Messerschmidt
De flesta rollspelare brukar associera begreppet "pulp" till action-äventyr a la The Mummy, Indiana Jones och Rocketeer, för att nämna två filmer. Sådana action-äventyr var nämligen en jädrans vanlig form av pulp - den moderna motsvarigheten är action-filmer med Arnold Schwårztavad.
Pulp är en stil, som passar väldigt bra för rollspel. Den framtvingades av förhållandena i pulp-industrin:
*Det finns inte särskilt mycket djup. En pulp-författare skrev sina alster så snabbt som möjligt, för att han levde på att skriva, och hans publik var inte ute efter några djupare sinnesupplevelser, utan underhållning för stunden - det var meningen man skulle slänga ett pulp-album när man läst det ett par gånger, och de höll sällan längre. Detta stämmer ganska bra på många rollspelssessioner, och i de fall det finns en djup i karaktärerna är det spelarna och inte äventyrsförfattaren som bidrar med det.
*Däremot måste det hända saker i pulpfiktion - inte nödvändigtvis våld (det fanns t.ex. romans-pulp) men när man har 15 sidor på sig kan man inte göra Jordan-lika upptrappningar inför en konfrontation, t.ex. Pulp-historier var oftast noveller med återkommande huvudpersoner eller följetonger som sammanslagna var bra mycket längre än en roman. Det stämmer ganska bra med de två typerna av kampanjer JAG är mest van vid, och dessutom kan man lära sig mycket av pulp-författarnas vana att snabbt fånga publikens intresse. När det gällde följetongerna måste det ju också ske i slutet, så att fölk köper nästa nummer - därav cliffhangers.
*Karaktärer i pulpen är ganska grunda, men har ett fåtal starka drag som gör att man snabbt "fattar dom". Känslor är oftast ren melodram. I mer anspråkslöst rollspel räcker det här gott, åtminstone för SLP. Vad gäller rollpersoner ser jag hellre en person som har fem tydliga vanor och karaktärsdrag nedskrivna än en som har fem sidor bakgrund men man inte kan skilja från spelarens förra karaktär. Mer subtila detaljer kan man utveckla medan man spelar personen.
*Om historier utspelas i en intressant miljö och har intressanta personer behöver själva plotten varken vara originell eller invecklad. Det finns, framförallt i novellpulp, ingen PLATS för invecklade historier, och många pulpförfattare skrev som sagt så fingrarna blödde och återanvände plotter (Robert E. Howard, han som hittade på Conan, skrev också skräck, vilda västern, sport etc och han brukade sno en plott från en av sina genre-historier, fila bort serienumret genom att byta genre och köra den igen. Det blev ändå en annorlunda historia.)
Modern kiosklitteratur funkar ungefär likadant, men den direkta arvtagaren är väl B-filmer och TV-serier. Jag har dock den bisarra idén att rollspel på många sätt liknar skrivande lika mycket som teater, när man nu talar om rollspel som berättande - det är ju svårt att visa annat än känslor visuellt, t.ex.
Erik, ursäktar för att hans första inlägg var snorkigare än vanligt. Han skyller på... hans horoskop påverkade honom till att göra det!