Nekromanti De tre Musketörerna

Den dära...

Veteran
Tjenare

Har under den sista tiden suttit i min nostalgiska tillvaro och gråta över Richard Lesters "De tre/och fyra musketörerna" då det slog mig att jag vill vara med. Visseligen kan man alltid hitta en rapir att drägla över men jag vill VARA en musketör!

Funderar därför allvarligt för att bara under en engångsföretelse försöka ordna upp ett litet hemmasnickrat rollspel om denna ärans tid då en man fortfarande var en man, ja ni förstår.

Är det någon som har förslag på bra system att använda och mycket hellre tips på intriger och händelseförlopp?
Kanske det rent utav finns någon befintlig produkt ute (tyvärr har jag väldigt svårt för det enligt mig fantasilösa D20-systemet och är därför inte helt godtagbar för någon av rollspelsMcDonalds produkter).

Är det någn annan som är förälskad i denna ärans epok?

//Fredrik

Dimfrost

Special Circumstances
GURPS Swashbucklers är bra men något torr; det är trots allt GURPS vi snackar om. Dessutom kan den nog vara rejält svår att få tag i. Sedan har vi det gamla svenska En Garde, som är extremt svårt att få tag på, och dessutom verkar riktigt förfärligt dåligt. Som system skulle jag nog föredra d6-systemet, representerat på svenska av Stjärnornas Krig-rollspelet och numera utgivet i allmän form: d6 Fantasy, d6 Space och d6 Adventure, varav det sistnämnda nog skulle passa bäst här.

Intriger är jag apdålig på så det lämnar jag åt någon annan. :gremsmirk:

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kanske kan...

Götterdämmerung vara något för dig?

Kanske inte riktigt exakt vad du söker, men jag tänkte eftersom du nämnde musketörer så tänker jag säkerligen felaktigt på sjuttonhundratal...

Mer informationen om det kommande rollspelet finns i alla fall här: http://www.riotminds.com/gotterdammerung/

Archer

Swashbuckler
Arrowflight

Arrowflight från (Deep7) är ett fantasy-rollspel med alver, dvärgar, etc. som har en liten twist i världen, och har en rätt så närvarande känsla av swashbuckling. Systemet innehåller även regler för olika beväpnade och obeväpnade stridskonster med olika manövrar. En av dessa är väldigt "musketör-aktig".

Petri

Veteran
Västmarks system kan vara till användning. Det är så simpelt så man kan nog modifiera det till något som passar dig. (Du behöver nog bara hitta på några regler som täcker krutvapen och en värja) Spelvärlden får du hitta på själv.

Intriger och scenarier, så kan jag tipsa om Scenariolistan i tidningen "Drakens tand" kommer inte ihåg exakt vilka nummer men det var från 2003 års årgång.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hela Höstdimma är gjort för att tassa runt i 1600-1700-tal. Musköter, värjor och trekantiga hattar.

Storuggla

Champion
7th Sea

Pirater! Musketörer! Pseudofrankrike! Out of print! :gremlaugh:
Men letar man lite kan man nog hitta detta roliga musketörlir från AEG.

Storuggla, det kom en get

Krille

Super Moderator
Quadrante håller på med ett fäktregelsystem på rollspelsmakarforumet. Smörar du lite för honom så kan han säkert fixa en länk till någon sida där han beskriver det.

Gamla svenska En Garde är svårt att få tag på, men borde passa.

Australiensiska Lace&Steel borde vara ännu svårare att få tag på, men det borde passa ännu bättre.

Swashbuckler är visserligen huvudsakligen ett piratspel, men tiden och andan är någorlunda rätt, så den kan du nog använda. Dessutom är det gratis - följ bara länken.

Castle Falkenstein från R. Talsorian Games har mycket gemensamt med den sortens matiné-filmer. Musketör-filmerna står som inspiration bredvis Fången på Zenda, som jag alltid har sett som identisk i anda. Visserligen är det mer sabeldueller än värjdueller, men som kommersiellt fäktsystem så är nog Castle Falkenstein det näst bästa jag har hittat (det bästa är Usagi Yojimbo, men det är ju bepälsade japaner och alltså helt fel).

Den dära...

Veteran
Tackar för alla tips.

Skall kolla igenom om det är något som passar.
Götterdermurg: Vad jag har fröstått så utspelar det sig i en mörk version av sjuttonhundratalet. De tre musketörerna är verksamma under mitten av sextonhundratalet men tack ändå.

Swashbuckler verkar väldigt bra (omhända lite MI-inspirerat)
Kanske kan man göra om lite av Adventure D10. Märkt att det passar utmärkt för klichéfyllda strider.

Flashing Blades Hur laddar man ner det?

Ha det gôtt

Duddmannen

Hero
Re: Flashing Blades

Enkelt:

1: Bli medlem på DriveThruDotCom (kostar noll spänn) se till att inte bocka för allt för mycket reklam-post.

2: Köp prylen. Klicka på Add To Cart.

3: Checka ut. Prylen faktureras (värde noll spänn, så det är snabbt fixat).

Det krävs att du har senaste versionen av Acrobat Reader eller motsvarande program. Länkar finns på sidan.

BTW: Det finns flera andra gratisprylar också. Ta en tur genom butiken!

Quadrante

Grisbonde
mitt bidrag

Tjena hej

Sitter och pular på två spel (tre) som utspelar sig inom spannet 1640-1745 ungefär. Det ena heter Vingar över Haga här men det handlar mest om metafysik, diabolism och insekter. Så det är du inte helt intresserad av. Det (de) andra har ingen websida ännu och är än mer under konstruktion. Sök på Combatolito och Touche, eller kolla på en bild i det här inlägget. förvisso är det rätt splittrade anteckningar spridda på wrnu. Men snart så kan jag presentera en sammanfattning.

Targon

Hero
Krig!!!

Är det någn annan som är förälskad i denna ärans epok?
Inte direkt min favvoepok, även om också jag gillar Richard Lesters version av de tre musketörerna. Ett tips är dock att inte glömma bort det trettioåriga kriget som en spännande bakgrund till ett sådant spel. Därmed skulle man kunna balansera Richard Lesters "dratta på ändan"-musketörer med mera mörka färger.

Och dessutom hoppas jag att man i ett sådant spel inte behöver heja på Sverige. Nej, må i stället kejsarens trupper visa sig segerrika!!!

Ceram

Hero
heja på Sverige

Och dessutom hoppas jag att man i ett sådant spel inte behöver heja på Sverige. Nej, må i stället kejsarens trupper visa sig segerrika!!!
Man måste alltid heja på Sverige i alla spel. Om man inte själv är Sverige måste Sverige så fort som möjligt anslutas till de det land man tvingas att sympatisera med. Det gäller väl visserligen mest dataspel där man alltid bör erövra Sverige först...
I rollspel måste man alltid antingen arbeta för Sveriges storlek eller krossa landet totalt, det går inte att vara neutral.

/Ceram, som noterar att Targon bara har ett xp kvar till den legendariska siffran 1111

Den dära...

Veteran
Re: heja på Sverige

Det är så klart man måste göra något för fanan om man får chansen.

Det trettioåriga kriget är ganska kul just för att då var det våra förfäder som vann samman med lite fransmän. Tänkte nog mer för skojs skull försöka slänga med en typisk svensk greve när jag väl får i gång lite musketör. Ni vet en sådan med typisk blågul rock, tajta ärkebyxor och ett långt krulligt blont hår. Självklart skall han ha en stor svart hatt emd ett gult och ett blått plyme som sticker ut ur brättet samt en slokmustaschsom sträcker sig till bröstet. Rapirfästet är av guld och bär riksmärket.

Targon

Hero
Som papistjävel... [ganska OT]

...väljer jag lik förbannat att heja på Habsburg och den katolska ligan.

Fransmännen kunde man ju uppenbarligen inte lita på. Förbaskade grodätande förrädare.