Ram;n328991 said:
För mig, min egen magkänsla säger att “dom är på en glaciär så jag kan slänga in lite köldvarelser” inte är tillräckligt för att det ska kännas blorbigt (dvs kännas verkligt).
Men visst har jag rätt om jag säger att det känns verkligt om du i stället följer samma magkänsla mellan speltillfällena, eller hur? Om de är på den 2-preppade glaciären i slutet av speltillfället och du mellan tillfällena skapar 1-prepp?
Mycket intressant observation! Ja, jag skrev ju tidigare fem tillfällen:
- kampanjstart
- mellan speltillfällena
- under en paus i speltillfället
- under spelet, ibakhuvet, precis innan dom går ut på isen
- när dom väl redan är ute på isen och har rullat upp ett möte
- när dom redan slåss med ett möte och jag ändrar mötets egenskaper
För mig är 5 oblorbigt (och 6 är beyond oblorbigt och även Oldtimer skulle enligt tidigare utsaga, om jag förstod det rätt, räkna det som fusk!) och 1 är blorbigt.
Men 1 är också ibland orimligt! Vi vill inte ha nån
totalt orimlig arbetsbörda på DM.
Nu är jag #blessed för vi har kört i 438 dagar (187 diegetiska dagar, 71 speltillfällen) på samma kontinent utan att jag har behövt göra “2”, lägga in saker mellan speltillfällena. Pga jag köpte en mycket ambitiös och heltäckande köpekampanj #shill #nospons [Vi kör en mashup av Tomb of Annihilation, Fire on the Velvet Horizon, grejer från tidningen Knights of the Dinner Table, och saker som spelarna bad mig lägga in.]
Jag
har lagt in saker men jag har lagt in dom på mötestabellen (dvs jag har bytt ut saker på mötestabellen för att variera den) så jag har inte kunnat styra när dom nya sakerna ska komma in,
och jag har låtit dom ha ungefär samma stats eller iaf samma XP-värde (dvs samma CR) som dom sakerna som tagits bort.
Det du tar upp tycker jag är ett problem med blorb! En bugg med blorb! En skamfläck på blorb! Ja, jag älskar verkligen blorb och gloraklet men jag är också alltid redo att vilja putsa ännu mer på den diamant som utgör blorb!
Här är två saker som skulle kunna hända:
- dom går ut på isen
- det finns ingen 1-sanning preppad så jag kör en 2-sanning: standard–väder-tabellen och standard–arctic-mötes-tabellen från DMG/XGE
Klart. Det är vad som finns på isen. Blorbens integritet intakt.
Här är en annan sak som skulle kunna hända:
- dom går ut på isen
- det finns varken nån 1-sanning eller nån 2-sanning preppad så jag kör safe & boring: det är bara en tom is och en händelös dag
- till nästa spelmöte har jag lagt in 1-sanningar och/eller 2-sanningar där. kanske även diskuterat detta med spelgruppen OOC
Som du poängterar: saker kan, genom blorbprinciperna, tillkomma under pågående kampanj. Blorbprinciperna motsäger alltså varandra: Applicerandet av “hål-till-täppandet”, som är en konsekvens av 3-sanningar, kan bryta mot “ingen påse efter att ha sett sten”–principen!
Jag vill gärna komma på nån bättre lösning för detta dilemma för jag är inte alls nöjd med att det fungerar som det gör!
Jag tycker det är
lite ok för: mitt perspektiv som preppare är så totalt väsensskilt från mitt perspektiv när jag
kör spelet. Det är också därför jag vill ha den tidsförskjutningen till att göra det mellan spelmötena. För att kunna swappa om min hjärna helt mellan dom två perspektiven.
Jag är inte så benägen att försöka compartmentalize och att försöka jonglera dom två rollerna mitt under pågående spelmöte!