Sista meningen låter som något som en feminist har sagt. Jag tvivlar starkt på att det var ganska accepterat att ligga med crossdressers i vilda västern. Däremot kan jag tänka mig att crossdressers var accepterade som underhållning delvis pga bristen på kvinnor. DN har iofs skrivit något som indikerar på det du säger här. Dock litar jag inte på DN-artikeln eftersom jag alltid tar vad svensk media skriver om saker som bla sexualitet och jämställdhet med en klackspark.Lukas;n73512 said:Jag har hört någonstans (alltså verkligen en osäker källa), att i stora delar av western så var det en enorm brist på kvinnor, efter som de var mest ungkarlar som inte hade något att förlorar som reste till vildmarken.
och att det därför blev ganska accepterat med Crossdressers, för att det ansågs som bättre än att inte ha någon att ligga med alls.
Däremot så verkar det stämma att män var överrepresenterade i vilda västern:
Det stämmer dock inte riktigt med vad som står på Wikipedia:This map clearly illustrates how American men flooded west for a new life on the frontier in the 19th century while leaving an abundance of women behind - a disparity that helped spawn the era of the mail-order bride.
The antique drawing from David Rumsey Map Collection, which is based on data from the 1870 U.S. Census, shows the high concentration of males that left home in their droves to the promised land of the Wild West.
With the draw of new male-centric jobs like logging, farming and, more specifically, the California Gold Rush, they left their wives back home or waited to marry.
But many, facing a dearth of ladies in their new communities, later sought to attract women back home by writing personal adverts in magazines and newspapers.
Första meningen är som hämtad ur en feministisk debattartikel. Det står heller ingenting om detta i den engelska versionen av Wikipedia-artikeln. Meningarna efter antyder att kvinnor var vanligt förekommande i vilda västern. Det är också tveksamt om de vanligaste nybyggarna var familjer. Det motsägs av artikeln i Daily Mail som jag länkade till här ovanför. Det var så vitt jag förstår männen som erövrade vilda västern.Kvinnor finns sällan med i vilda västern-filmer, och om de finns med där är det i det flesta fall prostituerade, eller våp som ska räddas. Det fanns många kvinnor i västern. De vanligaste nybyggarna var familjer. Kvinnor fanns även i arbetslivet, speciellt i städerna, men de hjälpte också till på nybyggarnas gårdar. Två yrken fick kvinnor inte inneha: präst och soldat.