Nekromanti De odödliga (spelkoncept)

Man Mountainman

Storsvagåret
(nej, det är inte "Highlander")

Jag slänger fram ett spelkoncept jag klurat lite på här, så får vi se om någon har något intressant att säga.

DE ODÖDLIGA

Historia

Uppgången fram till 2300. Under den här perioden utför mänskligheten storverk efter storverk. Den för oss intressantaste prestationen är dock när man år 2014 skapar en metod att ge människan evig ungdom, som snart kom att tillämpas vid samtliga födslar i den rika världen. Vid erans slut så är i princip alla människor välsignade med denna gåva. De sista hundra åren är rymdfärdernas tidevarv.
Förfallet: 2300-2500: något gör att människorna inte längre kan hålla samman allt som de åstadkommit. Den mänskliga civilisationen börjar långsamt kollapsa, i början långsamt, sedan allt snabbare. Man glömmer bort det eviga livets hemlighet, men de personer som redan är begåvade med evig ungdom fortsätter förstås att leva. Större delen av dessa odödliga dör dock av icke-naturliga orsaker.
Kaoset: 2500-2600, mänskligheten ligger nu på sin botten under en 100 år lång tidsperiod av blod och död som slutar när det helt enkelt inte finns tillräckligt med människor för att någon ska kunna fortsätta strida. När kaoset tar sin början finns det fortfarande relativt många odödliga kvar i livet, men de flesta dör under den här tidsperioden.
Återhämtningen: 2600-2814, människan börjar återskapa sitt samhälle utan något annat än fragmentariska minnen av föregående tidsperioder. År 2814 är den teknologiska och samhällsmässiga nivån att jämföra med tidig europeisk medeltid. Endast några få odödliga finns kvar, men 800 år av kamp har gjort dem härdade. De är alla livsfarliga krigare och deras skicklighet med vapen kombinerat med deras oöverträffade kunskap om de gamla tiderna gör dem respekterade och fruktade överallt.

De odödligas tillvaro: När man har levt i 800 år kan det vara svårt att identifiera sig med sina mer kortlivade artfränder. De odödliga har därför en tendens att ty sig till varandra; en odödligs sociala liv kretsar främst kring andra odödliga, med de dödligas samhälle mest som en slags fond. Det är dock oundvikligt att det uppstår konflikter mellan så mäktiga individer, och fiendskapen mellan rivaliserande odödliga är lika bitter som vänskapsbanden mellan dem kan vara starka.

Dödliga människor fruktar med rätta de odödliga. Denna fruktan kan lätt omvandlas till hat, och en odödlig är aldrig säker bland dödliga. Det är tur att de odödliga har reflexer och stridsfärdigheter som vida överstiger vad en dödlig kan hoppas på att uppnå medan han har ungdomen i behåll. Om tillräckligt många sluter sig samman, eller om den odödlige är trött eller skadad, eller om de helt enkelt nyttjar en smula list och förräderi, så kan de dödliga dock ha ihjäl en odödlig. Därför är odödliga mycket misstänksamma mot dödliga och föredrar att hålla sig till sin egen sort. Odödliga föredrar också att resa i grupp. Naturligtvis kan man inte direkt se på en odödlig att han är odödlig; men de flesta odödliga är välkända ansikten i sina hemtrakter. Många odödliga använder sig därför av olika slag av förklädnader varje gång de befinner sig bland folk.

På vissa ställen styr odödliga över nationer. De flesta av dem reser dock omkring i små grupper och hyr ut sina tjänster till högstbjudande för att få mat i magen. Vissa odödliga försöker slå sig ned och bedriva jordbruk; vissa lyckas, andra faller offer för dålig grannsämja.

Konflikter mellan de odödliga präglas av ett strängt hedersbegrepp i kombination med en utstuderad ritualism. Strid odödliga emellan får endast ske i duellform. En odödlig sätter sin heder gentemot andra odödliga betydligt högre än alla eventuella förbund med dödliga, vilket mer än en dödlig arbetsgivare har blivit varse och stört sig på, när hans odödlige legosoldat vägrar att delta i planer som denne uppfattar som ”ohederliga”.

I övrigt kan odödliga främst beskrivas som ”nostalgiska”. De håller fast vid sina minnen av svunna tider. Dessa minnen har dock ofta blivit en smula suddiga med åren och ibland kan de blanda ihop fakta. Odödliga försöker dock bete sig som de alltid har gjort. En människa från vår tid som färdades till 2814 träffade en person som odödliggjorts 2014 skulle inte tycka att hans beteende var särskilt mycket annorlunda än hans eget; den odödlige har samma värderingar, samma smak och samma ”upplysta” uppfattning om världen som dagens människa. Först efter ett tags umgänge skulle människan från våra dagar inse att den odödliges beteende helt klart präglats av hans långa liv.

Landet är en oidentifierbar del av vår jord. Det är vidsträckt och bergigt, med kala bergstoppar och skogsbeklädda dalar. Här härskar lokala krigsherrar över statsstater. Här och var finns större riken som omfattar flera städer. Krig mellan statsstaterna är inte ovanligt, men tenderar att ta sig formen av plundringståg snarare än regelrätta erövringar, eftersom terrängen gör det svårt att hålla samman ett större rike.

Landet är stort och den kulturella heterogeniteten är ganska omfattande, men det finns vissa gemensamma nämnare; levnadsförhållanden och klimat har gjort folket hårdfört. På landsbygden är det gamla tiders hedersideal som råder, i städerna tror man istället på den lokale härskarens förmåga att med vapenmakt hålla lag och ordning. Handelsmän och andra kringstrykare ses allmänt som skummisar: att färdas på vägarna är inget som hederligt folk ägnar sig åt. Det finns även en omfattande religiositet som främst baserar sig på den gamla tidens alla mysterier.

Teknologi: Vad gäller den gamla tiden så är inte de odödliga den enda kvarlevan från dessa tider. Kvarlevor av gammal teknologi finns överallt; främst i ägo hos herremän och odödliga. Stycken av gammal teknologi utgör riktiga skatter och kan med rätta ge upphov till långdragna släktfejder och våldsamma plundringståg. Även om det finns dödliga människor som ägnar hela sina liv åt att försöka lära sig hur man använder gammal teknologi så är det de odödliga som är teknologins mästare; de har liksom vanan inne. De som äger gammal teknologi värderar därför de odödliga högt.

Vapenteknologi är förstås den av den gamla tidens skatter som uppskattas allra mest. Handeldvapen finns det ganska många av; men det är desto större brist på kulor. Då råder det större efterfrågan på rymdålderns laservapen. Vid slutet av Uppgångens era så var i princip alla tekniska föremål utrustade med inbyggda kvantmotorer som förmådde utvinna energi ur ”ingenting”. Det betyder att om man hittar ett fortfarande funktionsdugligt föremål från 2300 så finns det ingen risk att bensinen har tagit slut. Teknologiska föremål har dock en tendens att gå sönder och det finns väldigt få möjligheter att utöva underhåll under rådande omständigheter. Därför är man mycket försiktig med de prylar man äger; om de går sönder så har man förlorat dem.

Det mest fruktade och eftertraktade vapnet man kan komma över år 2814 är de stora robotiserade stridsrustningar som var populära under 2200-talet. Iklädd en dylik är en odödlig nästan osårbar. Kejsar Titunio, den dödlige härskaren över ett vidsträckt rike i nordost, har i sin sold den odödlige krigaren Paloza Navarro som, när denne skrudat sig i kejsarens 6 meter höga stridsrustning, besegrat hela arméer. Kejsaren är dock rädd att hans dyrbara rustning skall gå sönder, varför han är mycket försiktig med att använda den.

Äventyr: rollpersonerna är, inte helt förvånande, odödliga, och spelet går ut på att de odödliga sysselsätter sig med sådant som odödliga ägnar sig åt, nämligen att resa runt och slåss, umgås med andra odödliga, föra vendettan mot andra odödliga, bli inblandade i krig och konflikter och i allmänhet göra helt vardagliga saker som råkar ha enorm inverkan på samhället runtomkring dem.

Stil och teman: striderna ska vara animeskt överdrivna och de odödliga är verkligen övermänskligt bra och dessutom begåvade med mer eller mindre vansinniga specialstilar. I övrigt är spelet rätt jordnära.

Ett centralt tema är någon slags ”kulturkrock”. De odödliga är evigt unga och har i grund och botten samma värderingar som ungdomar från vår tid. De finner plötsligt (well…) att de är huvudpersoner i någon slags medeltida drama. Samtidigt är de hundratals år gamla och besitter kunskap och levnadsvisdom som de dödliga bara kan drömma om. De odödliga har verkligen inte särskilt mycket gemensamt med de dödliga människor vars samhälle de lever i.

Ett annat tema är att konflikterna i första hand ligger på individskala. Det rör sig inte om några storskaliga krig där den enskilde individen bara är ett kugghjul i maskineriet: de odödliga är verkligen förmögna att göra skillnad, och deras konflikter är betydelsefulla för den värld de lever i.

Mörker

Warrior
Intressant, det skulle bli en smått postapokalyptisk värld... vilket är ganska intressant då de oftast har något väldigt eget.

Sodivra

Champion
Visst är det intressant - Upphöjda varelser och postapokalyps är bägge bra spelkoncept som nästan automatiskt genererar äventyrliga och intressanta situationer.

Sedan hänger det väl på hur du nischar spelet - Jag behöver inte ett nytt Vampire eller Tribe 8. Det jag lite fick känslan av var en värld som verkligen är medeltida, med de magiska artefakterna ersatta med ytterst sällsynta historiska lämningar, och vandrande gudar/monster ersätta med de odödliga. Det skulle kunna vara riktigt fräscht att spela - De flesta postapokalyptiska spel placerar sig i någon västern/skrotindustrialism-crossover. (Mutant är ju västern/industrialism, Fallout och Mad Max är västern med en massa skrot och maskiner, Tribe 8 är västernfantasy med skrot och punk..)

Egentligen så blir jag mest sugen på att spela vanliga människor i den här världen, men ifall vi snackar om strider i stil med "Vargarnas Pakt" med stavar och rockar och hoppande och plisk och pläsk i regnet så låter det fräscht. Jag attraheras också mer av tanken på att påverka världen genom ett djärvt äventyrarsällskap, a la Sagan om Ringen, än av tanken på att styra den i intriger, a la Vampire. Lite klyschigare så kanske, men jag gillar tanken på odödliga som främmande vandrare - Vilket ju förstås passar väl in på din bild av dom som alienerade. Även om lokala härskare eller sura män som studerar inlåsta i torn också funkar som odödliga - Du får väl hitta ditt eget fokus och avvägning.

Ångestodödliga som beklagar sig över tiden som inte kommer igen känns lite klyschigt, men konservativa odödliga som pratar på ålderdomligt dialekt är okej, iallafall som det känns nu. Kommer du att utveckla konceptet mer? Posta gärna igen då!

Synd att du inte fick så mycket respons, men ifall du någonsin skulle bli sugen på att spelleda det så skulle jag ställa upp på att spela, utan tvekan.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det jag lite fick känslan av var en värld som verkligen är medeltida, med de magiska artefakterna ersatta med ytterst sällsynta historiska lämningar, och vandrande gudar/monster ersätta med de odödliga. Det skulle kunna vara riktigt fräscht att spela

Jo. Jag har ju ett annat spelkoncept, någon slags indisk fantasy där gudarna går omkring bland människorna. Det handlar om mäktiga väsen som spelar sina spel bland de vanliga människorna på ett sätt som påminner väldigt mycket om de odödliga. Så parallellen är befogad. Det är väl min ”grej” eller nåt. :gremtongue:

Just nu brottas jag väl mest med hur ”flippad” världen ska vara. Jag vill inte ha något som är allt för slätstruket, enhetligt, ”gröt i stövlarna”-medeltidsartat, utan vill gärna ha lite flippad variation, utrymme för sköna avarter och konstigheter; ett rövarband som leds av ett gitarrplinkande metallica-fan som slåss med dubbla stridsgissel, en mur som går rätt genom landet och bevakas av en mystisk munkordern som tar tull av alla som passerar den, en stad känd för sina vilda fester, en annan stad känd för att alla invånare är tjuvar, en djup sjö bland bergen där läskiga monster ruvar, ett högt berg vars topp ingen nått men som sägs härbärgera en fruktansvärd hemlighet.

De flesta postapokalyptiska spel placerar sig i någon västern/skrotindustrialism-crossover.

Jepp, och den där klassiska postapokalyptiska stämningen som skapats av Mad Max vill jag inte ha något att göra med i det här konceptet. Postapokalypsen är väl egentligen mest ett sätt att förklara de odödligas närvaro; de odödliga är primära, apokalypsen sekundär.

ifall vi snackar om strider i stil med "Vargarnas Pakt" med stavar och rockar och hoppande och plisk och pläsk i regnet så låter det fräscht.

Jag borde verkligen se ”Vargarnas pakt” någon gång :gremtongue:.

Jag attraheras också mer av tanken på att påverka världen genom ett djärvt äventyrarsällskap, a la Sagan om Ringen, än av tanken på att styra den i intriger, a la Vampire.

Min bild är en av odödliga som står ovanför/utanför samhället snarare än att vara en integrerad del av den, men det borde förstås gå att variera. De odödliga kan fortfarande få barn, så det borde såklart inte vara otänkbart med någon mäktig odödlig krigsfurste som härskar över ett rike bestående av sina många ättlingar, men det är inte ett koncept jag är särskilt intresserad av. Däremot borde de odödligas roller kunna varieras ganska mycket inom den generella ram som deras utanförskap utgör.

Ångestodödliga som beklagar sig över tiden som inte kommer igen känns lite klyschigt, men konservativa odödliga som pratar på ålderdomligt dialekt är okej, iallafall som det känns nu.

:gremsmile:. Jag är nog främst inne på odödliga som är individer. Det känns liksom mer realistiskt än att som är likadana hela bunten :gremtongue:. Det kommer alltså att finnas rum för såväl ångest som konservativism, allt efter tycke och smak.

Kommer du att utveckla konceptet mer?

Just nu känns det i alla fall som att jag har lite mer att suga ur det här konceptet innan jag lägger det på ointressets dammiga hylla. Jag leker till exempel med tanken på en anpassad d20-version.

ifall du någonsin skulle bli sugen på att spelleda det så skulle jag ställa upp på att spela, utan tvekan.

Som många av mina idéer så är ”de odödliga” ett koncept skapat för kampanjspel, vilket ju är lite dumt eftersom jag förmodligen aldrig kommer att få möjlighet (eller ha tålamod) att spelleda en längre kampanj. Men visst, nåt litet äventyr ska man väl kunna svänga ihop vid tillfälle. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Jag vill inte ha något som är allt för slätstruket, enhetligt, ”gröt i stövlarna”-medeltidsartat
Synd, det var det jag gillade. Ja, inte stövelgröten, utan en värld som har korn av mystisk magi snarare än flippade avarter. Men du kanske kan övertga mig. Partyhistorik a la Trigun (gigantiska busar terroriserar nejden) kan vara kul.

Jag är nog främst inne på odödliga som är individer.
Tolka inte in för mycket i mitt svar.. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Synd, det var det jag gillade. Ja, inte stövelgröten, utan en värld som har korn av mystisk magi snarare än flippade avarter.

Nä, som sagt, det råder en viss konflikt på det området i min egen hjärna också. Å ena sidan blir ett allt för flippat spel gärna lite svårt att ta på allvar. Å andra sidan är det rätt trist med en allt för slätstruken värld. Speciellt att skriva den/skriva historier till den.

Men du kanske kan övertga mig. Partyhistorik a la Trigun (gigantiska busar terroriserar nejden) kan vara kul.

Vi får la se. Framför allt gäller det att hitta någon slags tema i det flippade, antar jag, så att det känns befogat och inte bara blir omotiverade utbrott av missriktad kreativitet.

Tolka inte in för mycket i mitt svar..

Suh, YES SUH!

Sodivra

Champion
Nä, som sagt, det råder en viss konflikt på det området i min egen hjärna också. Å ena sidan blir ett allt för flippat spel gärna lite svårt att ta på allvar. Å andra sidan är det rätt trist med en allt för slätstruken värld. Speciellt att skriva den/skriva historier till den.
Ironiskt nog så tyckte jag det kändes fräschare med ett rollspel som inte var så jävla fantastiskt. :gremwink:

Framför allt gäller det att hitta någon slags tema i det flippade, antar jag, så att det känns befogat och inte bara blir omotiverade utbrott av missriktad kreativitet.
Excentriska odödliga kändes som ett rätt bra tema, eller kanske excentriska odödliga + gamla varelser som börjar vakna, eller excentriska odödliga + obskyra sällskap.. Fast inte alla tre. Eller jag vet inte, egentligen.

Suh, YES SUH!
Jag försökte göra ett svar som inte var mästrande, men det gick inte. Förlåt, Dnalor.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ironiskt nog så tyckte jag det kändes fräschare med ett rollspel som inte var så jävla fantastiskt.

Just typiskt! Alla andra får göra superknasiga rollspel med zeppelinare och allt möjligt, och så tvingas jag göra de lågmälda, jordnära rollspelen. :gremgrin:

Jag försökte göra ett svar som inte var mästrande, men det gick inte. Förlåt, Dnalor.

Pah! Tro inte att jag låter mig mästras av en luden liten göteborgare som du.

Får man fråga om det blivit något av det hela?
Jag måste säga att det låter som ett underbart roligt koncept.

Som vanligt attraheras jag av chansen att vara "bättre" än genomsnittsmänniskan. Något som kanske får mig att verka som en powerplayer för vissa.

Som det ser ut blir det en del som Skymningshem, där en tekonologiskt framstående civilisation har dukat under, och återgått till en medetida sådan. Kanske skulle du rensa undan allt skrot och skräp, låta människan återuppbygga i obebyggda områden, istället för i skrotfästen.

De odödliga är ju självklart mer intresserade av hur de ska använda sina nästan magiska förmågor (alltså kunskapen om hur man trycker på en avtryckare) till att ha roligt. Vi ska ju ändå ha folk i övre tonåren här, inte några tråkiga elitmilitärer utan kapialistungar som överlevt ett världskrig.

Och en sista sak, om du inte tänkte göra något åt det, får jag låna konceptet? :gremgrin:

EDIT: Tror inte att jag skrev direkt något nytt, men detta är ganska mycket hur jag tolkar din idé, hur dens er ut i mitt huvud.

Man Mountainman

Storsvagåret
Får man fråga om det blivit något av det hela?

Haha! Vad tror du om mig, egentligen? Det är ju bara nån vecka sen jag postade inlägget

Jag måste säga att det låter som ett underbart roligt koncept.

Kul! Man tackar!

Kanske skulle du rensa undan allt skrot och skräp, låta människan återuppbygga i obebyggda områden, istället för i skrotfästen.

Arkitektur och allmän estetik ska helt klart vara "medeltid" snarare än "Mad Max"

De odödliga är ju självklart mer intresserade av hur de ska använda sina nästan magiska förmågor (alltså kunskapen om hur man trycker på en avtryckare) till att ha roligt. Vi ska ju ändå ha folk i övre tonåren här, inte några tråkiga elitmilitärer utan kapialistungar som överlevt ett världskrig.

Tja, du har rätt i att en viktig aspekt av konceptet är att huvudpersonerna inte bara lever för evigt, utan att de är evigt unga (det kanske var därför civilisationen gick under, förresten :gremtongue:), men det blir nog mer ungdomens (upplevda eller verkliga) utanförskap som jag kommer att lägga fokus på, inte dess partyanda.

Och en sista sak, om du inte tänkte göra något åt det, får jag låna konceptet?

Du får väl låna det bäst du vill, men jag uppskattar förstås om du avhåller dig från att publicera något tills jag bestämt mig för huruvida jag ska vidareutveckla det.

Du får väl låna det bäst du vill, men jag uppskattar förstås om du avhåller dig från att publicera något tills jag bestämt mig för huruvida jag ska vidareutveckla det.

Då låter jag dig ta hand om det först. Om det inte skulle bli något kan du ju alltid höra av dig :gremwink: