Nekromanti De värsta vidskepligheterna

Rickard

Urverk speldesign
Vidskeplighet är åtminstone något som jag alltid har växt upp med och är en sak som jag har fått vänja mig av vid. Förr så kunde jag bryta mot sådant som ansågs föra olycka med sig men jag fick alltid en olustighetskänsla i magen. Nu för tiden så bryr jag mig föga och istället höjer ett ögonbryn när folk är vidskepliga (rollspelare och tärningar?).

Jag kan förstå att vissa saker är djupt rotade genom att det har funnits saker som att man inte får krossa en spegel och dylika i århundraden, men är det en sak som jag verkligen inte kan förstå mig på vad gäller vidskeplighet är A- och V-brunnar. Alltså avloppsbrunnar och ventilationsbrunnar som man inte ska kliva för då kan "otäcka saker" hända en. Det är en modern företeelse som någon bara har "hittat på". Ja, alltså. Alla vidskepligheter är påhittade, men den här har ingen vettig förklaring (såvitt jag vet).

Vilken sorts vidskeplighet hatar du mest? Är det kanske till och med så att den du hatar mest är den som du själv inte kan motstå?

/Han, vars tangentbord fick slut på batterier medan han skrev inlägget

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kan inte påstå att jag hatar några vidskepligheter men jag måste få dela med mig av nåt som jag inte blir klok på: det här med nycklarna på bordet. Av nån anledning hajjar jag alltid till innan jag hinner lägga nycklar på bord, även om jag verkligen inte tror på att det för med sig otur. Om det är när jag kommer hem och håller på att tömma fickorna brukar jag nästan alltid lägga plånboken under (tadaa, inga nycklar på bordet) med nån slags halvhjärtad tanke på att jag egentligen vill skydda bordet; nycklar är ju notoriskt ashårda och kan ju lätt skrapa de flesta ytor. Fin bortförklaring va? :gremcrazy:

Arfert

Facit
Just nu hatar jag nog såna där mass-mejl mest.. du vet, skicka det här vidare till X antal personer, annars händer det eller det...

Men annars föraktar jag all vidskeplse och mysticism. Jag oroar mig över den massdumhet som verkar sprida sig, med program om spöken (som typ ska finnas på riktigt) på TV4, eller puckon som snackar om olika "energier"... och så vidare. Och att man kallar vidskepelse för "andlighet". Jävla trams.

Utan förnuft kan vi inte göra vettiga beslut. Och om det är nåt som mänskligheten behöver är det förmåga att ta vettiga beslut.

G

Guest

Guest
Jag vet inte om det är vidskeplighet eller vad det handlar om, men jag hatar när vissa spelare slår om tärningsresultatet om tärningen rullar utanför ett visst område på spelbordet, oftast formuläret, eller när vissa spelar vägrar spela med vissa tärningnar som inte passar vissa rollspel.

exempelvis så har jag spelare som en EN viss T20 till D20 och en T20 till andra...

Rubbat!

Annars brukar jag undvika att lägga nycklar på bordet... också sinnessjukt. Barndomsskada!

Man Mountainman

Storsvagåret
De värsta vidskepelserna är väl såna som leder till förtryck och lidande. Religiösa dogmer som präglar livet i konservativa länder. Som den religiöst påkallade kvinnoförtrycket i muslimska länder och bibelbältesjänkarnas homosexualitet-är-synd.

Samt, förstås, det vansinne som är kreationism.

/Kalle, oj vad tråkig jag var nu

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vilken sorts vidskeplighet hatar du mest?
Alla!

Men om vi ska nyansera oss lite är den jag stör mig mest på samtidigt den mest utbredda: Astrologi. Det finns få vidskepelser som accepteras så slentrianmässigt. Stora tidningar publicerar reflexmässigt horoskop som är helt poänglösa och uppenbarligen är skrivna av en prao-elev. Fast det blir naturligtvis ännu mer pinsamt när de publicerar artiklar och horoskop av en "riktig" astrolog. Tidningar som vänder sig till unga kvinnor kan till och med skryta på omslagsplats om att de misann har en hel artikel med substanslös vidskepelse i tidningen, så länge det är astrologi som är den substanslösa vidskepelsen. Skulle de kunna tänka sig att skriva "Vi visar dig hur du ska offra en svart get till trollen för att bli av med dina finnar" på omslaget? Varför inte, det är ju ungefär lika begåvat?

Sedan hatar jag naturligtvis kreationism också, men det är värre än vidskepelse.

/tobias

Phelan

Hero
Bah!

Mina tärningar mår bäst på ett lagom mjukt underlag i form av ett öppet kollegieblock med de flesta sidorna kvar. När jag spelar har jag det alltid deklarerat att tärningar utanför blocket inte gäller.

Men det är inte vidskeplighet, det är empiri!

/ Phelan

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Skulle de kunna tänka sig att skriva "Vi visar dig hur du ska offra en svart get till trollen för att bli av med dina finnar" på omslaget?"

Jag ställer mig helhjärtat bakom detta.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Finnar på hornhinnan

"Skulle de kunna tänka sig att skriva "Vi visar dig hur du ska offra en svart get till trollen för att bli av med dina finnar" på omslaget?"

Absolut! Att ha en källare full av skräniga finnar som kastar kniv på varandra och ständigt är berusade är en fruktansvärd upplevelse. Dessutom orsakar deras frekventa bastubadande svåra mögelskador på resten av huset. Det enda som är värre är att ha tjuvaktiga cd-romer boende i cd-stället.

Troberg

Sinister eater
Terrorhotet.

Denna irrationella rädsla för en obefintlig risk har orsakat en enorm skada på den personliga integriteten och den personliga friheten, glatt påhejat av diverse individer som kan vinna makt på att sprida myten vidare.

Storuggla

Champion
Astrologi, spådomar, kedjebrev och fredagen den trettonde. Tvi vale.

Storuggla, turkisk armeblogg

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mja, mjo, alltså...

Jag hör ju till de där som faktiskt pysslar med en del av det där som kallas "vidskepelse", och man ska ju som bekant inte kasta snus i klashus, men...

Jag stör mig faktiskt en hel del på all jävla parafernalia folk köper. Hela New Age-industrin gör mig kräksjuk. Kristaller för hundra- eller tusenlappar, speciellt vatten, underligt formade stolar, färgade ljus, etc. Att folk går på hela industrins ordbajseri stör jag mig något otroligt på. OK om folk har nåtslags animistisk religion där man friaskt blandar energier och spöken etc. Men inbillar de sig verkligen att de måste spendera så jävulskt mycket pengar på krimskrams för att det ska funka? Antingen funkar det utan krimskramset, eller så funkar det inte alls. Varför skulle en jävla ande bry sig om hur dyr sten du skaffat eller vem författaren är på din jävla Yogabok?

I övrigt får jag nog ställa mig bakom ogillandet av både astrologi och terrorismbjäffset. Det senare skapar större problem, men det förra är mer accepterat.

rks

Warrior
Re: Finnar på hornhinnan

Absolut! Att ha en källare full av skräniga finnar som kastar kniv på varandra och ständigt är berusade är en fruktansvärd upplevelse. Dessutom orsakar deras frekventa bastubadande svåra mögelskador på resten av huset. Det enda som är värre är att ha tjuvaktiga cd-romer boende i cd-stället.
:gremooo: :gremcool: :gremgrin: :gremsmirk: :gremwink: Totalt skitbra skrivet!

Sanjuro

Warrior
Vilka vidskepligheter sysslar du med då?

Vi kräver att få kännedom om dina brott mot mänskligheten!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vilka vidskepligheter sysslar du med då?

Vi kräver att få kännedom om dina brott mot mänskligheten!
Det har jag redan babblat en massa om i nån annan tråd, har jag för mig. Men vafan, jag har inte fått tillräckligt mycket skit kastat på mig den här veckan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_magic

Fast jag har adopterat namnet "resultatmagi" istället.

Nightowl

Champion
Egentligen skulle jag väl ha gett samma sorts svar som Dnalor, typ, men de vidskepligheter jag avskyr mest är naturligtvis mina egna - framförallt min djupt inneboende paranoida animism.

Ni vet, när bilen inte startar eller skrivaren kraschar för femte gången i rad eller det inte GÅR att spela skivan man just bränt, och man tänker: "Den hatar mig. Det måste vara därför. Den vill att jag ska lida."

Och sedan blir jag oresonligt fasansfullt arg och gör ännu fler misstag, för nehj, Erik, maskiner har inga medvetanden, och om de inte fungerar är det troligtvis ditt fel, eller möjligtvis felet hos någon annan människa som handskats med den, eller den själlösa slump som är den enda höga princip du erkänner.

Jag är inte som mitt ex, som regelbundet slog sönder kontrollerna till sina videospel eller slet ut spelkassetten från sin GameBoy och kastade den över rummet, men nästan. Och det irriterar mig något gruvligt för den leder bara till mer obehag och lidande för en själv.

Eller som de säger i IKEA-reklamen: "Now you feel sorry for this lamp, but that is because you are crazy. It is just a thíng. It has no feelings."

Erik

Nightowl

Champion
När det gäller mer bokstavliga vidskepligheter är jag totalpatriot. Ge oss fler utövare av äkta svensk trolldom som botar ungar från ADHD genom att dra dem genom knotiga trädrötter, paralyserar identitetstjuvar genom att slå spikar i deras fotspår och skjuter bjäror med kulor smälta av blyet från ett kyrkfönster.

Erik, vad stjäl bjärorna nuförtiden, tro? Bandbredd? Aktieavkastning?

Nightowl

Champion
CD-romerna (OT)

Det enda som är värre är att ha tjuvaktiga cd-romer boende i cd-stället.
Igår skulle en männisch berätta för mig om ett knivslagsmål han sett som startades av "nån zigenare", men på något sätt gick han sedan över till att prata om ett annat bonnslagsmål han sett (på en marknad, till och med) där han sa "å alla kunde karate, det var som på bio", och jag blandade ihop anekdoterna och hade världens Katizi spelad av Michelle Yeoh-visioner ända tills den jäveln påpekade att jag missuppfattat alltihop. :gremblush: :gremfrown:

Kungfuzigenare, fyfan vad häftigt!

Erik, blandar fördomar

Sanjuro

Warrior
Shit, så du är magiker? Respekt...

Det sagt, jag är kristen så jag borde väl egentligen hata dig för det? Om man ska vara riktigt petnoga. :gremwink:

Skämt åsido, har du fått det där att funka så är det fet respekt från mig.

(OBS Notera avsaknaden av ironi i detta inlägg - jag läste igenom det och insåg att det kunde tolkas som elakt.)