Nekromanti Default world

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Är det någon som har hittat, sett eller hört vilken värld D&D 4.0 ska köra med?

Blir det en ny eller Greyhawk, Fearun eller Eberrialionen (eller vad den heter)?

Jag skulle anta och vilja att det blev en ny worldsetting. Alltid kul med nya världar (men det är kanske synd att få en helt ny värld att sätta sig in i nu när man har lärt sig ett par av de gamla). :gremwink:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Följdfrågan

Hur skulle man vilja ha en spelvärld till D&D4?

På ett sätt måste det finnas med saker i grundreglerna som präglar världen, typ bestämda raser, yrken och finns det krutvapen är saker som jag tycker påverkar världen i ganska så stor utsträckning.

Jag skulle vilja se en värld till D&D4 som tar insperation från europeisk senmedeltid (1300-1500 menar jag med det). :gremlaugh:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Följdfrågan

De har nämnt något om en vag "points of light in a dark world"-default i grundreglerna, samt att de kommer att fortsätta använda en del Greyhawk-baserade namn (typ Mordenkainen och Vecna). De kommer även att konvertera gamla världar med en hastighet av en per år, och först ut är FR som kommer i augusti 2008 (antagligen blir Eberron tvåa någon gång under 2009).
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Men måste det finnas en default-värld då? Det är väl bara gudarna då, och de kan man väl kalla Eldguden, Trädguden etc (med vissa domains) och göra ett system i DMGn för att göra egna gudar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, 2e klarade sig bra utan en default-värld. Där gjorde man i stället så att man hade den generella klassen "cleric" som exempel på en prästklass som inte är specialiserad, och "druid" som exempel på en prästklass som tillber något specifikt. Sedan hade man riktlinjer för att skapa prästerskap som passade till andra gudar.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Men på ett sätt skapas en värld så fort konstruktörerna väljer till exempel spelbara raser/folkslag.

Men visst, klart att det går att hålla det så öppet som möjligt.

Men ett exempel: Kommer det finnas alver och halvorcher som spelbara släkten i D&D4?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,663
Location
En mälarö
Kommer det finnas alver och halvorcher som spelbara släkten i D&D4?
Det är mig veterligen inget sagt huruvida det kommer att bli några förändringar på rasfronten, men det skulle förvåna mig om just alverna och halv-orcerna åkte ut, då båda dessa nämns i exemplena i design & development-artiklarna på wizards hemsida.

/Anders
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Det innebär att de redan har sagt en massa om den värld de vill ha till deras ny version (4.0).

De vill ha alver och halvorch.

Min poäng är att det är svårt att skapa regler, så som D&D4 gör, utan att lägga in vissa grundförutsättningar för världen som äventyren kommer att utspela sig i.

Ett annat exempel: Säg att det kommer att finnas en class i 4.0 som heter cleric. Då berättar dom att det finns religion i världen. Där kan man välja och stanna men om man sedan ska välja färdigheter och fördelar/förmågor så kommer man som konstruktör avslöja ännu mer om hur en cleric ska vara i världen.

Andy - med risk att bli för anal i sina resonemang. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du har helt rätt Andy. Helt "default" blir förmodligen D&D aldrig, just eftersom reglerna är så världsspecifika. Så vad det än blir så blir det ändå alltid D&D-fantasy, även om det förstås är viss skillnad på Spelljammer, Planescape, FR, Eberron och allt vad det heter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Säg att det kommer att finnas en class i 4.0 som heter cleric. Då berättar dom att det finns religion i världen.
Tja, i världen Dark Sun fanns det clerics utan att det fanns gudar, och inte så vansinnigt mycket religion heller (det gjordes en del referenser till diverse stammar som typ dyrkade "vulkanens gud", men det gjordes klart att dessa gudar inte fanns utan bara var påhittade). Clerics i Dark Sun fick i stället sina förmågor genom att ingå en pakt med representanter för ett av elementarplanen, och tjäna deras syften i världen (en Jord-cleric ska t ex gärna lära ut bra metoder för jordbruk, och en Vatten-cleric ska hindra folk från att förorena oaser). Elementarandarna är fullständigt ointresserade av att folk dyrkar dem, de vill bara att deras element ska ha en vettig representation i den vanliga världen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Default world (OT)

Svårt att definera ordet religion. Jag ska inte ens försöka.

Men de dära elementercleric:arna var ju ändå representanter för någon (högre) makt.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Apropå detta med världar och gudar läser jag på http://www.enworld.org att Christopher Perkins (WotC) skriver:

In case you're wondering, Asmodeus won't be joining Orcus in the new MM because, as I previously hinted, the Lord of the Ninth is getting a promotion to god status in 4E. His holy (unholy?) symbol will be among those appearing in the Player's Handbook. I'm thinking we should get rub-on tattoos of the various holy symbols in time for next year's show. lol Also, I'm thinking how much fun it would be if R&D folks, myself included, actually ran some 4E D&D game sessions next year at Gen Con.

Alltså blir det nån sorts deafault-pantheon i 4E-PHB:n ändå. Ganska onödigt tycker jag, men ok.
 
Top