CapnZapp;n339394 said:
Om du avser att han är banned så kan jag tipsa om att det finns fler anledningar citera en post än att göra ett personligt svar.
Eftersom det var just ett personligt svar du skrev, så ville jag bara tipsa dig om att han fortfarande var bannad, ifall du likt mig först missat att det var en gammal tråd som vaknat till liv. Så att du inte skulle behöva sitta och undra varför han aldrig svarar. Det var ren omtanke från min sida =)
Plus att jag tyckte det var en bra heads upp till alla andra som kankse också först missat att det var en gammal tråd, för tydligen kan det finnas fler anledningar till att göra ett inlägg än att bara skriva ett personligt svar till någon =D
Men om det nu var ett per allmänt riktat påstående så håller jag absolut inte med dig.
- Rollspel behöver inte vara underhållning, utan kan också handla om personlig utveckling och undervisning.
- Rollspel som underhållning behöver inte gå ut på att berätta bra historia, utan kan lika gärna handla taktisk strid, eller på att få till roliga scener på historians bekostnad.
("Vaddå taktisk strid? Om det bara är strid är det inte rollspel!" skulle någon kunna invända. Well, i så fall håller vi helt enkelt inte med varandra om vad rollspel är heller.)
(och givetvis beroende på vilken betydelse man lägger i ordet "historia")
- Historisk korrekhet behöver inte vara underordnad fantasi för att få till en bra historia*
*men med en väldigt fet brasklapp förvisso, i att det handlar om var man drar gränsen. Om vi tar en historisk tidepok så har ju allt där redan hänt (även om vi inte vet vad som hände). Sålunda bryter ju man ju (troligtvis) mot historian redan när man spelar ut ett unikt scenario med påhittade människor, eftersom de människorna inte fanns och alltså inte ens teoretiskt kunde ha gjort så.
Men inom vissa gränser, i vissa sammanhang, kan historisk korrekthet till och med vara nödvändig för att berätta en _bra_ historia.