Jag fick helt plötsligt lust att skriva ett "Deckaräventyr", fullt med gåtor och ledtrådar som RP:na måste lösa/följa i sin jakt på... ja, nånting. Jag brukar få sådana här ryck, skiva massor i någon dag för att sedan helt komma av mig och dumpa hela projektet...
Har dock ett litet problem vad gäller lösandet av gåtor/rebusar/anagram eller vad som nu används. Jag tänker minsann inte låta spelare rulla tärning mot färdigheter för att komma på lösningar, sådant ger ju lika mycket stämning som en riktigt dålig fotbollsmatch i division 7. Problemet är att folket jag spelar med inte är vana vid sådant här för fem öre och om jag slängde fram en papperslapp med texten "Flyktingens dank i ur" så tror jag inte deras första tanke är "aha, ett anagram för 'Guldet finns i kyrkan'." utan snarare "vad är det här för ruttet äventyr". Eller så gör jag som vanligt och underskattar mina spelare...
Så... hur ska man bära sig åt med spelare som är ovana vid problemlösningsäventyr av den här typen?
Och följdfrågan, vad har ni för schyssta gåtor/ledtrådan/whatevvah som man kan använda sig av. (Jag snackar inte gåtgissningslek a la Gollum här utan snarare att en gåta står inristad på en vägg och dess lösning leder RP:na till nästa plats i äventyret, eller helt fel plats om de löser gåtan fel. Om man nu är insnöad på gåtor i förstaläget).
Har dock ett litet problem vad gäller lösandet av gåtor/rebusar/anagram eller vad som nu används. Jag tänker minsann inte låta spelare rulla tärning mot färdigheter för att komma på lösningar, sådant ger ju lika mycket stämning som en riktigt dålig fotbollsmatch i division 7. Problemet är att folket jag spelar med inte är vana vid sådant här för fem öre och om jag slängde fram en papperslapp med texten "Flyktingens dank i ur" så tror jag inte deras första tanke är "aha, ett anagram för 'Guldet finns i kyrkan'." utan snarare "vad är det här för ruttet äventyr". Eller så gör jag som vanligt och underskattar mina spelare...
Så... hur ska man bära sig åt med spelare som är ovana vid problemlösningsäventyr av den här typen?
Och följdfrågan, vad har ni för schyssta gåtor/ledtrådan/whatevvah som man kan använda sig av. (Jag snackar inte gåtgissningslek a la Gollum här utan snarare att en gåta står inristad på en vägg och dess lösning leder RP:na till nästa plats i äventyret, eller helt fel plats om de löser gåtan fel. Om man nu är insnöad på gåtor i förstaläget).