Säg till om jag är för luddig. Jag känner själv att jag snurrar upp mig lite.
Äh, jag läste ditt inlägg rätt slarvigt också.
Min funderingar sträckte sig först och främst mot hur villiga vi är att ta till oss en ny genre. Hur mycket kan man tänja på fantasy innan det blir en flopp (rent försäljningsmässigt alltså).
Jag tror att man kan töja rätt mycket. Om man bara ser till försäljning ska man nog skriva d20 produkter. Men om man är villig att riskera lite så kan man nog töja rätt långt på fantasyns gränser. Gör man det bra går man nog inte omkull direkt i alla fall. Men ärligt talat så vet jag inte så mycket om just detta. Jag tror man kan blanda lite mellan olika genrer och få ett bra resultat, jag tror också att man måste våga göra annat än standardfantasy eftersom standardfantasyn redan har stor titlar som folk hellre köper än något nytt litet spel. Om man inte vill göra d20 produkter så är nog den största (enda?) chansen man har att göra något unikt. Man kan göra något unikt inom fantasyns ramar men som folk ändå inte sett förr eller något nytt där man blandar lite mellan fantasy/skräck/sf/historiska rollspel (? lite svårt att blanda in nått i historiska rollspel kanske?) och får en alldeles egen subgenre. Om man gör detta på ett bra sett så kan man nog klara sig. Men det är ju för visso inte alls säkert.
Chronopia gick ju omkull. Jag har iofs aldrig spelat det, men jag tror inte att det gick omkull för att det var ett dåligt spel, utan snarare att det bröt mot för många oskrivna regler om hur fantasy "skall" vara.
Jo, det var väl lite nyskapande. För min del tyckte jag jag att staden var alldeles för stor. Det var lite svårt att förstå hur den funkade rent praktiskt, vilket gjorde den otrovärdig (vilket jag tidigare har förklarat gör spelupplevelsen mindre bra, vi skämtade en hel del om Chronopia vilket var döden för seriöst spel i staden). Så (när vi spelade det i femman sexan, vilket är 6-7 år sedan) spelade vi knappt i staden utan vi körde typ Ereb altor stuk i stället och gick ut utanför staden på mer ordinarie fantasyäventyr (för 11-12 åringar alltså). Och det bevisar ju att ja, det kanske tänjde på gränserna för mycket. Eller så var det för att det var Drakar och Demoner och idéen att bara spela i en stor stad hela tiden stred för mycket mot DoDs tradition. Jag tror det är lättare att tänja på gränserna om man inte har någon tidigare version eller tradition att ta hänsyn till. Man måste börja på ny kula.
/Balderk