Nekromanti Deadlands Reloaded

Troberg

Sinister eater
Yay!

Kolla värsta boken asså! Gamla goa Deadlands, men nu med det gamla systemet och inte d20 alls!Woo!
För en gångs skull något jag har lust att köpa!

Johan K

Gammal & dryg
Ser ju snyggt ut ju !!

Det här var ju ett bra exempel på snygg design ju !
Spelet ser ju åxå skitcoolt ut ju ! Blir ju nästan sugen på att köpa det ju !

Staffan

Myrmidon
Njä. Deadlands: Reloaded ska uppenbarligen använda PEGs nya hussystem, Savage Worlds. Jag vet inte så mycket om det, men folk på rpg.net verkar gilla det.

Rickard

Urverk speldesign
Ah... Man kanske skulle köpa en Deadlandsmodul återigen.. Första gången på 3-4 år.. Hmm.. Savage Worlds? Hur funkar det? Man kanske borde smurfa in på deras forum.. Det gamla tärningssystemet funkade inte såå bra..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som knappt kan vänta till nästa vecka

Storuggla

Champion
Re: Damn you!

"Och jag som just köpt den gamla utgåvan!"

Tja, se det på den ljusa sidan, köpte du ettan så har du ett spel som rockar fett. Köpte du tvåan pekar jag finger åt dig :gremwink:

Storuggla, pekar vinge?

Storuggla

Champion
Om jag minns rätt från de recensioner jag läst så ska tydligen Vilda Världar funka som gamla Deadlands fast utan korten. Och något uppdaterat kanske. Men som sagt är det bara baserat på vad jag sett i recensioner.

Storuggla, torr i gommen

Rickard

Urverk speldesign
Men... men.... det var ju (intitiativ)korten som var hela charmen med regelsystemet.. Och än mer för hucksters.. Det var visserligen lite dumt att alla övernaturliga (arcane) saker hanterades på olika sätt, fast det gjordes väl om redan i 2:an? Själv har jag bara första versionen, så jag vet inte..

Fast regelsystemet med sina öppna tärningar och olika tärningar hela tiden är grymt... och då menar jag inte grymt i bemärkelsen bra.. Ett skott kunde ju (i bästa fall) innebära 3 slag och i värsta fall uppåt 6-7 tärningsslag, med öppna tärningar och olika tärningar.. Faast.. Jag använde inte såå många sätt för att snabba upp det.. Det finns, och de behövs..

Inte lyckades jag få till en stämning heller.. Dessutom så gillar inte mina spelare västern.. Nåja.. Spelet är begravt, men boken ska jag nog lägga mina smutsiga labbar på..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tog bort stunskadan, trots att det var den som gjorde eldstrider farliga

Staffan

Myrmidon
PEG har lagt upp en miniversion av Savage Worlds på http://www.peginc.com/Downloads/index.htm (kallad TestDrive). Det verkar som om (a) man fortfarande har kort till initiativ, (b) skills inte är direkt kopplade till grundegenskaper, och (c) man bara slår en tärning när man gör något i stället för en handfull och ta den bästa.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Damn you!

"Tja, se det på den ljusa sidan, köpte du ettan så har du ett spel som rockar fett. Köpte du tvåan pekar jag finger åt dig "

Hmm, jag har inte lyckats hitta någon bra bild av min regelbok. Men så vitt jag kan förstå så innehåller den alla regler och ser ut som den nuvarande Players Guide boken, men utan namnskylt och med fler sidor. Det verkar som om den nuvarande utgåvan har delat upp reglerna på två böcker så jag gissar därför att jag sitter med den första utgåvan. Vad är det som är så ondskefullt med den andra då?

Rickard

Urverk speldesign
Utveckling

Jag läste igenom dokumenten lite sådär hafsigt (som vanligt) och ignorerade det som stod om arcane powers.. Som det känns som så är Savage World som det gamla Deadlandssystemet med influenser av d20.

Vanliga karaktärer slår trait (skill/attribut), vilket numera är en enda tärning. Rollpersoner och Namngivna (viktiga) spelledarpersoner (jag snor termen från Feng Shui) får en extra D6 att slå med med traitslag.

Deftness och Nimbleness är ihopslagna till Agility. Äntligen?

Fate Chips (kallad bennies i texten) försvinner för varje spelomgång och det finns inte olika grader av fate chips. Detta var ett riktigt problem förut med massvis av fate chips. Spelledaren, däremot, får ett fate chip -per spelare- och dessutom får alla Namngivna två fate chips.

Initiativet: Alla spelare får var sitt kort, liksom alla Namngivna. Alla bad guys får ett gemensamt kort (precis som tidigare), liksom alla spelarnas följeslagare. Inget initiativslag, alltså.

Erfarenheten har blivit ett levelsystem, likt Blood Bowl. Tja, reglerna är ju främst till figurspel, så varför inte? Ingen är precis tvungen att spela med de reglerna?

Edges har krav på uppnådda nivåer, som att en viss trait ska ha ett visst värde, för att få köpas. Jag gillar det, för jag har precis likadant till mina hjälteförmågor till DoD. :gremsmile: Edges/hindrances är dessutom indelade de två grupperna minor och major, men jag hittade inte vad det innebar.

Skademarkeringarna har ändrats. Från vad jag sett så är kroppsdelar borttagna. Hur man blir skadad är lite annolunda (regelmässigt, inte utförandemässigt :gremwink:)..

Jag tycker mycket var utelämnat och man behöver nog köpa Savage World (eller players handbook?) för att förstå allt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog tänker fixa en upplaga för en snabbtitt

Storuggla

Champion
You can say it, but you don't have to mean it

Näpp! Andra utgåvan styckade regelboken i två (players och marshals guide) och satte i verket splatbookifieringen av Deadlands i mina ödmjuka ögon. d20-Deadlands är version 3... :gremwink:

Storuggla, läckande kran

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Äsch, sluta nu

Varför blandar du in fakta i det hela? Kan de inte få basha d20 ifred? :gremtongue:

Fast det är klart, Deadlands d20 var ju ganska taffligt genomförd...

M.

Man Mountainman

Storsvagåret
What-EVER!

Kan de inte få basha d20 ifred?

Ugglan är på vår sida, sådeså!

<blockquote><font class="small">Citat Storuggla:</font><hr />
Kolla värsta boken asså! Gamla goa Deadlands, men nu med det gamla systemet och inte d20 alls!Woo! [/quote]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: You can say it, but you don't have to mean it

"Näpp! Andra utgåvan styckade regelboken i två (players och marshals guide) och satte i verket splatbookifieringen av Deadlands i mina ödmjuka ögon. d20-Deadlands är version 3... "

Så då får alltså min version tummen upp ifrån den ärevördige McStoruggla? :gremlaugh: