Nekromanti De riktigt stora projekten

G

Guest

Guest
Och nu, slutligen; hur skulle du utforma dina drömmars kreation, om du skulle göra det i klass med de största produktionerna?
Jo då gäller det att planera så långt fram i tiden så vissa saker blir möjliga, lysande plast närmare bestämt, för mitt technothriller spel (det kommer inte bli klart tidigare endå).

Sidor i OH-films konsistens men vita, svart tryck, layout liknande Jane's helikoptermanualer, få om några bilder.
Pärmar i vikt och nitat aluminium (stål och titan går också bra) där nitarna är i formen popnitar och vikningen så att kanterna på pärmen är mjukt rundade och kanterna på plåten in mor "papprena".
Ett fast bokmärke i plast med små inhysta lys dioder omväxlande Magenta, Neon grön och Cyan, där färgerna som lyser skiftar mjukt (M-N-C-M...).
Medföljande exempel av hur lagringsmedia för data överföring ser ut är i ett specialfack i bakre pärmen.
På kortsidan av pärmen är det ingraverat en streckkod som säger spelets namn i gemener digitalt där 0 är mellanrum 1 är a 2 är b osv.
Under detta är det samma titel i hexadecimalt utförande.

Det andra rollspelet jag kan tänka mig att göra klart är mitt down to earth cyber-steam-punk med stora inslag av avel.
Det ska ha samma plåt till pärmar fats med sådana nitar man nitade ånglok med.
På framsidan ska det vara titel ("A clockwork mind and how to make superior offspring") och ett korsningsdiagram (inte släktträd) ingraverat.
På baksidan ska det vara en person med cybernetiskt skallimplantat med vissa kugghjul utanför och en stor fjäder, samt en modernare person med ångmaskin istället för fjäder.
Bladen ska vara tjocka i papper/papp och ha svartvit tryck.
Sextonhundratals typsnitt och 1800hundratals teknisk manual illustartioner med fig 1 till x och så vidare.
Samt ett uråldrigt boklås.

Båda ska vara a5 och på cirka 600 sidor där text/illustrationsmängd ska vara ca: 3/4:e del av vanliga rollspel då a5 rymmer en 1/4:e del.
Ryggen skall hall liknande fästanordning som en pärm, men istället för utformningen C på byglarna ska det vara ( så det blir lättare att bläddra med tätt packade sidor dessa skall inte kunna öppnas och byglarna ska vara mycket fler än i pärmar.

Visst det känns inte realistiskt men uch vad status.

Troberg

Sinister eater
Pärmar i vikt och nitat aluminium (stål och titan går också bra) där nitarna är i formen popnitar och vikningen så att kanterna på pärmen är mjukt rundade och kanterna på plåten in mor "papprena".
Mitt råd är att undvika titan, det är så hårt att det är en pest att arbeta med. Dessutom tycker jag definitivt att du ska gå på riktiga nitar, de ser mycket häftigare ut och blir inte så fula på baksidan.

Visst det känns inte realistiskt men uch vad status.
Kanske inte som massproduktion, men du kan ju göra ditt eget ex så!

Rickard

Urverk speldesign
Re: Min bok

Jag skulle vilja trycka en bok med måtten 17×20 cm (alltså "liggande bok" eller vad man ska kalla det) där boken är delad på mitten (sidled, naturligtvis).. Sidorna är lösa och ihopsatta med en sådan här "spiral".. Jag vet inte vad den heter.. Man ska lätt kunna ta bort eller sätta dit (egna) sidor.. Tomblad säljer jag på hemsidan (eller skickar med produkten).. Pappret ska vara ganska tjockt och grovt och ha en gammal lukt över sig.. Framsidan är kartonggrå (ni vet, typ återvinningspapper) och har stansat namnet och logan på rollspelet.. Både loga och namn går i glansig svart färg med små toner av grått.. Baksidan är även den kartonggrå.. Sidantalet ligger på 100-200 sidor..

Första övre halvan (den är ju delad) av boken är en berättelse på 5-10 sidor där en person i rollspelsvärlden berättar om rollspelet.. Första nedre halvan börjar direkt med regelkapitlet men man ser bara nedre delen av halvan.. För att komma till den övre halvan måste man bläddra sig förbi introberättelsen... och så går rollspelsboken i ur fas mellan övre och undre del genom hela boken.. Den nedre halvan i slutet innehåller rader för egna anteckningar..

Alla helsidesbilderna i undre halvan som förekommer går att kombinera med minst två helsidesbilder i övre halvan så att de passar ihop.. Alla bilder, förutom helsidesbilderna, går för övrigt i olika färgteman.. I rollpersonskaparkapitlet så är alla bilder gröna, i stridskapitlet röda och så vidare.. Bilderna är förresten bara blyersskisser.. Ibland ser man till och med stödlinjerna som tecknaren har gjort.. Ibland är blyersskissen inte klar utan har avbrutits.. Helsidesbilderna är dock färdiggjorda och i fyrfärg.. De har dessutom ett plastlager över sig..

Indexlistan, där sidhänvisningar till saker i rollspelet finns, går att ladda hem på hemsidan i en rtf-fil så att rollspelaren kan lägga till egna hänvisning i den, exempelvis till egna sidor som denne har lagt in i rollspelsboken.. Sidorna är numrerade endast i jämna tal och har en bokstav framför sig som anger vilket kapitel det handlar om.. R för Rollperson och S för Strid exempelvis..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har en rätt tråkig, stel formgivning när det gäller färger

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Drömmaren svarar;
Ett vackert band med äkta pergamentsidor. Vackert reliefutförda skinnband med gulddekorationer, ett vackert lås, med loggan som centrum. Allt handskrivet med bläck och vacker kalligrafi. Anfanger i början av sidorna lite i stil Celtic book... Bilder i fyra färger - röd, blå, gul och sepiabrunt. Guld i kapitelstarten....

Praktikern;
Enkelt tryckt på skrivaren hemma. Limrygg. Avvikande färg på första sidan och sista. Kunden får nöja sig med att sidorna kan släppa med tiden på grund av limningen. Alternativet är ringrygg. Omslag i OH-plast. Varje ex kan tänkas landa på en 100 i tillverkning. En djävla massa strul att fixa i ordning... Eventuellt tillkommer en framsida som är inplastad...
Återstår nu bara att skriva färdigt spelet. Fast det får vänta, andra saker prioriteras. Reklamordningen är att tigga till sig reklamplats hos Krille... Det är väl ordningen så att säga. Slutliga priset, strax över vad material och porto är, upplagan begränsad (skrivs alltså ut vid beställning).

Utöver det så kan jag säga att spelet ligger i sin linda. Det har gjort så de senaste tio åren så räkna inte med att det dyker upp inom de närmaste tio... :gremsmile:

Vad det handlar om? Äsch, inte tänker jag skvallra om det... fast den som söker kan ju finna en del tankegångar. :gremsmile: