Hm
när jag läser verkar det som om du inte har bestämt dig om du vill ha ett spel där man slåss eller inte.
Om du inte vill att spelet ska handla om att slåss bör du göra om systemet och minimera det. Då ska du ha få och tydliga alternativ i striden. "Kvick förflyttning" ska bort. Likadant avvakta, eftersom den inte gör något annat än tillåter spelaren att göra handlingen "respons".
Ett alternativt system, påkommet i hast.
När det blir strid har du tre alternativ: slåss, tveka eller springa.
Alla deltagare i striden väljer samtidigt. När varje deltagare har valt sitt handlingsalternativ slås konfliktslag i tur och ordning. Vinnaren av ett konfliktslag får utföra sin handling (slåss, tveka eller springa).
När man vinner konfliktslaget
Den som slåss får besegra en motståndare.
Den som tvekar får försöka utföra en annan handling, till exempel dyrka upp ett lås.
Den som springer sätter sig i säkerhet och kan inte skadas, eller hinner upp någon som också springer.
Att bli besegrad
En person blir besegrad om hon förlorar ett konfliktslag mot någon som slåss. Hon fortsätter vara besegrad till dess att a) hennes motståndare själv blir besegrad, b) hennes motståndare släpper henne, eller c) hon blir dödad.
Skada
En spelare som är besegrad kan välja att ta en skada istället för att bli besegrad. Skadan sänker något av hennes stats permanent.
Övertag
I strid är det en stor fördel att vara många. Regeln övertag gäller så som den är formulerad i utkastet, med ett undantag: en person som avlägsnat sig från striden genom en lyckad "springa"-handling får ingen bonus och slutar ge bonus till andra.
I stora strider kan varje deltagare behöva slå mer än ett konfliktslag. Det kan alltså hända att en deltagare både "vinner" och "förlorar" under samma strid.
Exempel:
A hamnar i en hotfull situation med B och C
A Springer, B Slåss och C Springer
A och B slår konfliktslag - A vinner.
B skjuter men missar och A springer för livet.
A och C slår konfliktstag - C vinner.
A blir upphunnen av C.
Nästa runda springer A för livet medan C jagar efter.
B är långt borta.
A Slåss, C slåss, B Springer för att hinna ikapp dem.
A och C slår konfliktslag. C vinner. A är besegrad.
A och B slår konfliktslag. A vinner. B är besegrad.
Scenen spelas ut som följer:
A och C slåss mot varandra, B kommer fram men blir direkt knockad av A. C tar chansen och kastar sig över A.
Eftersom A är besegrad kvicknar B till.