interiör och gulddetaljer. Ur 8-track-spelaren kommer den riktigt smooov musiken av Isley-brothers, Curtis Mayfield och de jättarna inom soul/funkens 70-tal. Detta kommer bli SÅÅÅ grymt.

entomophobiac

Low Prep High Play

Men jag skulle nog säga att både cineastiska spel, realistiska och superhjältespel går att sortera i olika fack de också.

Till exempel Godlike ska ju vara något superhjälteaktigt under andra världskriget, och då tangerar det väl på både SF och Historia?

Jag håller helt med om de fyra genrerna, men det finns också genrer som saknas i min mening, men det beror på att de inte finns.

Romantik, till exempel. Vår käre Mörkrid har ju lekt med Romanse! tidigare, och även om jag tycker idén är lite halvtam så kan det nog vara ett intressant koncept. Och det är ju helt klart banbrytande, så varför inte?

Känslor är något som det sällan anspelas på, och antagligen för att en stor del av rollspelshobbyn utgörs av horminstinna tonåringar... men då kan det väl bara vara på sin plats med lite distansering?

Intriger på andra plan är något jag länge lekt med själv, och även om det kanske ingår under någon annan genre (till exempel fantasy) så brukar det bli väldigt annorlunda rollspel. Mest för att det har mycket dubbelmoral och fientlighet i gruppen, gentemot vad andra genrer oftast har, där samarbete nästan blivit naturligt. Trots att rollspelare ofta har sina inneboende motsatser - och rollpersonerna har ännu fler!

Sedan finns ju också spelet Rune, som är ett "competitive roleplaying game", och det är ju faktiskt ganska banbrytande. Du samarbetar som vanligt med att bekämpa monster, men den som dödar monstren får mest poäng och spelledaren är också med och tävlar. Dödar han en rollperson så förlorar han poäng, men är han fyndig och lyckas skada en rollperson så bara några enstaka poäng är kvar - då får han bonuspoäng... Finns en hel del annat som inverkar också, men den som är nyfiken får köpa boken och läsa den själv...

Och sedan är väl egentligen digitalt rollspel en genre? Alltså inte Everquest et al, utan rollspel via IRC eller MSN. Sådant är iofs beroende av teknologin och bygger oftast på de övriga genrerna, men som spelstil är det aningen annorlunda.

Bla bla.

Pale Imp

Swordsman
Nej

Många rollspel är så komplexa att du inte bara kan förklara att de tillhör en genre helt och hållet. Generalisering ar ju endast ett sätt att klassificera någonting, vare sig en produkt eller människa så att man vet hur man ska förhålla sig till denne/detta.

Ok, jag kan hålla med om att de exempel du tagit upp fungerar ganska bra i sina små kategorier, men om du försöker kategorisera t.ex. konceptet steampunk, efter katastrofen spel eller pookafiktum för den delen (hoppas jag fick stavningen rätt, Rising) :gremgrin: så kommer du att stöta på en hel del problem. var går gränsen?

Balderk

Swashbuckler
Jag vet inte vad de andra har svarat (inte orkat läsa tråden och kommer nog inte göra det än heller) men jag skulle tro att genrerna är som med färg. Det finns fyra grundgenrer (de du beskriver) och sedan kan man blanda ihop nya genrer med hjälp av dem. Tex så är ju många postapokalyptiska spel blandningar mellan SF och fantasy. Men det finns ju också rätt så mycket spelrum för originella idéer inom de specifika genrerna också. Så homogena nej, rollspelare måste ju ha fantasi och det visar många rollspel att vi har också. Vad skulle det finnas för andra genrer som inte går att blanda till med de fura grunderna?

/Balderk

Eksem

Champion
Git down, git on up

Mmm, det kommer vara såå grymt det spelet! Jag ser det redan framför mig: "You can't even get a money-making bitch!", "Im a victim brother, Im a victim of four hundred years of conditioning...", "She's to fat to fuck, all she can do is suck" osv osv.

Det roligaste kommer vara att sätta ihop soundtracket till spelsessionerna! Det är givetvis fusk att spela Superfly rakt av.