Jag har spelat med två olika grupper och i båda grupperna har stora resar som kan leverera stor skada och ta mycket stryk varit de viktigaste karaktärerna. Utan dem hade båda grupperna sannolikt åkt på betydligt mycket mer stryk.
Däremot har de lärda, antingen magiker, häxjägare och dylikt inte bidragit lika mycket vilket är lite tråkigt.
En sak som vi noterat är att de "lärda" ofta satsat på en offensiv magisk förmåga tillsammans med en grad i magikerskolor eller eventuellt en bastardmagiker med någon stridrelaterad förmåga.
Ingen har valt "Lärd", "Häxsyn" eller några andra sådana förmågor. När vi sedan spelat har de stått som fån framför magiska dörrar, runor och kilskrifter. Även om de är erkända magiker i Ordo Magicas, vilka verkar inrikta sig nästan uteslutande mot utforskning av Davokar, kilskrifter och magiska artefakter, kan de inte ens identifiera kilskriften som Symbarisk utan "Lärd". De kan inte känna igen ett föremål som magiskt, trots att de sannolikt sett flera såna föremål på gillet.
Vi har diskterat detta inom gruppen och vi vill ändra på det här på något vis. Har man studerat hos ett magikergille ska man kunna känna igen skrifter på olika språk, känna igen Symbariska/barbariska föremål. Med hjälp av kataloger, uppslagsverk och beskrivningar kunna tyda och tolka olika symboler. I "Döda drömmar grav" vandrar de förvirrade runt och får läsa anteckningar från andra i OM som tytt mosaiker och runor.
Men samtidigt får det inte bli för lätt. Så en tanke är att utan hjälpmedel kan man till exempel identifiera kilskrift och värdefulla föremål från den Symbariska eran, men inte tyda eller förstå vilka krafter som finns i föremålen. Har man däremot med sig en ordbok kan man tyda vanliga tecken, men kanske inte kunna läsa ut namn och platser.
Men om man har förmågan Lärd kan man tyda dem utan att behöva ha med sig ordböcker osv.
Vad tycker ni? Borde man som någon som spelar "utbildad" ha valt "Lärd" direkt? Borde man "få" förmågan när man spelar typ Ordo Magica magiker?
Däremot har de lärda, antingen magiker, häxjägare och dylikt inte bidragit lika mycket vilket är lite tråkigt.
En sak som vi noterat är att de "lärda" ofta satsat på en offensiv magisk förmåga tillsammans med en grad i magikerskolor eller eventuellt en bastardmagiker med någon stridrelaterad förmåga.
Ingen har valt "Lärd", "Häxsyn" eller några andra sådana förmågor. När vi sedan spelat har de stått som fån framför magiska dörrar, runor och kilskrifter. Även om de är erkända magiker i Ordo Magicas, vilka verkar inrikta sig nästan uteslutande mot utforskning av Davokar, kilskrifter och magiska artefakter, kan de inte ens identifiera kilskriften som Symbarisk utan "Lärd". De kan inte känna igen ett föremål som magiskt, trots att de sannolikt sett flera såna föremål på gillet.
Vi har diskterat detta inom gruppen och vi vill ändra på det här på något vis. Har man studerat hos ett magikergille ska man kunna känna igen skrifter på olika språk, känna igen Symbariska/barbariska föremål. Med hjälp av kataloger, uppslagsverk och beskrivningar kunna tyda och tolka olika symboler. I "Döda drömmar grav" vandrar de förvirrade runt och får läsa anteckningar från andra i OM som tytt mosaiker och runor.
Men samtidigt får det inte bli för lätt. Så en tanke är att utan hjälpmedel kan man till exempel identifiera kilskrift och värdefulla föremål från den Symbariska eran, men inte tyda eller förstå vilka krafter som finns i föremålen. Har man däremot med sig en ordbok kan man tyda vanliga tecken, men kanske inte kunna läsa ut namn och platser.
Men om man har förmågan Lärd kan man tyda dem utan att behöva ha med sig ordböcker osv.
Vad tycker ni? Borde man som någon som spelar "utbildad" ha valt "Lärd" direkt? Borde man "få" förmågan när man spelar typ Ordo Magica magiker?