Nekromanti Deeds for Dice and Dollars

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Re: Deeds for Dice and Dollars - Roller?

Han said:
Aha? Alla ska sluta pakter och genom konflikter kan man förhandla, och när pakter bryts och förändras uppstår fler konflikter? Osv.
Ja, och alla roller har förtrycka rykten. Den med högst rykte är den som vinner alla konflikter. Flera personer kan dock gå ihop och få då addera sina rykten tillsammans. Man har två dollarkort som man får använda en gång per spelomgång. Ena säger "Jag är med" och den andra "Jag ljög". Alla konflikter (med tre personer eller fler) bör man spela ut någon gång i slutet av spelomgången. Om man spelar ut "Jag ljög" i en konflikt så räknas inte ens rykte med i konflikten.
Kan köra ett exempel för att visa hur krångligt det blir med den här typen mekanik. Det var rätt outtalat i förra inlägget, men jag tänkte också att man fick bara gå in i två pakter under hela spelomgången eftersom man bara hade två kort. Man får bilda hur många pakter som helst, men när det väl gäller så måste man i förväg säga vilka som man kommer att spendera kort på.

Här nedan kommer nu exemplet.



The politician vill ha bort the priest och går till the businessman för hjälp. The businesman säger "Visst, men då får du hjälpa mig med mitt problem: the outlaw". Samtidigt vill the prospecter ha hjälp av the businessman för sitt problem med gruvan. The prospector kan tänka sig att ge bort en andel i gruvan. "Visst, men då får du hjälpa mig med the outlaw", säger the businessman.

"Men vänta", tänker the politician. "The businessman har ju bara två kort, så en av pakterna måste han bryta. The businessman vill ju åt gruvan och jag har inget som kan kontra det.". Och så har vi the priest och the outlaw som vill ha sitt sagt. Hur ska det sluta, vem förråder vem, vad kommer det mynna ut i? Det blir genast krångligare än vad man först tror. :gremsmile:

/Han som fick hjärnsläpp när han spelade Intrigue på grund av alla möjliga händelseförlopp
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Deeds for Dice and Dollars - Roller?

Han said:
Han said:
Aha? Alla ska sluta pakter och genom konflikter kan man förhandla, och när pakter bryts och förändras uppstår fler konflikter? Osv.
Ja, och alla roller har förtrycka rykten. Den med högst rykte är den som vinner alla konflikter. Flera personer kan dock gå ihop och få då addera sina rykten tillsammans. Man har två dollarkort som man får använda en gång per spelomgång. Ena säger "Jag är med" och den andra "Jag ljög". Alla konflikter (med tre personer eller fler) bör man spela ut någon gång i slutet av spelomgången. Om man spelar ut "Jag ljög" i en konflikt så räknas inte ens rykte med i konflikten.
Kan köra ett exempel för att visa hur krångligt det blir med den här typen mekanik. Det var rätt outtalat i förra inlägget, men jag tänkte också att man fick bara gå in i två pakter under hela spelomgången eftersom man bara hade två kort. Man får bilda hur många pakter som helst, men när det väl gäller så måste man i förväg säga vilka som man kommer att spendera kort på.

Här nedan kommer nu exemplet.



The politician vill ha bort the priest och går till the businessman för hjälp. The businesman säger "Visst, men då får du hjälpa mig med mitt problem: the outlaw". Samtidigt vill the prospecter ha hjälp av the businessman för sitt problem med gruvan. The prospector kan tänka sig att ge bort en andel i gruvan. "Visst, men då får du hjälpa mig med the outlaw", säger the businessman.

"Men vänta", tänker the politician. "The businessman har ju bara två kort, så en av pakterna måste han bryta. The businessman vill ju åt gruvan och jag har inget som kan kontra det.". Och så har vi the priest och the outlaw som vill ha sitt sagt. Hur ska det sluta, vem förråder vem, vad kommer det mynna ut i? Det blir genast krångligare än vad man först tror. :gremsmile:

/Han som fick hjärnsläpp när han spelade Intrigue på grund av alla möjliga händelseförlopp
Hm, ja, jag vill nog inte så djälva styrt spel på det här sättet. Det känns för mycket planering och brädspel. Jag vill ha mer story än system - samtidigt som jag ändå vill ha dynamik mellan dessa...

Helvete! Vad fan vill jag egentligen?

*HJÄRNBLOCKAD!*
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Re: Deeds for Dice and Dollars - Roller?

solvebring said:
jag vill nog inte så djälva styrt spel på det här sättet. Det känns för mycket planering och brädspel. Jag vill ha mer story än system - samtidigt som jag ändå vill ha dynamik mellan dessa...
Det var därför som jag föreslog scenstrukturen. Exemplet jag gjorde visade bara vad mekaniken åstadkommer. Grejen är att det här jag föreslog är inte så olikt Svart av kval. Där körde vi etableringsscener (etablera kraft, problem och pakter) och sedan körde vi konfliktscener.

/Han som kan säga att det här är en fisktank
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag ska försöka ta mig en titt och se vad jag vill göra med det här. Jag har fått en massa bra input här i tråden - en massa - samt en massa bra från Småpraten.

Jag behöver dock suga på det en stund och se vilken riktning jag vill ta. Just nu känns pakter inte så gritty. Jag vet inte vad jag föreställer mig - eller jo det vet jag, men jag har inte ord till det.

Kort sagt, jag ska peta lite, försöka skriva en synopsis, så hör jag av mig. :gremsmile:

Fortsätt gräva i tråden om ni vill. All input är bra att ha.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Kan du inte ge en liten kort förklaring av de mekaniker du har och vad du vill att de skall tillföra?

Det är bra både för vår skull så vi förstår lite mer om designkriterierna och för din egen då du får konkretisera vad du egentligen vill och hur du vill att mekanikerna skall leverera. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ram said:
Kan du inte ge en liten kort förklaring av de mekaniker du har och vad du vill att de skall tillföra?

Det är bra både för vår skull så vi förstår lite mer om designkriterierna och för din egen då du får konkretisera vad du egentligen vill och hur du vill att mekanikerna skall leverera. :gremsmile:
Jag kan göra ett försök. Det kommer nog att ta en liten stund.

Problemet nu är att originaldokumentet innehållet en rad mekaniker jag inte längre vet om jag vill ha. Faktum är att originaldokumentet inte ens blev som jag tänkt mig. Det bara lev, liksom började leva av sig själv.

Men jo, jag kan göra ett försök till att lägga in de sakerna sen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
solvebring said:
Ram said:
Kan du inte ge en liten kort förklaring av de mekaniker du har och vad du vill att de skall tillföra?

Det är bra både för vår skull så vi förstår lite mer om designkriterierna och för din egen då du får konkretisera vad du egentligen vill och hur du vill att mekanikerna skall leverera. :gremsmile:
Jag kan göra ett försök. Det kommer nog att ta en liten stund.

Problemet nu är att originaldokumentet innehållet en rad mekaniker jag inte längre vet om jag vill ha. Faktum är att originaldokumentet inte ens blev som jag tänkt mig. Det bara lev, liksom började leva av sig själv.

Men jo, jag kan göra ett försök till att lägga in de sakerna sen.
Hehe, ok. Försök lite med vad det är du vill uppnå då. Jag gillade konceptet Rumors t.ex. och funderar redan över hur jag skulle använda det som mekanik.
 
Top