Nekromanti De fyra genrerna

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Min funderingar sträckte sig först och främst mot hur villiga vi är att ta till oss en ny genre. Hur mycket kan man tänja på fantasy innan det blir en flopp (rent försäljningsmässigt alltså). Chronopia gick ju omkull. Jag har iofs aldrig spelat det, men jag tror inte att det gick omkull för att det var ett dåligt spel, utan snarare att det bröt mot för många oskrivna regler om hur fantasy "skall" vara.

Säg till om jag är för luddig. Jag känner själv att jag snurrar upp mig lite.

/Vulf

Helmgast
Hur mycket kan man tänja på fantasy innan det blir en flopp (rent försäljningsmässigt alltså).
DoD 4 gick ju i graven det med, för att det sålde för dåligt. Därav Chronopias existens. Och Viking bröt ju inte mot genren 'historiska spel'. Trots det så gick det omkull.

Ergo: Det där med genrer handlar inte bara om försäljning.

Vitulv

Ergo: Det där med genrer handlar inte bara om försäljning.
Nä, det har jag inte påstått heller. Men jag tror att det kan vara en del av det.

/Vulf

Balderk

Swashbuckler
Säg till om jag är för luddig. Jag känner själv att jag snurrar upp mig lite.
Äh, jag läste ditt inlägg rätt slarvigt också.

Min funderingar sträckte sig först och främst mot hur villiga vi är att ta till oss en ny genre. Hur mycket kan man tänja på fantasy innan det blir en flopp (rent försäljningsmässigt alltså).
Jag tror att man kan töja rätt mycket. Om man bara ser till försäljning ska man nog skriva d20 produkter. Men om man är villig att riskera lite så kan man nog töja rätt långt på fantasyns gränser. Gör man det bra går man nog inte omkull direkt i alla fall. Men ärligt talat så vet jag inte så mycket om just detta. Jag tror man kan blanda lite mellan olika genrer och få ett bra resultat, jag tror också att man måste våga göra annat än standardfantasy eftersom standardfantasyn redan har stor titlar som folk hellre köper än något nytt litet spel. Om man inte vill göra d20 produkter så är nog den största (enda?) chansen man har att göra något unikt. Man kan göra något unikt inom fantasyns ramar men som folk ändå inte sett förr eller något nytt där man blandar lite mellan fantasy/skräck/sf/historiska rollspel (? lite svårt att blanda in nått i historiska rollspel kanske?) och får en alldeles egen subgenre. Om man gör detta på ett bra sett så kan man nog klara sig. Men det är ju för visso inte alls säkert.

Chronopia gick ju omkull. Jag har iofs aldrig spelat det, men jag tror inte att det gick omkull för att det var ett dåligt spel, utan snarare att det bröt mot för många oskrivna regler om hur fantasy "skall" vara.
Jo, det var väl lite nyskapande. För min del tyckte jag jag att staden var alldeles för stor. Det var lite svårt att förstå hur den funkade rent praktiskt, vilket gjorde den otrovärdig (vilket jag tidigare har förklarat gör spelupplevelsen mindre bra, vi skämtade en hel del om Chronopia vilket var döden för seriöst spel i staden). Så (när vi spelade det i femman sexan, vilket är 6-7 år sedan) spelade vi knappt i staden utan vi körde typ Ereb altor stuk i stället och gick ut utanför staden på mer ordinarie fantasyäventyr (för 11-12 åringar alltså). Och det bevisar ju att ja, det kanske tänjde på gränserna för mycket. Eller så var det för att det var Drakar och Demoner och idéen att bara spela i en stor stad hela tiden stred för mycket mot DoDs tradition. Jag tror det är lättare att tänja på gränserna om man inte har någon tidigare version eller tradition att ta hänsyn till. Man måste börja på ny kula.

/Balderk

Vitulv

Japp, japp, japp och japp. Jag håller med om allt du skriver. :gremsmile:

/Vulf

L337

Warrior
Soundtracket

I Interstate 76 är det typ funk musik så det soundtracket borde väl funka.

Johan K

Gammal & dryg
Varför är det så begränsat? Är vi rollspelare en hyfsat homogen grupp som har dessa genrer som intressen? Finns det inga andra genrer som skulle vara intressanta för oss? Inom litteratur och film finns det ju fler saker att välja mellan. Varför inte bland rollspel?

Bra fråga !
För min del så är jag mer än villigt att testa fler genrer. Sånt är ju bara skoj ju ! För min delså skulle jag vilja speal lite mer udda genrer eller iaf sådana som man inte spelar så ofta.