Nekromanti Debriefing, hjärnstormning!

RasmusL

Champion
Hej

Helgen som kommer ska jag fylla med en efterträff för Kastaria 2013 (ett lajv). Vi har redan kört en vända debriefing direkt efter lajvet som bestod av att vi gemensamt återberättade lajvets händelser och funderade över vad vi gjorde mindre bra samt hur vi kan förbättras.

Det har nu gått två månader sedan lajvet och jag funderar över hur vi kan göra återträffen konstruktiv för oss som människor och som lajvare (förutom att vara ett tillfälle att träffa trevligt folk) och jag tänkte höra om ni har några idéer kring hur man kan strukturera upp det här?

Spontant tänker jag mig kortare "övningar" som dels ska agera som uppvärmning för improvisationen och skådespeleriet och dels fasa in oss i den värld som existerade under lajvet.

Väl upvärmda och "på plats" skulle man kunna göra nbågot mer krävande, mer lajvigt, på kanske en timme eller så.

Sedan bör diskussion följa och gärna då med lite hållpunkter så att det inte bara blir skitsnack.

Vad tror ni om strukturen? Har ni några förslag på respektiva punkt?

Har ni gjort något liknande rörande rollspel? Kanske som hjälp för att plocka upp en kampanj som legat på is länge? Hur gör ni för att "ta er tillbaka" i huvudet?

Frågor?

Tack på förhand!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker en grej som kan vara värd att ta upp är vilka händelser och ögonblick från lajvet, både bra och dåliga, som folk fortfarande går och tänker på. Nu pratar jag alltså inte om allt som folk kommer ihåg, utan de där ögonblicken som faktiskt fortfarande får en att le så här två månader senare. Eller som fortfarande gören irriterad när man tänker på dem.

De bra sakerna kan man sen diskutera och se om det är möjligt att uppmuntra till mer sådant i framtida lajv, det dåliga för att se om sådana situationer går att undvika.

Recca

Femme Fatale
Rymdhamater skrev ett jättebra tips. Det där med att komma in i rätt mhumör för spel är ju nånstans nåt alla har nytta av oavsett lajv eller bordarollspel. Uraäkta stavfln jävla mobil orkar inte rätta kör på maniskt ist. :gremsmile:
Jag funderar på vad man kan göra o h det ensa jag känner att jag kan tillföra äri form av att som sl planera spelmötet. Det aätter iaf mig i rätt tankehjulspår. Det brukar ta en liten atund dock att starta igång hjärnan. Få alla synapser på banan. Börjar alltid utifrån den händelse eller metaplot eller npc eler möte jag ser mest fram emot o aom jag känner är mest relevant för nuvarande spelmöte och sen arbetar jag mig "utåt" och för ofta nån slags anteckningar som tjänar till att uppdatera mig.

RasmusL

Champion
Rymdhamster said:
Jag tycker en grej som kan vara värd att ta upp är vilka händelser och ögonblick från lajvet, både bra och dåliga, som folk fortfarande går och tänker på. Nu pratar jag alltså inte om allt som folk kommer ihåg, utan de där ögonblicken som faktiskt fortfarande får en att le så här två månader senare. Eller som fortfarande gören irriterad när man tänker på dem.

De bra sakerna kan man sen diskutera och se om det är möjligt att uppmuntra till mer sådant i framtida lajv, det dåliga för att se om sådana situationer går att undvika.
Grymt!

RasmusL

Champion
Recca said:
Rymdhamater skrev ett jättebra tips. Det där med att komma in i rätt mhumör för spel är ju nånstans nåt alla har nytta av oavsett lajv eller bordarollspel. Uraäkta stavfln jävla mobil orkar inte rätta kör på maniskt ist. :gremsmile:
Jag funderar på vad man kan göra o h det ensa jag känner att jag kan tillföra äri form av att som sl planera spelmötet. Det aätter iaf mig i rätt tankehjulspår. Det brukar ta en liten atund dock att starta igång hjärnan. Få alla synapser på banan. Börjar alltid utifrån den händelse eller metaplot eller npc eler möte jag ser mest fram emot o aom jag känner är mest relevant för nuvarande spelmöte och sen arbetar jag mig "utåt" och för ofta nån slags anteckningar som tjänar till att uppdatera mig.
Jag ska fundera kring hur jag kan översätta detta till lajvdebrief, går det lika bra att göra det som en återblick månne?

Det här med att "få alla synapser på banan" är något jag gillar att greja med. Vanligen brukar jag ha en theme song och några mantran som tar mig till rätt mental plats men tyvärr har vi ingen sådant som vi använt oss av till lajvet... Ska fundera över om det går att knyta ihop dylikt med händelser som redan utspelat sig.

Recca

Femme Fatale
RasmusL said:
Recca said:
Jag ska fundera kring hur jag kan översätta detta till lajvdebrief, går det lika bra att göra det som en återblick månne?

Det här med att "få alla synapser på banan" är något jag gillar att greja med. Vanligen brukar jag ha en theme song och några mantran som tar mig till rätt mental plats men tyvärr har vi ingen sådant som vi använt oss av till lajvet... Ska fundera över om det går att knyta ihop dylikt med händelser som redan utspelat sig.
Det där är ju en jätteskön idé, att liksom ha som något lätt som man identifierar med rollspelet. Det kunde ju vara vad som helst men just theme song passar nog kanske bäst iom att det också är lätt att ha en themesong per setting eller dylikt.

Inte hundra på vad du menar med återblick...

RasmusL

Champion
Recca said:
RasmusL said:
Recca said:

Det där är ju en jätteskön idé, att liksom ha som något lätt som man identifierar med rollspelet. Det kunde ju vara vad som helst men just theme song passar nog kanske bäst iom att det också är lätt att ha en themesong per setting eller dylikt.

Inte hundra på vad du menar med återblick...
3

Med "återblick" syftar jag på att använda sig av den teknik du pratade om rörande att planera spelmöten men för att återträda in i ett gammalt spel, jag tänker mig att det skulle kunna göras till en meditativ grunkomojängstruktur.

RasmusL

Champion
Någon (Nordic Larp-rävar och/eller jeepformare kanske) som är bra på debrief generellt? Jag upplevde enormt med bleed under lajvet, så pass mycket att det bitvis har varit jobbigt (även om det är/var en till 99% positiv upplevelse), har ni några tips för bearbetandet?

w176

Förlorad dotter
En viktig sak för mig är att se till att ge folk chans att prata i mindre grupper. Om man sitter 20 pers och pratar är det lätt att några pratar en massa och en massa perosner sitter tysta. Är gruppen på 20 pers så kan man dessutom inte får mer 1/20 del av talartiden per person, och det om talartiden fördelas rättvist. Liksom, en 1/20 är skitlite.

Dessutom är det en för stor grupp för att det ska vara lätt att känna sig trygg.

Sitter man däremot i en grupp på 5-6 personer kan man gå rundor och se till att alla får tid och prata utna att behövda hävda sig. Gruppen blir också tryggare så att man vågar prata om mer.

---

Jag skulle dela upp folk i grupper och ge dom papper på frågor att diskutera inom gruppen.

Såhär såg för och efterarbete för mitt senate lajv ut.

https://docs.google.com/document/d/1QGS5Qhajb2F2S_nyimhZWkekNuGe5jfBLU11QtzSwWo/edit?usp=sharing

Eventuellt kan man sen återsamlas i stor grupp sen för att ha konstuktiva diskussioner inför framtiden.

---

I övrigt låter det som att ni kanske skulle blackboxa lite epiloger eller flashback, eller annat som spelarna känner att de skulle vill blackbox spela så här i efterhand.

w176

Förlorad dotter
RasmusL said:
Någon (Nordic Larp-rävar och/eller jeepformare kanske) som är bra på debrief generellt? Jag upplevde enormt med bleed under lajvet, så pass mycket att det bitvis har varit jobbigt (även om det är/var en till 99% positiv upplevelse), har ni några tips för bearbetandet?
Lyssna på dina egan behov. Vill du prata av dig så prata av dig. Vill du skämta bort det så skämta bort det. Behöver du skapa distans gör något som skapar distans. Känne du att du behöver ha tid, så ge det tid.

Stressa dock inte upp dig över det. Känslor är bara lkänslor. Varken mer eller mindre. Och det normalt att känna lite bleed. På samma sätt som det är normalt att känna sig lite kär igen när man hör en låt man associerar med en gammal förälskelse.

Något viktigt att tänka på att dina känslor är dina att hantera. Liksom, har du till exempel en massa härlek eller hat som blöder över till en annan person, så lägg inte ansvaret för att hantera din bleed på dom.

Dina känslor är dina känslor. Deras är deras. Dom hanterar det som ligger på deras bord och du hanterar det som ligger på ditt. Ni kan hjälpas åt om ni vill, men dina känslor är dina att hantera.

RasmusL

Champion
w176 said:
En viktig sak för mig är att se till att ge folk chans att prata i mindre grupper.

Om man sitter 20 pers och pratar är det lätt att några pratar en massa och en massa perosner sitter tysta. Och gruppen är för stor för att man ska kunna få mer än 1/20 del av talartiden per person.

Dessutom är det en för stor grupp för att det ska vara lätt att känna sig trygg.

Sitter man däremot i en grupp på 5-6 personer kan man gå rundor och se till att alla får tid och prata utna att behövda häda sig. Gruppen blir också tryggare så att man vågar prata om mer.

---

Jag skulle dela upp folk i grupper och ge dom papper på frågor att diskutera inom gruppen.
Jag var väldigt otydlig i min trådstart; det är endast återträff för de jag åkte i samma grupp som samt ett par stycken som vi spelade med/mot väldigt mycket under lajvet. Det gör dock inte ditt förslag irrelevant men, i mina ögon, väldigt intressant. VI blir 8 st och jag känner att det egentligen är ett par för många för att diskutera i storgrupp. Frågan är då hur man kan dela upp spelarna när vårt spel varit så tätt sammanlänkat? Kanske roterande gruppsammansättningar?

w176 said:
Grymt, den spar/stjäl jag!

w176 said:
Eventuellt kan man sen återsamlas i stor grupp sen för att ha konstuktiva diskussioner inför framtiden.
Ja, det kan nog fungera bra. Vi kommer att träffas ganska så länge (ca 24 h) så det kommer att finnas mycket tid för deltagarna att berätta om sina upplevelser och sin egen historia under lajvet men om jag kan finurla fram lite kluriga frågeställningar som handlar mer om diskussion än om återberättande så kan det vara perfekt för diskussion i smågrupper för att sedan presentera lite i storgrupp!

w176 said:
---

I övrigt låter det som att ni kanske skulle blackboxa lite epiloger eller flashback, eller annat som spelarna känner att de skulle vill blackbox spela så här i efterhand.
Ja, det här tror jag kan bli sjukt kul. Jag har funderat fram ett par spontana och oprövade förslag, kan man se några problem med dessa? Fler intressanta vinklingar/övningar?

#1: "Vi gör't igen!"
Vi testar att ta om lite scener från lajvet som kunde ha varit spännande att se hur saker kunde ha utvecklat sig i en parallell verklighet. Vi tappar förvisso de stora efterverkningarna men lokalt kan det ändå bli spännande.

#2: "Vad kunde jag ha gjort?"
Varje deltagare plockar fram något tillfälle, någon missad chans eller något generellt som de känner att de gjorde "fel" under lajvet. Öppen diskussion kring detta med fokus på hur man kunde ha gjort istället/bättre.

Tack för förslagen!

PS. Arrangerar du saker kontinuerligt? Finns det möjlighet att få besöka en sådan tillställning vid tillfälle?

RasmusL

Champion
w176 said:
RasmusL said:
Lyssna på dina egan behov. Vill du prata av dig så prata av dig. Vill du skämta bort det så skämta bort det. Behöver du skapa distans gör något som skapar distans. Känne du att du behöver ha tid, så ge det tid.

Stressa dock inte upp dig över det. Känslor är bara lkänslor. Varken mer eller mindre. Och det normalt att känna lite bleed. På samma sätt som det är normalt att känna sig lite kär igen när man hör en låt man associerar med en gammal förälskelse.

Något viktigt att tänka på att dina känslor är dina att hantera. Liksom, har du till exempel en massa härlek eller hat som blöder över till en annan person, så lägg inte ansvaret för att hantera din bleed på dom.

Dina känslor är dina känslor. Deras är deras. Dom hanterar det som ligger på deras bord och du hanterar det som ligger på ditt. Ni kan hjälpas åt om ni vill, men dina känslor är dina att hantera.
Tack, jag behövde nog höra/läsa något i stil med detta, det känns självklart nu men jag har nog ändå hoppats på mirakelkurer.

w176

Förlorad dotter
Jag har haft paus från arrangerandet ett par år. Men förra veckan arrangerade jag ett lajv igen, så nu är jag nog fast igen. Men jag skickar dig en ibjudan nästa gång jag arrar något.

w176

Förlorad dotter
RasmusL said:
Ja, det här tror jag kan bli sjukt kul. Jag har funderat fram ett par spontana och oprövade förslag, kan man se några problem med dessa? Fler intressanta vinklingar/övningar?

#1: "Vi gör't igen!"
Vi testar att ta om lite scener från lajvet som kunde ha varit spännande att se hur saker kunde ha utvecklat sig i en parallell verklighet. Vi tappar förvisso de stora efterverkningarna men lokalt kan det ändå bli spännande.

#2: "Vad kunde jag ha gjort?"
Varje deltagare plockar fram något tillfälle, någon missad chans eller något generellt som de känner att de gjorde "fel" under lajvet. Öppen diskussion kring detta med fokus på hur man kunde ha gjort istället/bättre.

Tack för förslagen!

PS. Arrangerar du saker kontinuerligt? Finns det möjlighet att få besöka en sådan tillställning vid tillfälle?
Spela ut sånt sånt som hände efter lajvet. Eller spela ut något ni inte hann med. ("Alltså, jag tänkt ju ta och prata med dig om din bror död under lajvet, men det blev aldrig tid. Ska vi spela ut det nu?")

Eller spela ut bakgrunds cener som hände för 5 år sen innan lajvet. ("Du. Ska vi spela ut en scen från när vi var tonåringar Typ snacken vi hade när vi bestämde oss för att bli soldater.")

Eller spela ut rollinterjuver om vad som hände på lajvet. (Finns i dokumentet jag postade en länk till tidigare.) Ställ frågot kring vad som hände och hur rollen tycker och känner kring det.

RasmusL

Champion
w176 said:
Jag har haft paus från arrangerandet ett par år. Men förra veckan arrangerade jag ett lajv igen, så nu är jag nog fast igen. Men jag skickar dig en ibjudan nästa gång jag arrar något.
Det skulle vara en ära!