Samma härI vild fomo-panik har jag också pyttsat in.
Produkt | Backare |
The One Ring | 16 596 |
Twillight 2000 | 8 073 |
Flodskörden | 5 843 |
Varselklotet | 5 600 |
Väsen | 3 944 |
Bittermarken | 3 585 |
Death in space | 3 549 |
Svärdets sång | 3 399 |
Trudvang Chronicles | 3 273 |
Mörk borg cult: Heretic | 3 143 |
Exakt det gillade jag också när jag såg om första Alienfilmen förra veckan. Så jag undrar helt enkelt samma grejer.Det ser jäkligt coolt ut! Upptäckte detta spel alldeles nyss och går verkligen igång på konceptet ”blue-collar sci fi”. Det är precis det jag gillar med den första Alien-filmen.
Ser att ett par filmer nämns i introt, men hur likt är det Alien? Det är alltså inte främst varelserna jag tänker på, utan det andra fluffet kring. Alltså företagsintriger, rymdbaser, anställningar och rymden (vårt solsystem eller mer?).
Av det lilla jag hunnit läsa får jag inte supermycket Alien-känsla. Death in Space är snarare ett flummigare och mörkare Firefly byggt på en OSR-grund. Regelboken innehåller en kampanjmiljö i form av Tenebris, ett krigshärjat stjärnsystem där bosättningar och grupper kivas om de få resurser som finns kvar. Min snabba bedömning är därför Death in Space hittat sin egen lilla nisch vid sidan av Aliens monsterjakt+kapitalism och Motherships kladdiga skräck.... hur likt är det Alien?
Okej, tack. Undertiteln ”blue-collar sci fi” signalerar ju någon form av klassperspektiv. Arbetarklass i rymden alltså. Finns det något om hur det är att vara anställd eller ha kontrakt? Är det ett företag man jobbar för eller hur funkar det?Av det lilla jag hunnit läsa får jag inte supermycket Alien-känsla. Death in Space är snarare ett flummigare och mörkare Firefly byggt på en OSR-grund. Regelboken innehåller en kampanjmiljö i form av Tenebris, ett krigshärjat stjärnsystem där bosättningar och grupper kivas om de få resurser som finns kvar. Min snabba bedömning är därför Death in Space hittat sin egen lilla nisch vid sidan av Aliens monsterjakt+kapitalism och Motherships kladdiga skräck.
Jag har inte läst allt men har än så länge inte hittat någon specifikt om anställningar eller kontrakt. Rollpersonerna startar med ett rymdskepp eller en liten rymdstation. Upplägget för en kampanj kan vara intriger och maktkamp eller expeditioner till avlägsna platser. Mycket av spelets upplägg känns sedan närmast År Noll-liknande. Det finns till exempel regler för att reparera saker och för att uppgradera skeppet/stationen. Så långt känns klassperspektivet därför tydligare i Alien.Okej, tack. Undertiteln ”blue-collar sci fi” signalerar ju någon form av klassperspektiv. Arbetarklass i rymden alltså. Finns det något om hur det är att vara anställd eller ha kontrakt? Är det ett företag man jobbar för eller hur funkar det?
Vi väntar på böckerna =)Känns som spelet lite försvunnit lite under radarn trots att det inte var så länge sedan PDF:en gick ut till backarna.
Vi har lite lösa planer på saker vi vill göra, i olika storlek. Jag sitter även och skriver på ett äventyr just nu som vi använde under speltesten. Och superkul att du gillar konceptet, det är en värld jag gärna stannar ett tag till i och arbetar med. Vi ska även försöka få ut en "third-party-license" snart så fler kan vara med och utöka universumet.Hittar inga andra trådar för DiS så ställer frågan här: Hur ser framtiden för Death in space ut? Finns det planer på fler officiella äventyr? Känns som spelet lite försvunnit lite under radarn trots att det inte var så länge sedan PDF:en gick ut till backarna.
Ska själv spelleda en kortare vända i DiS nästa år, vilket jag ser mycket fram emot. Tycker hela konceptet är skitcoolt, en desperat besättning som kämpar för att klara livhanken i ett nihilistiskt universum som räknar ned till sin egen undergång.
Spellista för dom som söker musikalisk inspiration:
https://open.spotify.com/playlist/5R40AwabC8P6UmaHtswK3u?si=1nYsVSCvTTGGO11VjcMYCg
det Här är nog ett av de bättre och mest stämningsfulla rollspels-OST jag hört.Death in space soundtrack är nu släppt. Finns även på andra platser men här är en länk till spotify.