Okej, på så vis. Annars löser just den varianten alla de systemtekniska problem som just brukar trasha deckarlir – som du själv är inne på att lösa med ett annat system. Och visst det går ju fint, med t.ex. Gumshoe, men att kasta ut systemet och använda en effektiv och dynamisk scenariotyp – själv lägger jag rösten på
fisktanken – gör det imho ännu bättre. För det enda spelarna behöver är sig själva (med fiktiva representanter); ställa frågor, rota runt, iaktta SLP:s och lägga ihop pusselbitarna de får ut. Så länge spelarna gör "rör på sig" rör också scenariot på sig. Plain and simple och helt utan blockader.
Med andra ord är jag helt inne på Rickards spår, och det är genom honom jag kom att spela deckare systemlöst och med fisktank – och därmed helhjärtat övertygas om den här filosofin. Vad han skrivit på Urverk om fisktankar (
this and
this) är mycket värt att ge sig på och testa. ... Jag har iaf aldrig ångrat mig. ... För deckare är trots allt, imho, inte som andra rollspel där man i många fall kan ersätta spelaren med rollpersonen; Man vill ju liksom
lösa fallet, inte "rolla" fallet.
Men nu ska jag sluta tjöta om det, för smaken är olika. Hur som helst önskar jag dig lycka till!