Nekromanti Deckar rollspel ?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
RasmusL;n115065 said:
Wow, chilla lite nu! :) Det är ju asball om ni har ambitionen att skapa något eget och det här forumet är en perfekt plats att söka råd, stöd och hjälp i skapandeprocessen (i princip hela rollspelsförfattar-Sverige frekventerar dessa sidor och de flesta är både trevliga och villiga att dela med sig av råd och hjälp). Det sagt så är det inte alls en dum idé att kolla in lite existerande titlar då det redan finns en hel massa coola system där ute! Om ni grejar engelskan så tror jag att Mutant City Blues eller Trail of Cthulhu kan vara värda, på svenska kan nog More than human och kanske Svenska Kulter vara intressanta att kolla in och har teman som i alla fall tangerar det jag tror att ni söker!
Vad menar du ?
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Trollkalle;n115057 said:
Bara så att alla vet vi är 12 år och om vi hade åkt på ett konvent så skulle vi ändå aldrig få ställa upp där och om vi skulle fått så skulle endå ingen kommit till oss för dem tänker att vi bara är 3 små idioter som skrivit ett skitdåligt rollspel ????
Att ni är 12 år gör ju att saken kommer i ett lite annat läge. Jag föreslår inte att 12-åringar ska läsa igenom en hel hög engelska detektivrollspel. Inget hindrar ju att ni gör det om ni kan och vill men som 12-åring hade jag lagt ribban på en lite lägre nivå till att börja med.

Om ni har spelat olika rollspel så kan ni ju fundera på vilka spelregler som ni tror passar ett detektivrollspel bäst? Det kan tex vara idé att ha färdigheter som täcker in undersökande saker som Bibliotekskunskap, Brottsplatsundersökning, Vapenkunskap, Datorhacking, Förhörsteknik mm som passar rollpersoner som vill söka efter information på olika platser. Samma sak med yrken. Polis, detektiv, professor, journalist mm är klassiska deckaryrken som passar i ett deckarrollspel.

Ni kan ju också fundera på vad som händer om rollpersonerna inte hittar ledtrådarna? Risken är att spelet kör fast då och blir tråkigt om rollpersonerna inte hittart ledtrådarna och kommer vidare. Hur ska detektivrollspelet hantera en sådan situation?
Ska rollpersonerna alltid hitta ledtrådarna om de bara letar på rätt ställe? Och om de alltid hittar ledtrådarna vad ska de då med färdigheter till? Sådana saker kan ni ju fundera på hur detektivrollspelet ska lösa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Trollkalle;n115073 said:
Vad menar du ?
Att du tänker för negativt. :)

Om ni verkligen kan göra ett bra rollspel så kan vi här på forumet antagligen hjälpa er att promota det på konvent.

Poängen är att många av Sveriges aktiva spelare finns här på forumet och om vi säger "det här är ett bra rollspel" så KOMMER ni att få ställa ut på konvent. Och folk kommer INTE att tro att ni är tre idioter som skrivit ett dåligt spel.

Vi på rollspel.nu brukar ha ett eget rollspelsrum på alla större konvent, det rummet kallas för "indierummet".

Kort sagt: ser ni till att skriva ett bra spel så ser vi till att ni får dema det på konvent. :)
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
God45;n115034 said:
Deckargrenen är nog den mest överfyllda genren som inte är fantasy... Och tillskillnad från Fantasy genren så är de flesta deckarspelen jäkligt bra. Jag hade inte skrivit något nytt om det inte verkligen är något helt nytt.
Har du lust att räkna upp några deckarrollspel som du tycker är "jäkligt bra"?
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
anth;n115080 said:
Att du tänker för negativt. :)

Om ni verkligen kan göra ett bra rollspel så kan vi här på forumet antagligen hjälpa er att promota det på konvent.

Poängen är att många av Sveriges aktiva spelare finns här på forumet och om vi säger "det här är ett bra rollspel" så KOMMER ni att få ställa ut på konvent. Och folk kommer INTE att tro att ni är tre idioter som skrivit ett dåligt spel.

Vi på rollspel.nu brukar ha ett eget rollspelsrum på alla större konvent, det rummet kallas för "indierummet".

Kort sagt: ser ni till att skriva ett bra spel så ser vi till att ni får dema det på konvent. :)
Jo vi kanske tänker för negativt men då har vi fortfarande problemet med föräldrarna. För dem är inte så där jätte intresserade av rollspel. 2 av dem spelar CoC men fortfarande så är dem inte så där jätte insatta i rollspel ????

#Det suger att vara en liten puttefnask
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Wow! Jag tycker det är helt awesome att man som tolvåring känner att man vill göra ett eget rollspel. Det är jättehäftigt! :)

Det är dock lätt att man tar på sig för mycket i början av sin spelmakarkarriär. Man ser ett gigantiskt suveränt rollspel man vill skapa, men gör det så stort eller har så höga ambitioner att man tröttnar innan man når målet. Börja bara att sätta igång skapandet och bry er inte så mycket om allt annat.

Ett vanligt förekommande tips är för att bli bra på någonting så måste man spendera 10 000 timmar på det. Med andra ord, vi gamla stötar som startade när vi var gamla har ju massa förlorad tid gentemot er som är 12. Bara sätta igång och skriva och konstruera för fulla muggar. Det första rollspelet kanske inte blir bäst, men då har ni ju i alla fall skapat ett eget rollspel. Det är en härlig känsla. Och sedan kommer ert nästa rollspel bli ännu bättre och det tredje ännu mer så. Kör så det ryker säger jag. :)

#Det är awesome att vara en liten puttefnask
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Vi skrev på ett sfi rollspel innan och det blev 29 Word sidor långt (utan bilder) men när vi hade kommit så långt så blev det strul med filen och efter ett tag så bestämde vi oss för att börja om på nytt men denna gången så gör vi ett deckarrollspel ????. Nej Robert det är inte awesome att vara en puttefnask !! ????
 
Top