Yokiboy
Veteran
Hej.
Har någon här spelat Dead of Night? Jag har lusläst boken, vilket gick riktigt fort och var mycket underhållande, och jag gillar verkligen spelet. Att skapa karaktärer eller monster tar en minut eller två och är jäkligt skoj!
Alla karaktärer har samma attribut, nerbrytna i fyra par av motsatser:
Identify / Obscure
Persuade / Dissuade
Pursue / Escape
Assault / Protect
Man har 10 poäng att fördela per par och måste sätta minst ett poäng på ena sidan.
Sedan kan man ha specialiteter som är länkade till en grupp, men kan användas när som helst som den specialiteten vore användbar, även om du borde ha använt ett annat attributpar i vanliga fall.
När du tar en specialitet får du 2 poäng högre i den specialitetens värde än det högsta värdet i attributparet, men sedan måste du sänka paret med två poäng som du själv vill.
T.ex. vill jag ha Aggressive Driving (aggressiv bilkörning) med min karaktär och länkar den till Pursue / Escape, då kan det se ut såhär:
Pursue 3 / Escape 7 (före specialiteten)
Pursue 3 / Escape 5 / Aggressive Driving 9 (med specialitet)
Kool va?
Jason Vorhees från Friday the 13th filmerna skulle t.ex. kunna se ut såhär i Dead of Night:
Identify 3 / Obscure 7
Persuade 1 / Dissuade 9
Pursue 6 / Escape 2 / Steady Pace 10
Assault 4 / Protect 2 / Mangle Victim 10 / Sequel 8
För att göra saker i spelet så slår man 2T10 lägger till det passande attributet och försöker slå lika med eller över 15. Om det är en annan karaktär som man slår emot, då slår man istället mot 10 + hans attribut. T.ex. om min tidigare karaktär skulle försöka springa iväg från Jason, så behöver jag slå 2T10 + min Escape 5 mot 10 + Jasons Steady Pace 10! Aj fan...
Sedan har spelet något som heter Survival Points (överlevnadspoäng). Dessa används dels som kroppspoäng, men du har bara 5 av dem och när du går under noll är du väck. De kan också användas för att köpa olika händelser i spelet och får olika bonusar etc. Man kan förstås också vinna fler under spelets gång.
Det roligaste sättet du vinner fler Survival Points på är att utsätta din karaktär för skräckfilmsklicheer. Dvs. om du gör något som i vanliga fall leder till att du blir dödad i en skräckfilm, så får du en poäng. "Låt oss dela upp oss och söka igenom det mörka, hemsökta huset var för sig, så går det fortare."
Men! och det är ett stort "men", när du använder dina surt förvärvade Survival Points, så höjs spelets Tension och SL:aren får mer Tension Points att använda. Tension Points kan användas för att både hjälpa och stjälpa spelarna och man bestämmer sig som grupp för hur de kan användas innan man börjar spela.
Spelet har också ett initiativsystem som är nog det ballaste jag sett i något rollspel. Den som först säger att han vill göra något måste göra det han sa, även om han råkar ändra sig. Dessutom får samma spelare aldrig slå tärningar två gånger på raken, vilket innebär att turen måste gå vidare till någon annan åtminstone varannan gång.
Fast när du stöter på ett av SL:arens monster, då får han automatiskt initiativet och tar tillbaks det varannat slag. Detta gör det jäkligt läskigt att möta monster, särskilt i grupp.
Spelet erbjuder mycket mer än så, men nu har jag kommit av mig i skrivandet. Hojta till om ni har några frågor.
Jag hoppas själv få spela det inom kort. Det är ett spel som knappast behöver några förberedelser, om du nu inte räknar att behöva se skräckfilmer som förberedelser?
Mvh,
Jocke
Har någon här spelat Dead of Night? Jag har lusläst boken, vilket gick riktigt fort och var mycket underhållande, och jag gillar verkligen spelet. Att skapa karaktärer eller monster tar en minut eller två och är jäkligt skoj!
Alla karaktärer har samma attribut, nerbrytna i fyra par av motsatser:
Identify / Obscure
Persuade / Dissuade
Pursue / Escape
Assault / Protect
Man har 10 poäng att fördela per par och måste sätta minst ett poäng på ena sidan.
Sedan kan man ha specialiteter som är länkade till en grupp, men kan användas när som helst som den specialiteten vore användbar, även om du borde ha använt ett annat attributpar i vanliga fall.
När du tar en specialitet får du 2 poäng högre i den specialitetens värde än det högsta värdet i attributparet, men sedan måste du sänka paret med två poäng som du själv vill.
T.ex. vill jag ha Aggressive Driving (aggressiv bilkörning) med min karaktär och länkar den till Pursue / Escape, då kan det se ut såhär:
Pursue 3 / Escape 7 (före specialiteten)
Pursue 3 / Escape 5 / Aggressive Driving 9 (med specialitet)
Kool va?
Jason Vorhees från Friday the 13th filmerna skulle t.ex. kunna se ut såhär i Dead of Night:
Identify 3 / Obscure 7
Persuade 1 / Dissuade 9
Pursue 6 / Escape 2 / Steady Pace 10
Assault 4 / Protect 2 / Mangle Victim 10 / Sequel 8
För att göra saker i spelet så slår man 2T10 lägger till det passande attributet och försöker slå lika med eller över 15. Om det är en annan karaktär som man slår emot, då slår man istället mot 10 + hans attribut. T.ex. om min tidigare karaktär skulle försöka springa iväg från Jason, så behöver jag slå 2T10 + min Escape 5 mot 10 + Jasons Steady Pace 10! Aj fan...
Sedan har spelet något som heter Survival Points (överlevnadspoäng). Dessa används dels som kroppspoäng, men du har bara 5 av dem och när du går under noll är du väck. De kan också användas för att köpa olika händelser i spelet och får olika bonusar etc. Man kan förstås också vinna fler under spelets gång.
Det roligaste sättet du vinner fler Survival Points på är att utsätta din karaktär för skräckfilmsklicheer. Dvs. om du gör något som i vanliga fall leder till att du blir dödad i en skräckfilm, så får du en poäng. "Låt oss dela upp oss och söka igenom det mörka, hemsökta huset var för sig, så går det fortare."
Men! och det är ett stort "men", när du använder dina surt förvärvade Survival Points, så höjs spelets Tension och SL:aren får mer Tension Points att använda. Tension Points kan användas för att både hjälpa och stjälpa spelarna och man bestämmer sig som grupp för hur de kan användas innan man börjar spela.
Spelet har också ett initiativsystem som är nog det ballaste jag sett i något rollspel. Den som först säger att han vill göra något måste göra det han sa, även om han råkar ändra sig. Dessutom får samma spelare aldrig slå tärningar två gånger på raken, vilket innebär att turen måste gå vidare till någon annan åtminstone varannan gång.
Fast när du stöter på ett av SL:arens monster, då får han automatiskt initiativet och tar tillbaks det varannat slag. Detta gör det jäkligt läskigt att möta monster, särskilt i grupp.
Spelet erbjuder mycket mer än så, men nu har jag kommit av mig i skrivandet. Hojta till om ni har några frågor.
Jag hoppas själv få spela det inom kort. Det är ett spel som knappast behöver några förberedelser, om du nu inte räknar att behöva se skräckfilmer som förberedelser?
Mvh,
Jocke