Nekromanti Debattera mera

Organ

Out of time, out of mind
Re: Berdiche (halvt OT)

>Tja... Hur är det med de där indiska trans-kollektiven? (Har glömt vad de kallas; de sägs komma vandrande när en baby har fötts för att undersöka ungens genitalier.) Indier - åtminstone en - hävdar bestämt att de är "varken män eller kvinnor" även rent fysiskt och är födda med dubbla eller obestämbara könsorgan - fast mitt intryck är att kollektiven förekommer oftare än vad faktisk, biologisk androgynitet gör...

Kan det vara "Hejira" du pratar om? Eller är de enucker? Jag har ganska diffusa kunskaper i ämnet. Jag gjorde en sökning på "hejira" och fick bara upp referenser till Joni Mitchell (det är en bra platta förresten).

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

De heter "hijrah" (med risk för felstavning; ordet uttalas 'hidjra') och är klädda i sari. Jag läste för några år sedan en artikel om dem i en seriös indisk tidskrift (India Today) och fick intrycket att det dels handlar om androgyna personer och dels om transsexuella män. De lever i grupper i storstäderna och har funnit sin nisch i samhället. Såvitt jag har forstått är de accepterade, om än lite utanför och underprivilegierade.

Det verkar som om könsrollerna i Indien fungerar lite annorlunda än vad man som västerlänning kan tro. Jag har där enstaka gånger sett kvinnor i manskläder och med manligt kroppsspråk.

Anders

Organ

Out of time, out of mind

Första gången jag hörde talas om fenomenet var när jag läste "Cirkusens son" av John Irving. Otroligt fascinerande ämne (och en bra bok).

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Kreativt !!

Käner man att man har nått att säga så tycker jag att man ska ge sig in i debatten !! Man får ju nästan alltid nått ut av den.

Axelsson

Warrior
Re: Kreativt !!

Det behöver ju inte vara något vettigt, se bara på hur den här tråden utvecklade sig./images/icons/smile.gif En disskussion leder till en annan!
Man kan ju hoppas på att de som läser den här listan kommer att våga skriva lite mer.

/Mattias

Johan K

Gammal & dryg
Iof !!

Ja, du har väll en poäng att inte alla disskutioner har nån poäng. Men ändå......