Utveckling
Jag läste igenom dokumenten lite sådär hafsigt (som vanligt) och ignorerade det som stod om arcane powers.. Som det känns som så är Savage World som det gamla Deadlandssystemet med influenser av d20.
Vanliga karaktärer slår trait (skill/attribut), vilket numera är en enda tärning. Rollpersoner och Namngivna (viktiga) spelledarpersoner (jag snor termen från Feng Shui) får en extra D6 att slå med med traitslag.
Deftness och Nimbleness är ihopslagna till Agility. Äntligen?
Fate Chips (kallad bennies i texten) försvinner för varje spelomgång och det finns inte olika grader av fate chips. Detta var ett riktigt problem förut med massvis av fate chips. Spelledaren, däremot, får ett fate chip -per spelare- och dessutom får alla Namngivna två fate chips.
Initiativet: Alla spelare får var sitt kort, liksom alla Namngivna. Alla bad guys får ett gemensamt kort (precis som tidigare), liksom alla spelarnas följeslagare. Inget initiativslag, alltså.
Erfarenheten har blivit ett levelsystem, likt Blood Bowl. Tja, reglerna är ju främst till figurspel, så varför inte? Ingen är precis tvungen att spela med de reglerna?
Edges har krav på uppnådda nivåer, som att en viss trait ska ha ett visst värde, för att få köpas. Jag gillar det, för jag har precis likadant till mina hjälteförmågor till DoD.
Edges/hindrances är dessutom indelade de två grupperna minor och major, men jag hittade inte vad det innebar.
Skademarkeringarna har ändrats. Från vad jag sett så är kroppsdelar borttagna. Hur man blir skadad är lite annolunda (regelmässigt, inte utförandemässigt
)..
Jag tycker mycket var utelämnat och man behöver nog köpa Savage World (eller players handbook?) för att förstå allt..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog tänker fixa en upplaga för en snabbtitt