De nya rollspelsboxarna är alldeles för små!

rollspelspiraten

Swordsman
Jag inventerade mina rollspelsgrejor för någon vecka sedan för att se vart på den där skalan jag låg.
Hur som haver, efter den glädjerika inventeringen så kickar mitt ordningssinne in och jag tänker att jag ska såklart samla alla mina supplement, äventyr och extragrejs på ett och samma ställe. Så allt som har med Alien att göra samlas i Alien-boxen osv. Men döm om min förvåning när jag inser att core rulebook inte får plats i starter set-boxen? Huh? Varför inte? Lätt en miss...

Men nähä serru, det är fasen ingen miss. Detta är tydligen den nya given. Stafinder core rulebook får inte plats i beginners set-boxen. Hull Breach vol.1 får inte plats i Mothership-boxen osv osv...vad händer? Har det blivit så jäkla dyrt att tillverka boxar att man gör dem 10% (?) mindre för att spara kulor? Kan någon förklara för jag greppar det inte riktigt.

Zeedox

Hero
Tragedi!

Svärdets Sång-böcker får i varje fall plats i sin egna box, så det verkar inte vara något kategoriskt för Ligan...

Brödbane

Kristallkrönikör
Krympflation!

Men mer allvarligt så har det nog att göra med att standardlösningarna som olika tryckerier har.
Det här är 95% killgissning men tryckerier generellt har nog inte tänkt att folk kombinera de olika produkterna i vanliga fall. Att ha blandade typer av produkter i samma serie är väl inte supervanligt i andra branscher än rollspelsbranschen.
Så vill man ha allt-i-ett lösningar för både starterset och core rules så behöver man antagligen specialbeställa, vilket gör grejer dyrare.

rollspelspiraten

Swordsman
Krympflation!

Men mer allvarligt så har det nog att göra med att standardlösningarna som olika tryckerier har.
Det här är 95% killgissning men tryckerier generellt har nog inte tänkt att folk kombinera de olika produkterna i vanliga fall. Att ha blandade typer av produkter i samma serie är väl inte supervanligt i andra branscher än rollspelsbranschen.
Så vill man ha allt-i-ett lösningar för både starterset och core rules så behöver man antagligen specialbeställa, vilket gör grejer dyrare.
Din vanliga gissning (ordet killgissning kan vi diskutera i en annan tråd;):LOL:) är nog helt korrekt skulle jag tro. Jag tänker också att tryckerier, om det är dem som tillverkar boxarna, har sina standard boxar.

Rickard

Urverk speldesign
Men nähä serru, det är fasen ingen miss. Detta är tydligen den nya given. Stafinder core rulebook får inte plats i beginners set-boxen. Hull Breach vol.1 får inte plats i Mothership-boxen osv osv...vad händer? Har det blivit så jäkla dyrt att tillverka boxar att man gör dem 10% (?) mindre för att spara kulor? Kan någon förklara för jag greppar det inte riktigt.
Jag blir alltid så imponerad när brädspel (som ex Dominion) har extra plats i lådan för expansioner.

Något jag insett bara för någon vecka sedan är att locket i lådan behöver faktiskt inte sjunka ända ned till botten av kartongen. :p

rollspelspiraten

Swordsman
Jag blir alltid så imponerad när brädspel (som ex Dominion) har extra plats i lådan för expansioner.

Något jag insett bara för någon vecka sedan är att locket i lådan behöver faktiskt inte sjunka ända ned till botten av kartongen. :p
Så är ju boxarna från Äventyrsspel. Där får ju kampanjer och äventyr, beroende på hur mycket man har såklart, plats i boxen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Här är det med deras andra rollspel? För böckerna plats i boxarna?
I Coriolis får böckerna plats i boxen. Möjligen undantaget SL-skärmen som kanske är någon milimeter för lång (kommer inte ihåg och orkar inte resa mig just nu XD).

Fast det är många tjocka böcker så klart, så man får välja vilka man vill stuva ner där.

JohanL

Champion
Tacka vet jag Khelataar! :) Enorm box med litet häften som skramlade i den! Man får ned det mesta (allt?) publicerat material i den lådan!

JohanL

Champion
Favoritexemplet från krigsspelssidan är Flat Top. Den slimmade boxen bågnade litet inifrån redan när man köpte det, och alla kungens hästar och alla kungens män skulle inte kunna få ned spelet i lådan igen när man punchat brickorna. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Möjligen undantaget SL-skärmen som kanske är någon milimeter för lång
Jag tror jag blandade ihop det här med DoD-skärmen.

Rätt säker på att Coriolis-skärmen går ner i lådan (men pinsamt nog vet jag inte var jag har min coriolislåda just nu). DoD-skärmen är dock typ 1 milimeter för stor. Den går att få ner, men det här hopplöst att få ut den igen i så fall.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte riktigt om jag innan den här tråden fattat att man förväntades få plats med allt till ett spel i boxen. Jag har nog bara tänkt att box var ett praktiskt sätt att kunna skicka med allt man behöver för att kunna spela – dels få med tärningar, dels kunna dela upp "grundboken" i mer lätthanterliga häften. När Mothership lät en köpa en extrabox för att lägga böcker i tyckte jag mest det var en smart bonus…

Men där ser man. Jag kom ju in i hobbyn efter boxarnas (förra?) storhetstid, det fanns ju aldrig någon Mutant Chronicles-box så att säga. Man lär så länge man lever!

Trångmål

Veteran
Min pet peeve är annars Dod23-boxen, som är så tight i B*H-mått att det inte går att plocka ut en sak i taget utan man måste vända lådan upp och ner och stjälpa ut allting.
Jag håller med. Hade de bara gjort den lite högre hade man dessutom kunnat lägga ner ett A4 ark utan att vika det.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker om när spel (eller verktygslådor) skickar med skumfolie som fyller upp död yta, antingen i kortfack eller får tärningar i rännor att sitta bättre när rännan i sig är några centimeter extra än vad tärningarna tar upp plats.

rollspelspiraten

Swordsman
Jag vet inte riktigt om jag innan den här tråden fattat att man förväntades få plats med allt till ett spel i boxen. Jag har nog bara tänkt att box var ett praktiskt sätt att kunna skicka med allt man behöver för att kunna spela – dels få med tärningar, dels kunna dela upp "grundboken" i mer lätthanterliga häften. När Mothership lät en köpa en extrabox för att lägga böcker i tyckte jag mest det var en smart bonus…

Men där ser man. Jag kom ju in i hobbyn efter boxarnas (förra?) storhetstid, det fanns ju aldrig någon Mutant Chronicles-box så att säga. Man lär så länge man lever!
För min del har jag ingen förväntan att Allt ska få plats i boxen. Till exempel så får jag definitivt inte plats med allt som jag har till "barnrollspelet" Äventyr. Men lätt mer än hälften av allt jag har vilket är fint. När det gäller boxarna till Mothership tänkte jag trots allt i min enkelthet att man skulle få plats med Hull Breach-böckerna, men tji fick jag. Jag kanske bara är jäkligt krävande som kund?